E46 stationair airco probleem & vreemde conclusie verkoper
E46 stationair airco probleem & vreemde conclusie verkoper
Goedemiddag,
Ik wil jullie graag om jullie advies vragen over een probleem wat ik heb met een e46 320ci 2.2 170pk die ik onlangs gekocht heb. Ook zou ik graag willen weten wat het repareren zou kosten als het nodig zou zijn. het gaat om het volgende:
Ik heb een e46 320ci 2.2 170pk net 162000km op de teller gekocht bij een BMW/MINI occasion dealer. Ik heb er goed voor betaald omdat ik een mooi exemplaar wilde hebben van dit type. Tijdens te testrit was er weinig kwalijks opgevallen, maar na een dag hem gebruikt te hebben merkte ik dat hij bij warm weer met een warme motor fluctueert in zijn stationair met de airco aan. Hij dipt laag in zijn toeren bij het afremmen in het fileverkeer, 3x is hij hierdoor uitgevallen. Ik heb garantie bij de beste zaak waar ik hem gekocht heb, hij is nu onderzocht door hun eigen vakmensen.
Nu kreeg ik het telefoontje vanmiddag met het de hele uitleg van de oorzaak maar vooral ook met de conclusie dat het normaal is. Iedereen weet wel dat als een auto al z'n elektronica aan heeft, dat hierdoor de motor meer vermogen moet leveren om alles voldoende te laten functioneren. Ik heb veel op forums gezeten waar ik las dat het probleem vaker voorkwam bij dit model/type motor. Ik lees echter nergens dat dit een karaktereigenschap van deze auto zou zijn en trek dit dus in twijfel. Ik kan me ook niet voorstellen dat BMW dit ooit bedoelt had bij het ontwerpen van de techniek voor deze auto.
Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn hierover en of ik verder mijn poot stijf moet houden bij de beste zaak.
Groet, Emiel
Ik wil jullie graag om jullie advies vragen over een probleem wat ik heb met een e46 320ci 2.2 170pk die ik onlangs gekocht heb. Ook zou ik graag willen weten wat het repareren zou kosten als het nodig zou zijn. het gaat om het volgende:
Ik heb een e46 320ci 2.2 170pk net 162000km op de teller gekocht bij een BMW/MINI occasion dealer. Ik heb er goed voor betaald omdat ik een mooi exemplaar wilde hebben van dit type. Tijdens te testrit was er weinig kwalijks opgevallen, maar na een dag hem gebruikt te hebben merkte ik dat hij bij warm weer met een warme motor fluctueert in zijn stationair met de airco aan. Hij dipt laag in zijn toeren bij het afremmen in het fileverkeer, 3x is hij hierdoor uitgevallen. Ik heb garantie bij de beste zaak waar ik hem gekocht heb, hij is nu onderzocht door hun eigen vakmensen.
Nu kreeg ik het telefoontje vanmiddag met het de hele uitleg van de oorzaak maar vooral ook met de conclusie dat het normaal is. Iedereen weet wel dat als een auto al z'n elektronica aan heeft, dat hierdoor de motor meer vermogen moet leveren om alles voldoende te laten functioneren. Ik heb veel op forums gezeten waar ik las dat het probleem vaker voorkwam bij dit model/type motor. Ik lees echter nergens dat dit een karaktereigenschap van deze auto zou zijn en trek dit dus in twijfel. Ik kan me ook niet voorstellen dat BMW dit ooit bedoelt had bij het ontwerpen van de techniek voor deze auto.
Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn hierover en of ik verder mijn poot stijf moet houden bij de beste zaak.
Groet, Emiel
Re: E46 stationair airco probleem & vreemde conclusie verkoper
Deze motor heeft een stationair regelaar. Zou best kunnen dat die vervuild is en/of valse lucht toelaat.
Ik zou daar eens naar kijken. Overigens is dit een symptoom dat veel met valse lucht te maken heeft en is zeker niet normaal.
Succes,
Rob
Ik zou daar eens naar kijken. Overigens is dit een symptoom dat veel met valse lucht te maken heeft en is zeker niet normaal.
