Accu problemen 11.80V
Accu problemen 11.80V
Goedemorgen,
Enkele dagen al problemen met mijn accu. Heb zelf het idee dat er een cel stuk is waardoor de accu niet goed oplaad.
De auto wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw, en dat zijn geen lange afstanden.
Afgelopen week konden we de auto niet meer starten, de accu gemeten en kwam op 11V. De auto via startkabels direct aan gekregen en de accu weer gemeten. Op de accu met een draaiende motor 14 á 15V. Heb toen met de auto ruim 20 minuten rond gereden en daarna de accu gemeten 12.17V (auto uitgezet).
De dag erna in de ochtend weer de accu gemeten en stond deze nog steeds op de 12.17V. In de middag de auto gebruikt voor de boodschappen (kleine afstanden) en toen weer gemeten, de accu stond toen nog maar op de 11.80V.
Als ik het zelf zo moet inschatten is de accu stuk/defect. De accu is zeker al 3 á 4 jaar oud.
Enkele dagen al problemen met mijn accu. Heb zelf het idee dat er een cel stuk is waardoor de accu niet goed oplaad.
De auto wordt voornamelijk gebruikt door mijn vrouw, en dat zijn geen lange afstanden.
Afgelopen week konden we de auto niet meer starten, de accu gemeten en kwam op 11V. De auto via startkabels direct aan gekregen en de accu weer gemeten. Op de accu met een draaiende motor 14 á 15V. Heb toen met de auto ruim 20 minuten rond gereden en daarna de accu gemeten 12.17V (auto uitgezet).
De dag erna in de ochtend weer de accu gemeten en stond deze nog steeds op de 12.17V. In de middag de auto gebruikt voor de boodschappen (kleine afstanden) en toen weer gemeten, de accu stond toen nog maar op de 11.80V.
Als ik het zelf zo moet inschatten is de accu stuk/defect. De accu is zeker al 3 á 4 jaar oud.
Re: Accu problemen 11.80V
Dat is mogelijk, mijn accu's gaan +/- 7Jaar mee ook korte afstanden.
Best laten checken.
Best laten checken.
525d E61 2007 pre-LCI
Inderdaad wat Tomil zegt...zal wel ten grondslag liggen.
Als je echt een cel stuk hebt, zit je al snel op 10.xV in rust (en alles in slaapstand) en merk je dat wel met andere dingen...foutcodes en meldingen in cluster of boordcomputer
Let op, zodra jij de auto openmaakt gaan al heel veel modules aan, waardoor je accupanning van zeg 12.6 ZO kan zakken naar 11.xV!
Hoe "nieuwer" je accu te minder zakt die voltage.
Vergeet niet de accu te registeren, het nut mag je aan twijfelen. Maar als je gezeik krijgt omtrent stroomverzorging, dan is het:
"had ik het maar gedaan om deze fout/stap uit te sluiten".
Als je echt een cel stuk hebt, zit je al snel op 10.xV in rust (en alles in slaapstand) en merk je dat wel met andere dingen...foutcodes en meldingen in cluster of boordcomputer
Let op, zodra jij de auto openmaakt gaan al heel veel modules aan, waardoor je accupanning van zeg 12.6 ZO kan zakken naar 11.xV!
Hoe "nieuwer" je accu te minder zakt die voltage.
Vergeet niet de accu te registeren, het nut mag je aan twijfelen. Maar als je gezeik krijgt omtrent stroomverzorging, dan is het:
"had ik het maar gedaan om deze fout/stap uit te sluiten".
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
Dat nut van registreren kan ik wel toelichten: Je IBS houd bij hoe oud je accu is en past hierop de laadstroom aan. Dit gebeurt met twee verschillende waarden, SOC (state of charge) en SOH (state of health) Een nieuwe accu kan een grotere stroom hebben dan een oude tijdens het laden. Daarnaast houdt de IBS ook bij hoe lang het duurt om een bepaalde spanning te bereiken en test dit zelfs met regelmaat tijdens het rijden door even maximaal te laden. Wat er ook nog eens bijkomt is dat de accu altijd op 80% lading wordt gehouden en tijdens het afremmen op de motor als buffer gebruikt wordt door dan de dynamo maximaal te laden laden. Vervolgens wordt de dynamo uitgeschakeld (hij draait dan loos) en gebruik je de stroom uit de accu tot deze weer op 80% zit.
