Oliepeil meting zonder peilstok

Voor alle technische vragen over de BMW 6 Serie
vincent h

Oliepeil meting zonder peilstok

Bericht door vincent h » 17 jan 2021, 21:15

Ik kreeg pas de melding 1 liter olie bijvullen bij eerst volgende gelegenheid. (4.8 V8)

De automatische meting is via i drive te zien rijdend met een warme motor.
Maximum wordt weergegeven met 5 groene blokjes.

Bij de melding 1 liter bijvullen staat er nog 1 oranje blokje. Echter na 1,5 a 2 uur rijden staan er weer 2 groene blokjes. De melding van bijvullen is dan niet verdwenen.

Is dit gebruikelijk met de automatische meting van het oliepeil en de melding van het bijvullen met 1 liter?
Zou het kunnen zijn dat het niveau net op de grens zit en door de warmte zoveel is uitgezet dat hey niveau net het 2e blokje laat oplichten?

vincent h

Re: Oliepeil meting zonder peilstok

Bericht door vincent h » 26 jan 2021, 20:43

Eerst maar eens een halve liter bijgevuld. Effect nadat motor op temperatuur was. 5 blokjes groen echter een uur later 3 blokjes.

Blijkbaar duurt het wel een tijdje voor het systeem het goede peil herkend.
Een dag later nog een halve liter erbij. Dus de aanbevolen liter zit er nu in. Netjes 5 blokjes groen ook na een lange rit.

Leen
BimmerPortal Team

Bericht door Leen » 27 jan 2021, 09:45

Ik heb altijd begrepen dat wanneer je melding krijgt van laag niveau dat je een liter moet bijvullen. Maar eerst een halve liter voor de voorzichtigheid in jouw geval snap ik wel. Fijn dat de blokjes nu ook groen blijven :duim:

Enige wat ik niet snap, waarom niet gewoon een ouderwetse oliepeilstok? :)
Lexus RX450h President Line

vincent h

Bericht door vincent h » 28 jan 2021, 20:38

Beide zou ook fijn zijn. Je moet zo wel vertrouwen hebben in de sensoren.
Een peilstok zal nooit een storing geven :)

vester86

Bericht door vester86 » 29 jan 2021, 14:12

vincent h schreef: 26 jan 2021, 20:43 Eerst maar eens een halve liter bijgevuld. Effect nadat motor op temperatuur was. 5 blokjes groen echter een uur later 3 blokjes.

Blijkbaar duurt het wel een tijdje voor het systeem het goede peil herkend.
Een dag later nog een halve liter erbij. Dus de aanbevolen liter zit er nu in. Netjes 5 blokjes groen ook na een lange rit.
klopt, het duurt een tijdje voor de auto het goede pijl doorgeeft. staat ergens in documentatie van BMW maar ik dacht: olietemperatuur minimaal 60 graden, minimaal 80km/u snelheid gehaald. de info van de digitale pijlstok wordt om de 20 minuten geupdate.

zodra de auto aangeeft +1L dan ook 1 liter bijvullen, het motorblok en het pijlstoksysteem zijn er voor ontworpen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek”