Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door Naalroc » 14 apr 2018, 15:52

Storingsmelding "Brandstofpomp probleem"

Na het tanken aan de snelweg rij ik de invoegstrook weer op, en voel even een licht inhouden en zie dan de melding 'brandstofpomp probleem'

Doorrijden kan, maar snel naar de dealer.

Let wel: geen diesel getankt.

De wagen rijdt goed, heb geen last van vermogens tekort, en na afzetten contact is de melding en het gele motorstoring signaal weer weg.

De volgende dag gebeurt dit nog 2 of 3 keer, dus geen incidentele melding; heb nog geen mogelijkheid om uit te lezen, en vind op dit forum niets vergelijkbaars.

Auto is van 3/2007 dus de updated versie LCI met 220k. en is een 525I, dus met de 3L motor.
Ik meen dat de brandstofpomp, zoals gebruikelijk onder de achterbank zit, maar voordat ik ga openmaken, graag suggesties en ervaringen met deze storing
Het"check"knopje meld alles OK.

Zijn er veelvoorkomende fouten in dit gebied? Ik hoor het graag.
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door ehombie » 15 apr 2018, 17:57

Ik zal eerst uitlezen inderdaad..(lage druk sensor was bij mij tijdje defect en was gewoon mee te rijden). Kan mijn inziens van alles zijn nu.

Mwah...ik houd de statistieken niet bij...maar de hogedrukpomp (onder inlaattraject) zijn volgens berichten niet probleemloos...maar nogmaals eerst uitlezen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door Naalroc » 15 apr 2018, 18:14

Auto is inmiddels uitgelezen met zo'n universele scanner. Die kon niet beter vinden dan"motorstoring" , maar dat wist ik al.
Vandaag 300 km gereden zonder en storing, maar dat was lange afstand op de CC., iets anders dan op vrijdag middag om half 5....
Afhankelijk van wat er verder gebeurt, is de volgende stap dus naar een BMW specialist met de juiste apparatuur.
Gisteren nog wel geprobeerd de rechterzijde onder de achterbank open te maken, maar kon de pomp met zender er niet uit wurmen; de opening leek 2 mm te klein in diameter....Is er een truckje?
Maar daar zal het probleem toch niet liggen, nu ik inmiddels weet dat er ook een hoge druk pomp op de motor zit
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door Naalroc » 02 mei 2019, 20:15

Vandaag een pro scanner kunnen lenen, een Autoscan DS708PRO

Die gaf een serie foutcodes, maar na resetten bleef er eentje hangen
2 DME Motor electronica Fout | 6

Gezocht in "Lees foutcodes" op die kast kwam ik tot het volgende:
code 29F3 Sensor lage brandstof druk electrisch

Het zoeken op het net gaf de meeste resultaten uit de USA gerelateerd aan de E90/92, kon niets vinden over de E60/61

Het lijkt nogal een klus om die sensor te vervangen, het inlaatmanifold schijnt er af te moeten oa.

Change out the LP fuel sensor.
Easy to change but you need to take out air box, charge pipe, throttle body and then the intake manifold has to be lifted. Lots of stuff and can take about 2 hours from completion. I changed mine out as I had the same code and symptoms.


Is er hier iemand die dit onder handen heeft gehad?
Het onderdeel nummer op de e90 wordt gegeven als 13 53 7 614 317 op een Duits forum van de 1 serie staat dit plaatje

https://www.1erforum.de/attachments/nie ... -png.9930/ kosten op de onderstaande lijs in D: €52

Alle info hierover is welkom!!
Groet,
Cor
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door ehombie » 02 mei 2019, 20:40

Je kunt beter op newtis.info kijken om handleidingen te vinden.

Onderdelen zoek je bijv op https://bimmercat.com/

Vervolgens ga je naar ekris.nl om de prijs op te vragen en evt te kopen.

Leebmann24.de kan ook...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door Naalroc » 05 mei 2019, 17:58

Dank voor die linkjes, dat is interessant, al zijn sommige zaken een kwestie van proberen, of ervaring!