Als je de accu niet aanmeldt dan gaat de auto de nieuwe accu opladen als de oude, wat er op neerkomt dat hij niet volledig wordt geladen met als gevolg al snel opnieuw een stukke accu.
Dit proces luistert behoorlijk nauw, zeker bij onze auto's die met bijna 16V kunnen laden. Aanmelden van de accu is dus best wel belangrijk.
LET OP: aanmelden niet doen via Carly, hier een link naar een stukje hierover van mijn eigen auto. (bimmerprofs heeft mij als voorbeeld gebruikt)
Ik had de accu aangemeld via Carly maar merkte na een jaar alweer dat hij soms wat slecht aansloeg. Na een jaar dus weer een nieuwe accu, deze met ISTA aangemeld en nu alles spik en span!
https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/
Als je de accu niet aanmeldt dan gaat de auto de nieuwe accu opladen als de oude, wat er op neerkomt dat hij niet volledig wordt geladen met als gevolg al snel opnieuw een stukke accu.
Dit proces luistert behoorlijk nauw, zeker bij onze auto's die met bijna 16V kunnen laden. Aanmelden van de accu is dus best wel belangrijk.
LET OP: aanmelden niet doen via Carly, hier een link naar een stukje hierover van mijn eigen auto. (bimmerprofs heeft mij als voorbeeld gebruikt)
Ik had de accu aangemeld via Carly maar merkte na een jaar alweer dat hij soms wat slecht aansloeg. Na een jaar dus weer een nieuwe accu, deze met ISTA aangemeld en nu alles spik en span!
https://bimmerprofs.com/carly-fails-again/
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
De accu laad niet meer goed op! Volgens mij heb ik verder geen lekstroom omdat ik hem in de avond en ochtend heb getest.
Weet wel dat ik de accu 3 / 4 jaar geleden erin heb gelegd en zonder inleren. Dit wel nog op een later periode laten uitvoeren.
De dynamo lijkt mij ook oké.
Welke type accu heb jij erin?
Mooi stukje wederom thijs
Huidig een Bosch 95Ah AGM (exacte productreeks van bosch weet ik niet, S5 reeks ofzo) deze staat geregisteerd als 90Ah (zat er het dichtsbij). Deze is toen bij aankoop van garagebedrijf erin gezet (en heb dit achteraf nog gedaan).
De keus AGM of "conventionele" lood accu vind ik moeilijk te maken. AGM is in de regel toch wel een stuk duurder als de lood accu. Enfin ik kan je niet in de portemonnee kijken...sommige willen er ook niet veel geld in steken.
Het feit dat de E6x (en e9x) reeks eenmaal veel stroom gebruiken is volgens mij de rede (geweest) om er een AGM in te zetten...?
Ik zou er een vergelijkbare batterij/type in terugzetten...van de betere merken. Maar een lood accu zou ik er ook wel in durven te zetten icm correcte registratie.
succes

Huidig een Bosch 95Ah AGM (exacte productreeks van bosch weet ik niet, S5 reeks ofzo) deze staat geregisteerd als 90Ah (zat er het dichtsbij). Deze is toen bij aankoop van garagebedrijf erin gezet (en heb dit achteraf nog gedaan).
De keus AGM of "conventionele" lood accu vind ik moeilijk te maken. AGM is in de regel toch wel een stuk duurder als de lood accu. Enfin ik kan je niet in de portemonnee kijken...sommige willen er ook niet veel geld in steken.
Het feit dat de E6x (en e9x) reeks eenmaal veel stroom gebruiken is volgens mij de rede (geweest) om er een AGM in te zetten...?
