Ik ben eigenaar van een e46 - 325i Touring - 2004 - automaat - 350.000km waar ik heel veel plezier mee hebt beleefd en min of meer nog steeds doet, Echter:
Mijn auto start zonder problemen en rijd zonder problemen van A naar B TOTDAT ik de motor afzet omdat ik bijv naar de winkel moet of tanken, etc etc.
Nu komt het:
Nadat ik de motor weer start, zijn er nog geen problemen, draait goed stationair dus geen rare dingen, maar zodra ik weg wilt rijden rolt de auto enige meters om vervolgens uit te vallen, bijna onmerkbaar zonder schudden of schokken! Enkele lampjes branden bijv accu. Ik draai dan het contact weer terug naar 0 en zet de auto eerst in P, want laat ik hem in D dan reageer de ontsteking of electronica niet maar dat is normaal bij een automatic. De auto start zonder problemen weer , maar zodra ik weer wilt wegrijden valt de motor weer uit.
Het stilvallen van de motor tijdens het willen wegrijden kan ik VOORKOMEN door de auto zeker 1 tot 2 min stationair te laten draaien. Dan kan ik rustig wegrijden, ook merk ik dat als ik flink gas hebt gegeven en vervolgens snel tot stilstand komt vanwege stoplicht of andere verkeerssituatie de kans dat de motor uitvalt tijdens het wegrijden ook aanwezig is.
Let Wel: Ik heb dit nooit als de auto vanuit een koude motor wordt gestart. Zolang ik de motor niet uitzet na koude start heb ik dit probleem ook niet! In principe zou ik de motor de hele dag draaiend moeten houden om dit probleem niet te hebben

Dit probleem is enkele maanden geleden ontstaan nadat ik weg wilde rijden, het was toen een super hete dag, of dit er iets mee heeft te maken gehad weet ik niet. Maar ongeacht het weer of temperatuur is dit probleem altijd aanwezig sinds dat die dag.
Overige issues:
- Cruise control nooit gewerkt (sinds ik de auto in bezit hebt tenminste) toch denk ik niet dat het iets met de luchtmassameter te maken heeft.
- Af en toe ruik ik een licht verbrande olie of rookgeur in de auto, vooral als ik tot stilstaand ben gekomen om te parkeren, tanken of stoplicht. (is na de jaren ontstaan, zeker sinds anderhalf tot 2 jaar terug)
- Hoog olieverbruik (ook iets van de laatste 1 jaar)
Sinds een jaar rijdt ik ook kortere afstanden (ja Corona he!)
Ik vermoedt zelf problemen met de carter-ventilatie! Maar graag meer inzichten van jullie, misschien zoek ik het in de verkeerde hoek ondanks de indicaties en mijn vermoeden dat het de carter-ventilatie is
Lambda sondes zijn een jaar geleden gereinigd, zagen er verder goed uit.
Bougies mogen wel vervangen worden, daar heb ik best veel km's mee gedraaid, maar zien er redelijk uit.
Ik gooi er 5W-30/40 in, weet niet of dat het juiste type olie is. Ik kwam zojuist een topic tegen waar wordt gesproken over 0W-40 als meest ideale drankje voor mijn schatje. Graag jullie advies hierover.
Alvast bedankt