Succes,
Rob
Dank voor je reactie. Kan ik hieruit stellen dat de verkoper mij onzin probeert te verkopen? Ik weet het bijna zeker, maar wat extra bevestiging helpt 

Laatst gewijzigd door Leen op 25 aug 2021, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Denk dat er meer of iets anders aan de hand is…Hij dipt laag in zijn toeren bij het afremmen in het fileverkeer, 3x is hij hierdoor uitgevallen.
Wat? is moeilijk te beoordelen a.d.h.v. Je verhaal.
Wat rob75 is inderdaad zeer aannemelijk. Dit is in ieder geval makkelijk vast te stellen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
de auto is daar nu sinds vorige week zaterdag. ben net gebeld en ze hebben mij verteld dat 2 derde partijen er naar gekeken hebben en er uit zijn dat het een producteigenschap is..... LOL. Ik heb de mogelijkheid om hem door een door mij uit te kiezen partij te laten controleren en evt repareren.. Kosten zullen zij dekken. Ik mag hem ook weer inlevereren en dan krijg ik het aankoopbedrag terug. dat laatste wordt hem denk ik.
Dit is zeker geen producteigenschap. Ben benieuwd naar die 3e partijen, ga ik die mijden....
Als je zoekt op deze symptomen, dan kom je uit op:
- stationairregelaar,
- valse lucht
- carterventilatie
- brandstofdruk
- VANOS
- vuile injectoren
- ....
Ze hebben geen zin/tijd/kennis dit op te lossen, denk ik.
Groet,
Rob
Als je zoekt op deze symptomen, dan kom je uit op:
- stationairregelaar,
- valse lucht
- carterventilatie
- brandstofdruk
- VANOS
- vuile injectoren
- ....
Ze hebben geen zin/tijd/kennis dit op te lossen, denk ik.
Groet,
Rob
het lijkt me niet aannemelijk dat de auto erg veel last heeft als de airco staat ingeschakeld.
Kun je hem zelf niet voor een second opinion naar een andere garage brengen, en dit dat terugkoppelen bij de huidige garage?
Kun je hem zelf niet voor een second opinion naar een andere garage brengen, en dit dat terugkoppelen bij de huidige garage?
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)
INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan
Aan de van de km stand denk ik dat het een lucht aanzuig lekkage is.
Uit lezen geeft meer zekerheid wat het probleem is. Long fuel trim in de plus waarschijnlijk lucht aanzuig lekkage.
Succes
Uit lezen geeft meer zekerheid wat het probleem is. Long fuel trim in de plus waarschijnlijk lucht aanzuig lekkage.
Succes
Klinkt als een vacuümlek, maar is op afstand bijna niet te bevestigen. Als je de LMM lostrekt moet hij beter gaan lopen. Schrik niet, je cruise control doet het bij lostrekken van LMM ook niet meer.
Dus: LMM los en beter lopen = vacuümlek en/of iets in het vacuümsysteem. Weet niet waar je vandaan komt, maar anders zijn Gijsbertsen in Odijk en PMotorsport in Poeldijk goede opties om hem te laten onderzoeken. Zij zijn goudeerlijk en zullen een goede diagnose stellen. Een producteigenschap is het 100.000% zeker niet.
Dus: LMM los en beter lopen = vacuümlek en/of iets in het vacuümsysteem. Weet niet waar je vandaan komt, maar anders zijn Gijsbertsen in Odijk en PMotorsport in Poeldijk goede opties om hem te laten onderzoeken. Zij zijn goudeerlijk en zullen een goede diagnose stellen. Een producteigenschap is het 100.000% zeker niet.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkoper heeft uiteindelijk de auto terug genomen voor het aankoopbedrag. Ik werd ze iets te lastig denk ik. Toen ze voorstelde dat ik m terug kon komen brengen heb ik niet getwijfeld. Desondanks bedankt voor jullie reacties!
Geen probleem, daar is het forum natuurlijk voor. Wel fijn dat ze hem voor het aankoopbedrag terug wilde nemen!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom