Duitse fora / mening gevraagd

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Kuupertie

Duitse fora / mening gevraagd

Bericht door Kuupertie » 07 dec 2021, 20:15

Goedenavond,

Als vast mijn excuses voor de vele vragen (vetgedrukt) en het onsamenhangende verhaal.

Ik struin de laatste tijd wat facebook fora v.w.b. BMW F10/F11 af gezien daar iets meer reuring is als hier.

Het gezelschap is ook wat gemeleerder dan hier :-)

De duitsers hebben een totaal ander beeld dan dat ik altijd had.
De duitsers zijn bv op zoek naar een auto van 8 jaar oud, met maximaal 120dkm op de teller. Ze leggen daar ook rustig 25K voor neer. In mijn ogen zijn dat 15dkm per jaar en kan dat nooit goed zijn. Een diesel hoort minimaal 25dkm per jaar te maken en moet dus na 8 jaar 200dkm op de klok hebben. Ik was altijd van mening, dat te weinig kms tot extra vervuiling en slijtage leidt, door niet goed warm worden, condens en halve regeneraties.

Duitsers vervangen preventief distributiekettingen, krukaslagers, etc.

Als je dit filmpje bekijkt, wordt je helemaal misselijk:
https://www.youtube.com/watch?v=VU_GKXUUPB8

Deze man claimt dat een F10/F11 6 cilinder na 100dkm op is, tenzij fatsoenlijk onderhoud gepleegd is. Onder fatsoenlijk onderhoud verstaat hij:
- Inlaatspruitstuk vervangen (of schoonmaken) *
- Carter ventilatie vervangen
- Wervelkleppen vervangen *
- PDF tijdig vervangen
- EGR tijdig vervangen
- Injectoren tijdig vervangen
- Distributieketting tijdig vervangen * (geluid makkelijk te herkennen ?)
- Krukaslager tijdig vervangen
- HD pomp heb ik ook regelmatig gelezen
(* geven deze storingen die met uitlezen naar voren komen ?)

Waar begin je en waar hou je op ? Bij mijn E60 met dichte PDF zag de inlaat er nog helemaal niet zo slecht uit. Als je hier even snel de rekensom maakt, kom je ongetwijfeld makkelijk aan 8K; in het geval van mijn fijne 535d > 50% van dagwaarde.

Ik reed:
- 2005 S60 D5 385dkm (tuimelaars versleten na 240dkm)
- 2007 E60 525D pre LCI 365dkm (PDF vol na 225dkm)
- 2009 V70 D5 370dkm (niks)
- 2011 530D 320dkm (HD pomp defect bij 315dkm)
- heden 2014 535d 240dkm

Zoals jullie zien reed ik altijd auto's tot vrij hoge KM standen. Ik kocht ze ook altijd met vrij hoge KM standen vanwege bovenstaande theorie. Bij mijn Volvo's zat ik altijd rond de 3.5 cent onderhoud per km ... bij BMW eerder op 4.5 ct. Daarentegen was mijn afschrijving bij Volvo vele malen hoger.

Nu mijn vragen:
Hoe kijken jullie tegen de verschillende theorieen aan ?
Is een 530d werkelijk na een ton op (mijne staat inmiddels op 240dkm) ?
Is het zinvol preventief dergelijke delen aan te pakken ?
Is die ketting werkelijk nog zo'n issue bij een 2014 facelift ?

Ik was altijd maximaal van vaak olie vervangen, goed warm rijden en turbo smeren planken (uitrijden)

Thx !
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.

Re: Duitse fora / mening gevraagd

Bericht door m.h. » 07 dec 2021, 21:17

Hoe kijken jullie tegen de verschillende theorieen aan ?
Heel veel korte ritjes is zeker niet goed, naar mijn idee is dit wel een punt. Maar zeker net zo belangrijk is de rijstijl van de vorige bestuurder. Dat is meestal koffiedik kijken.

Is een 530d werkelijk na een ton op (mijne staat inmiddels op 240dkm) ?

Welnee, wat zou er dan versleten moeten zijn..... maken de lagers, kleppen, ketting bijgeluiden? Is er veel olieverbruik? Dat zijn voor mij enkele parameters of een blok nog even mee kan.

Is het zinvol preventief dergelijke delen aan te pakken ?

Zinvol:
Wervelkleppen: zijn verbeterd tov vroeger. Maar kunststof op die temp hard natuurlijk wel uit.