Ik zou er een vergelijkbare batterij/type in terugzetten...van de betere merken. Maar een lood accu zou ik er ook wel in durven te zetten icm correcte registratie.
succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
Ik begon het te merken aan het standby-lampje (P) naast de pook van de automaat. Deze blijft tot ± 16 minuten na afsluiten auto nog branden. Echter bleef deze bij mijn auto heel vaak continu branden en kreeg sporadisch de melding dat de spanning te laag was. Let wel... de accu was nog maar net iets meer dan twee jaar geleden geplaatst door een onafhankelijke garage hier in het dorp. Aangemeld met een universeel apparaat, €180,- armer en dat voor een onbekend merk accu. Maar ja, het moest opgelost worden en ik wist toen niet beter. Nu een originele BMW accu erin (80Ah) en correct aangemeld door de garage met BMW software en nergens meer last van. Elke dag moet ik nog even kijken... ik krijg het wantrouwen er nog niet echt uit
Uiteraard kom ik met beide auto's niet meer bij de lokale dorpsgarage.
Volgens mij gebruikten ze voor gebruik AGM-accu de volgende criteria:
Voor voertuigen met:
Auto-start-stop-functie S1CCA=Ja
of
Brake Energy Regeneration S1CDA=Ja
of
Extra energievoorziening S146A=Ja
of
Overheid vaartuig zonder camoufl. S185A=Ja
of
Onopvallende politiewagen S186A=Ja
of
Parkeerverwarming S536A=Ja

Volgens mij gebruikten ze voor gebruik AGM-accu de volgende criteria:
Voor voertuigen met:
Auto-start-stop-functie S1CCA=Ja
of
Brake Energy Regeneration S1CDA=Ja
of
Extra energievoorziening S146A=Ja
of
Overheid vaartuig zonder camoufl. S185A=Ja
of
Onopvallende politiewagen S186A=Ja
of
Parkeerverwarming S536A=Ja
-
AGM accu's worden gebruikt vanwege het laden tijdens afremmen. Een gewone loodzuuraccu zou hierbij al snel zijn dampspanning bereiken en uitdrogen, een AGM accu kan er simpel gezegd dus beter tegen om in korte tijd veel te laden en te ontladen omdat hij beter tegen een hogere belasting kan, daarbij is een AGM accu er ook veel beter tegen bestand om diep ontladen te worden zonder dat de platen krom trekken.
Zou je een gewone accu plaatsen en deze correct aanmelden (dus ook aanmelden als loodzuuraccu) dan schakel je dus daarbij het regeneratief afremmen op de dynamo uit en zal hij "normaal" op 14.4V gaan laden in plaats van 16V en 80% vol. Uiteindelijk zou dat meer brandstofgebruik moeten opleveren. Overigens gaat deze vlieger niet altijd op, in auto's met te veel elektronica ontkom je er vaak niet aan om een AGM accu te plaatsen omdat een loodzuuraccu de diepontlading van alle elektronica tijdens het starten niet aan zou kunnen. Deze accu zou dan na een jaar of 2 al kapot kunnen gaan.
@Edward: het lampje van de P wat nog even blijft branden is omdat de computer de adaptiewaarden aan het wegschrijven is, als je een auto met start/stop knop hebt dan zie je dat de knop ook verlicht blijft tot hij daarmee klaar is, ook de ECU schrijft dan data weg naar het geheugen. Een lage accuspanning kan dit proces verstoren om veel verschillende redenen waardoor hij langer nodig kan hebben met wegschrijven en kan zelfs veroorzaken dat dit proces vastloopt. Het lampje gaat dan niet uit. De accu's in tegenwoordige auto's zijn onderdeel van het meet en regelsysteem. Een verkeerde accu geeft dus in feite verkeerde gegevens af met alle gevolgen van dien...