Wat betreft de foutcode: de meeste referenties die ik hierover kan vinden, zijn dat de code en vaak ook het probleem is opgelost als de sensor is vervangen.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn,dat er inderdaad een verkeerde waarde wordt geregistreerd door een ander defect, bv de brandstofpomp zelf.
Hoe kom je dat te weten? Of is het dan gewoon proberen en als de code niet verdwijnt na het vervangen van de sensor, dan moet jet wel de pompdruk zijn.
De geregistreerde sensordruk : hoe kom je die te weten? Of kan dat alleen met specifieke BMW apparatuur?
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door ehombie » 06 mei 2019, 06:27

Het verwijderen en kijken wat er terug komt is een mogelijkheid...omdat er wel eens vals positieven codes inzitten.

Maar met bmw progjes kun je vaak wel meer zien. Wat o.a. de melding triggerd.
Universele scantools kan ook maar dan moeten ze wel meer kunnen dan het obd2 protocol e.d. je komt dan al bij de wat duurdere uit, launch diagun4 is denk ik voor een diy nog interessant.

Als het intermitted is moet je denk ik freeze frame data proberen terug te kijken van de getriggerde melding
En kijken of je dit kunt refereren. (Of uitzondelijk hoog of laag)
Brandstofpomp kun je laten uitsluiten met een labscoop (kijken of de waveform/brandstofpomp "constant" is in stroomverbruik).

Op newtis kun je voldoende info vinden hoe het brandstof systeem is opgebouwd.

Heb je de melding nog teruggehad? Is het een n53 motor?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door Naalroc » 06 mei 2019, 09:19

Wat betreft de laatste regel: Na resetten komt de melding onmiddellijk terug, en ja, het is een n53 motor.
Dank voor de moeite, maar de rest van je verhaal en instructies gaat me een beetje boven mijn pet, om eerlijk te zijn.
Toch bedankt!
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

Naalroc
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 aug 2011, 21:51
Locatie: Drenthe

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door Naalroc » 02 nov 2021, 12:38

Eindelijk, 2 jaar later, die brandstof druk fout maar eens aanpakken want komt nu vaker voor; ik ga bij Ekris die sensor bestellen (13 53 7 614 317) en heb me geregistreerd op newtis.info voor inbouw handleiding. Dank @ehombie ! Onderdeel is daar ongeveer €72 zo uit mijn hoofd, en dan ga ik geen tientje besparen door een alternatief op te zoeken. Of?

Toch 2 vragen, ik krijg na het wissen van alle storingen, onmiddellijk de bovengenoemde fout 29F3 terug, maar ook 30E9 (=Nitric Oxide Cat.Converter Aging).
OK aging, maar so what? vervangen, en waarom, aging betekent vlgs mij niet dat hij defect is, of verkeerd werkt.

Ten tweede, ik heb alle gegevens opgevraagd met lopende, warme motor, en kom 1 ding tegen dat ik niet kan plaatsen:
Fuel Pressure, schommelt tussen de 19.150 en 20.080 kPa; dat is dus zo rond de 200 bar; kan niet lijkt mij, maar als de decimale punt een komma (,) zou moeten zijn, dan is het dus rond de 0,2 bar, en dat kan dus ook niet; ik meen dat die druk rond de 5 bar moet liggen; of is dit gewoon een bevestiging, dat die LP sensor druk fout/defect is?
Laatst gewijzigd door Naalroc op 02 nov 2021, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
E61 LCI 525i benzine, en:
E36 328 Touring benzine

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Motorstoring melding: brandstofpomp probleem

Bericht door ehombie » 02 nov 2021, 13:03

Toch 2 vragen, ik krijg na het wissen van alle storingen, onmiddellijk de bovengenoemde fout 29F3 terug, maar ook 30E9 (=Nitric Oxide Cat.Converter Aging).
OK aging, maar so what? vervangen, en waarom, aging betekent vlgs mij niet dat hij defect is, of verkeerd werkt.


even topic zoeken over nox sensor (o.a. van mij of andere) of zie bimmerprofs waar een schat aan informatie te lezen is....
indien deze melding voorkomt zal je brandstof verbruik ook hoger zijn omdat hij niet meer naar de zuinige modus gaat.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”