Inlaatspruitstuk vervangen: reinigen voldoet natuurlijk net zo goed, en dan meteen de reiniging meepakken van de cilinderkop. (Zie ook mijn DIY)

Niet zinvol:
Dpf: reinigen en origineel behouden is kwalitatief beter dan één aftermarket ding monteren.

Injectoren/hdpomp: onzin om preventief te vervangen, soms gaan ze 100k mee soms 400k zonder problemen. Kapitalen uitgeven voor niks.

Ketting: issues problemen met de geleiders dit hoor je zeer goed. Begint met een schrapend geluid net na de start. Oprekken kan ook een probleem zijn, dan krijg je timing foutcodes.
Spontaan breken hoor/lees ik niet dus waarom zou je dan preventief vervangen?
Voor het geluid > check youtube voorbeelden genoeg

Krukaslager: zou je eventueel kunnen demonteren en slijtagebeeld bekijken/meten

Is die ketting werkelijk nog zo'n issue bij een 2014 facelift ?

Nee, veeeeeeel minder zie antwoord hierboven

Dat is mijn (onderbouwde) mening over de verschillende vragen. Ben erg benieuwd naar de mening van anderen

Kuupertie

Bericht door Kuupertie » 08 dec 2021, 06:12

Thx MH
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

ehombie

Bericht door ehombie » 08 dec 2021, 07:31

Ben het eens met MH

ben verder geen dieselrijder (omdat ik de km er niet voor maak).
ik zou hooguit je inlaat in de gaten houden... want dit is net als bij direct ingespoten benzines een dingetjes. niet alleen bij bmw...andere merken gebruiken ook wervelkleppen e.d.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

U-car

Bericht door U-car » 08 dec 2021, 12:39

Ik sluit me bij m.h. aan. Mijn 535d heeft nu 296k gelopen en zo te lezen heb ik volgens de Duitse vrienden toch redelijk fatsoenlijk onderhoud gepleegd. Het is iig een hele geruststelling :leip:

- Inlaatspruitstuk vervangen (of schoonmaken) *
:duim: vorig jaar inclusief poorten van kop gereinigd.
- Carter ventilatie vervangen
:duim: samen met lekke kleppendekselpakking vervangen (nieuw deksel)
- Wervelkleppen vervangen *
:gay: Nope, wel gecontroleerd op (haar)scheuren
- PDF tijdig vervangen
:duim: DPF gereinigd bij Tunex
- EGR tijdig vervangen
:duim: alleen klep vervangen, rest was nog prima in orde
- Injectoren tijdig vervangen
:duim: zijn gereinigd en gecontroleerd.
- Distributieketting tijdig vervangen * (geluid makkelijk te herkennen ?)
:duim: toen kleppendeksel eraf lag, zijn ketting en geleiders gecontroleerd. Niks mis mee, dus geen verdere acties.
- Krukaslager tijdig vervangen
:gay: nope
- HD pomp heb ik ook regelmatig gelezen
:gay: nope, maar premium brandstof schijnt een hoop ellende te voorkomen.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

Kuupertie

Bericht door Kuupertie » 08 dec 2021, 19:15

Dank jullie voor jullie reacties. Wij zitten er blijkbaar allemaal hetzelfde in.
Rare jongens, die duitsers. Die verklaren ons voor gek door een auto met 225dkm te kopen :-)

Niks tegen jullie, jullie reageren en helpen altijd kundig, maar wel jammer dat dit forum dusdanig passief is dat ik op zoek moest naar andere bronnen om in mijn informatiebehoefte te voorzien.
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

ehombie

Bericht door ehombie » 08 dec 2021, 20:33

Opzich toch niks mis mee om buiten dit forum te kijken...zeker als het is om een gezonde discussie te starten met een goed inleidend verhaal.

Ik mis evt nog het preventief onderhoud van de automaat. --> ja om de 100-150dkm. Of als dit nog niet is gedaan bij de eerste 200dkm. Lifetime filling is voor de 1e koper.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 08 dec 2021, 20:56

Kuupertie schreef: 08 dec 2021, 19:15 maar wel jammer dat dit forum dusdanig passief is
Ja dat vind k ook jammer, k kijk stiekem 2 of 3x per dag op t f10/f11 forum hier. In de hoop interessante topics tegen te komen of anderen te kunnen helpen. Maar helaas kijk k vaak voor niks. Hopelijk komende jaren meer activiteit nu dit model ouder wordt.