Zou je een gewone accu plaatsen en deze correct aanmelden (dus ook aanmelden als loodzuuraccu) dan schakel je dus daarbij het regeneratief afremmen op de dynamo uit en zal hij "normaal" op 14.4V gaan laden in plaats van 16V en 80% vol. Uiteindelijk zou dat meer brandstofgebruik moeten opleveren. Overigens gaat deze vlieger niet altijd op, in auto's met te veel elektronica ontkom je er vaak niet aan om een AGM accu te plaatsen omdat een loodzuuraccu de diepontlading van alle elektronica tijdens het starten niet aan zou kunnen. Deze accu zou dan na een jaar of 2 al kapot kunnen gaan.
@Edward: het lampje van de P wat nog even blijft branden is omdat de computer de adaptiewaarden aan het wegschrijven is, als je een auto met start/stop knop hebt dan zie je dat de knop ook verlicht blijft tot hij daarmee klaar is, ook de ECU schrijft dan data weg naar het geheugen. Een lage accuspanning kan dit proces verstoren om veel verschillende redenen waardoor hij langer nodig kan hebben met wegschrijven en kan zelfs veroorzaken dat dit proces vastloopt. Het lampje gaat dan niet uit. De accu's in tegenwoordige auto's zijn onderdeel van het meet en regelsysteem. Een verkeerde accu geeft dus in feite verkeerde gegevens af met alle gevolgen van dien...
Precies. Ik wilde er ook niet helemaal op ingaan, alleen dat de lamp aanblijft. Startknop gaat ook altijd eerder uit dat 'standbylamp'. Dat op dat moment dingen weggeschreven worden was mij echter niet bekend. Ik dacht dat de auto alleen zijn lijstje afwerkte en modules uitschakelde om vervolgens in diepe rust te gaan. Belangrijkste reden was dat wij niet in Italië met elektrische problemen wilden staan, dus direct maar een goede accu en laten monteren zoals het hoort. Kost wat, maar dan weet je in ieder geval dat het goed is. Ik heb al eens bovenop de Stelvio gestaan met een kerstboom aan lampjes... dat was niet fijn. Gelukkig was het maar een sensor die het er niet mee eens was dat ik de auto na een stevige rit naar boven zomaar neergezet had. Was achteraf ook niets meer in het geheugen over te vinden, maar je staat er niet fijn. Van de erg schuine parkeerplaats de auto al rollend (zonder stuur- en rembekrachtiging) naar een vlakke parkeerplaats kunnen manoeuvreren. Uiteraard alles onder toeziend oog van een - hoe kan het ook anders op die hoogte - een kat (in het venster). Na een half uurtje werkte alles weer en de storing is ook niet teruggevonden. Dat was wel vreemd, maar goed. Overigens was dit al in de zomer van 2018. De auto en de baas hebben inmiddels wat meer ervaring

Met Inpa kan je ook registeren als ik mij niet vergis.
Of die wachttijd na het uitschakelen iets te maken heeft met wegschrijven in de versnellingsbak betwijfel ik toch, het lampje van de venstervergrendeling van de achterruiten blijft ook branden namelijk. Dat wegschrijven duurt van toch wel heel lang.
Vermoed dat het eerder een gewone wachttijd is voordat de wagen in standby gaat.
Of die wachttijd na het uitschakelen iets te maken heeft met wegschrijven in de versnellingsbak betwijfel ik toch, het lampje van de venstervergrendeling van de achterruiten blijft ook branden namelijk. Dat wegschrijven duurt van toch wel heel lang.
Vermoed dat het eerder een gewone wachttijd is voordat de wagen in standby gaat.
