Gloei-probleem??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Johan6

Gloei-probleem??

Bericht door Johan6 » 06 dec 2020, 13:53

Hallo E46-mederijders,

Mijn 330d uit 2003 AUTOMAAT met +/- 415dkm.. :///m:

Ik heb tijdje terug gloeiunit + gloeispiralen vervangen, dit ivm met storingmelding in INPA.
Alleen nu het wat kouder wordt, heeft de auto toch wel wat moeite om aan te slaan bij starten in de ochtend.
(als de auto iets op temperatuur is het geen probleem)
Ik ben nu naar het zoeken naar de ''zekering'' van de gloeiunit, of is deze niet aanwezig?
Ik krijg verder geen storingsmeldingen in INPA.
Bij INPA kan je ook een handmatig sommige functie inschakelen o.a brandstofpomp, ook heb je hier de functie om de gloeiunit in te schakelen.. ik kan hem deze inschakelen maar ik krijg geen gloeisymbool in dashbord te zien :s (of is dat niet de bedoeling)

Wie heeft tips en/of de oplossing?
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

rob75

Re: Gloei-probleem??

Bericht door rob75 » 15 dec 2020, 09:02

De zekering van het geheel zit in de motorruimte (zekeringenkast). Daar zou je kunnen kijken.
Verder zou in het geval van een defecte voorgloeimodule en/of defecte gloeipluggen er meldingen moeten zijn.
Inschakelen via INPA heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat dat een inschakeltest is? Krijg je een melding dat er iets niet werkt? Deze unit heeft geen relais, dus iets horen klikken is ook lastig.

Het starten bij lagere temperaturen lijkt mij bij een motor met de km-stand die jij aangeeft niet vreemd. Deze zal zeker bij lage temperaturen iets minder compressie hebben dan een nieuw exemplaar en dat helpt niet bij het starten.

Succes,
Rob

Johan6

Re: Gloei-probleem??

Bericht door Johan6 » 20 dec 2020, 16:06

Had/Heb de module van het gloeien reeds vervangen omdat de ze fout aangaf op 1, 3, en 6.. (wat al vreemd is..)
Ook gelijk de pluggen vervangen..
Ja, je hebt een inschakelfunctie in INPA maar je krijgt geen melding op mijn dashbord dat de gloei is ingeschakeld..
Verder heb ik geen foutmeldingen meer, wat jij aangeeft zou ook kunnen ivm kilometerstand..
Maar hiervoor had ik nog een BMW met meer kilometers, daar nooit last mee gehad.. :)
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”