Jammer dat je zo ver weg woont, anders hadden we samen hier kunnen walnut blasten :)

En idd onderschat wat ehombie zegt niet wat betreft olie in de automatische transmissie

m.h.

Bericht door m.h. » 08 dec 2021, 21:09

Trouwens nog wat toevoegingen vanuit mijn kant.

Wervelkleppen:
- Collega heeft ook een n57. Gekocht met te weinig motorvermogen. Asje van actuator bleek afgebroken te zijn dus wervel kleppen bleven dicht staan.
- Bij mijzelf een foutcode op de actuator gehad, daarom deze zomer uit laten schrijven en kleppen verwijderd.

EGR: er loopt weer een terugroepactie op de egr koelers momenteel. Blijft tog wel een dingetje bij de n47/n57. Mijn advies als je de klep niet verwijderd: Neem foutcodes serieus en onderneem op korte termijn actie indien je problemen met de klep krijgt.
En wat ook al veel gebleken is bij probelemen met de egr valve: Reinigen heeft geen of maar voor korte duur effect.

Dat de Duitsers de krukaslagers vervangen is misschien een erfenis uit het verleden daar er vroeger meer problemen mee waren bij BMW'S. Momenteel volgens mij voornamelijk bij blokken met de hogere vermogens

U-car

Bericht door U-car » 08 dec 2021, 21:39

ehombie schreef: 08 dec 2021, 20:33
Ik mis evt nog het preventief onderhoud van de automaat. --> ja om de 100-150dkm. Of als dit nog niet is gedaan bij de eerste 200dkm. Lifetime filling is voor de 1e koper.
Toen ik bij ZF was begin 2020, vertelden ze helder “Wij hebben deze bakken ontwikkeld en geproduceerd, dus wij weten het beter dan BMW. Lifetime betekent bij BMW; tot einde garantieperiode”

En het forum; ik heb steeds meer het gevoel dat mensen steeds minder zelf (kunnen) doen. Aan de ene kant begrijpelijk, de auto’s hebben steeds complexere technieken aan boord. Je kan een E34 en F10 niet met elkaar vergelijken. Een F10 vereist iets diepere kennis van techniek dan een E34 bijvoorbeeld.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R

m.h.

Bericht door m.h. » 08 dec 2021, 21:51

Grotendeels eens met je U-car. De rand techniek is veel ingewikkelder dan 15 jaar geleden. Maar belangrijker: je kunt ontzettend veel info vinden online. Begin bij onze auto's met newtis, youtube en de forums. Als iemand echt wilt, kun je veel zelf

Ik heb de f11 nu 4 jaar bijna, ik kwam van een 307 hdi bwj 2003. Nu 4 jaar verder ontzettend veel bijgeleerd. Ook niet altijd vanzelf, soms met (domme) fouten
Laatst gewijzigd door m.h. op 09 dec 2021, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Kuupertie

Bericht door Kuupertie » 09 dec 2021, 06:08

De bak kan idd ook een dingetje zijn, echter komt deze ook naar voren in rijgedrag. Mijn schakelt nu na 235dkm nog boterzacht met af en toe een klein foutje. Ik denk vaak dat het foutje dan eerder bij mij ligt dan bij de bak ... door plots op of van het gas te gaan wanneer de bak het niet verwacht.

Op de EGR zit gewoon een sticker met de productiedatum. Ik heb onlangs een handout gekregen van de dealer waarin staat hoe een monteur met de EGR dient om te gaan. Als er op de sticker staat dat deze na 2016 is vervangen ze hem niet

Je bedoelt de intake walnut blasten ?
V.w.b. afstand ... ik draai mijn hand niet om voor een toertochtje :-)
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.

Bericht door m.h. » 09 dec 2021, 10:37

Je bent welkom in provincie Zeeland!

Kuupertie

Bericht door Kuupertie » 09 dec 2021, 19:10

Ik heb net even gelezen wat het is.
Wat vraag je daarvoor ?
Zeeland .. niets mis mee ... Neem ik wel een appartementje tussen vrijdag en zondag :-)
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.

Bericht door m.h. » 09 dec 2021, 21:19

Niks gewoon de kosten, en een blije bimmer bestuurder....

Stuur me van het voorjaar een PB als het goed weer is.... want binnen wil ik die walnoten rommel niet hebben hahah. Dan doen we het buiten op de oprit samen. Met plezier!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”