525d E61 2007 pre-LCI
Bij herhaaldelijk problemen met de batterij kan de IBS module de oorzaak zijn, deze verhinderd het in standby gaan van de wagen.
https://www.bmwrepairguide.com/bmw-e60- ... ll-models/
https://www.bmwrepairguide.com/bmw-e60- ... ll-models/
525d E61 2007 pre-LCI
-
De tijd die nodig is om de waarden weg te schrijven is een vaste waarde waarna de auto in slaap modus gaat. Zolang dit gebeurt staat aansluiting 30G aan. Dit werkt gewoon met een timer en houdt meerdere modules (ook de deurmodule met het lampje van de achterruitvergrendeling) actief. Zodra de timer afloopt worden er een aantal zaken nagelopen waaronder de activiteit op het netwerk van de DME en automaatbak. tevens geeft de IBS het signaal "ok" om in slaapstand te gaan. (de IBS monitort de spanning van de accu en geeft met een vaste interval een signaal af over de status van de accu. raakt de accu te leeg dan kan hij extra signalen geven om bijvoorbeeld het alarm of de ontvanger van de afstandsbediening uit te zetten om stroom te sparen)
Een andere factor die wordt gepeild voordat de auto in slaapstand gaat is of de DME en automaat klaar zijn om te gaan slapen. zou dit niet zo zijn en gaat de auto in rust dan kunnen er open datablokken zijn die vervolgens rare fouten kunnen veroorzaken.
Mocht er een computer zijn die nog niet helemaal klaar is dan wordt de slaapmodus met een aantal minuten uitgesteld om dan vervolgens weer te gaan kijken naar alle factoren.
Inderdaad is het zo dat de IBS met problemen dus een foutief signaal kan geven waardoor de boel wakker blijft. ik heb zo'n signaal wel eens gezien tijdens het meten met een oscilloscoop, grappig want het leek een beetje op een hartslag maar was eigenlijk de IBS die steeds hetzelfde signaaltje gaf en daarin bleef hangen. Die auto trok zijn accu nagenoeg helemaal leeg en gaf de vreemdste storingen. Deze storing zou ook kunnen komen door bijvoorbeeld een trekhaakmodule of antenneversterker die is nat geworden.
even offtopic: newtis.info is door BMW gekilled. Iemand al een alternatief?
Een andere factor die wordt gepeild voordat de auto in slaapstand gaat is of de DME en automaat klaar zijn om te gaan slapen. zou dit niet zo zijn en gaat de auto in rust dan kunnen er open datablokken zijn die vervolgens rare fouten kunnen veroorzaken.
Mocht er een computer zijn die nog niet helemaal klaar is dan wordt de slaapmodus met een aantal minuten uitgesteld om dan vervolgens weer te gaan kijken naar alle factoren.
Inderdaad is het zo dat de IBS met problemen dus een foutief signaal kan geven waardoor de boel wakker blijft. ik heb zo'n signaal wel eens gezien tijdens het meten met een oscilloscoop, grappig want het leek een beetje op een hartslag maar was eigenlijk de IBS die steeds hetzelfde signaaltje gaf en daarin bleef hangen. Die auto trok zijn accu nagenoeg helemaal leeg en gaf de vreemdste storingen. Deze storing zou ook kunnen komen door bijvoorbeeld een trekhaakmodule of antenneversterker die is nat geworden.
even offtopic: newtis.info is door BMW gekilled. Iemand al een alternatief?
Maw er gebeurt wel wat in die tijd behalve de automaat die zijn waardes wegschrijft
.

525d E61 2007 pre-LCI
-
nou en of! sommige dingen die gebeuren zijn zelfs hoorbaar! kleppen die in een parkeerstand gaan staan of ventieltjes die een bepaalde positie aannemen.
voor diegene die in het verleden nog wel eens met linux gewerkt heeft toen dat net een beetje zijn opmars deed, als je dat afsloot dan doorliep het een hele waslijst aan zichtbare commando's. (overigens gebeurt dat nu nog steeds, evenals met windows of Macos alleen is het niet meer zichtbaar) Zoiets vergelijkbaars en in veel kleinere schaal doen de ECU's in auto's ook.
voor diegene die in het verleden nog wel eens met linux gewerkt heeft toen dat net een beetje zijn opmars deed, als je dat afsloot dan doorliep het een hele waslijst aan zichtbare commando's. (overigens gebeurt dat nu nog steeds, evenals met windows of Macos alleen is het niet meer zichtbaar) Zoiets vergelijkbaars en in veel kleinere schaal doen de ECU's in auto's ook.