Versnellingsvraagje
Versnellingsvraagje
Ik heb begrepen dat de 6-traps steptronic in D altijd in de 2 wegrijdt. De mijne doet dat dus meer niet dan wel en schakelt eigenlijk altijd terug naar de 1e versnelling en soms 2. Geen peil op te trekken en best irritant.
Is er een manier om voor elkaar te krijgen dat ie altijd in de 2 vertrekt?
Bij mijn S kan ik dit instellen.
Is er een manier om voor elkaar te krijgen dat ie altijd in de 2 vertrekt?
Bij mijn S kan ik dit instellen.
BMW F02 760Li High Executive '10

BMW G30 530i High Executive '17

Re: Versnellingsvraagje
Hangt van je motor af. 525i gaat niet het koppel hebben om in 2 te vertrekken.
530d doet dit wel dacht ik, de 525d niet (altans de mijne niet)
530d doet dit wel dacht ik, de 525d niet (altans de mijne niet)
525d E61 2007 pre-LCI
Het gekke is dat ie t soms wel doet....rijdt overigens prima.

-
thijsvanzwam
De 525i zou ruim voldoende koppel moeten hebben vanuit zijn 2 op te trekken. Mijn 520i doet dit alleen maar.
De 6 traps ZF bak is zo adaptief als wat, hij leert dus iedere rit weer wat nieuws. Als je graag wat vlotter optrekt dan zal hij eerder vanuit zijn 1e versnelling wegrijden dan de 2e. Wegrijden vanuit stilstand zorgt voor slip in de koppelomvormer, dit geeft slijtage en vooral hitte. Als je vlot wegrijdt in zijn 2 dan is er langere tijd slip (verschil tussen motortoerental en toerental aandrijflijn blijft langer) De bak leert dit en zal zich er op aanpassen.
Ik heb dit fenomeen eens besproken met een monteur van ZF, die legde me uit dat je 100 van de zelfde automaten kunt hebben die allemaal een totaal ander schakelpatroon hebben, zelfs al na een dag.
De 6 traps ZF bak is zo adaptief als wat, hij leert dus iedere rit weer wat nieuws. Als je graag wat vlotter optrekt dan zal hij eerder vanuit zijn 1e versnelling wegrijden dan de 2e. Wegrijden vanuit stilstand zorgt voor slip in de koppelomvormer, dit geeft slijtage en vooral hitte. Als je vlot wegrijdt in zijn 2 dan is er langere tijd slip (verschil tussen motortoerental en toerental aandrijflijn blijft langer) De bak leert dit en zal zich er op aanpassen.
Ik heb dit fenomeen eens besproken met een monteur van ZF, die legde me uit dat je 100 van de zelfde automaten kunt hebben die allemaal een totaal ander schakelpatroon hebben, zelfs al na een dag.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Heeft zeker met motor type te maken.
In manueel kan ik in 2de starten maar zoals Thijs zegt slipt de koppelomvermer dan zwaar. Teveel vind ik.
In automaat stand doet hij dit nooit.
Vermoed dat een 525i dan een korte eerste heeft, want koppel onderin heeft zo een benzine relatief weinig. Daar waar een diesel met met een lange eerste geen probleem heeft en ook niet gewenst is wegens het beperkte toerental bereik van een diesel.
In manueel kan ik in 2de starten maar zoals Thijs zegt slipt de koppelomvermer dan zwaar. Teveel vind ik.
In automaat stand doet hij dit nooit.
Vermoed dat een 525i dan een korte eerste heeft, want koppel onderin heeft zo een benzine relatief weinig. Daar waar een diesel met met een lange eerste geen probleem heeft en ook niet gewenst is wegens het beperkte toerental bereik van een diesel.
525d E61 2007 pre-LCI
Hij heeft een hele korte 1e versnelling ja, schakelt dan niet altijd even soepel naar de 2. Dit is trouwens bij mijn S net zo. Van de 10 stops blijft ie 1x in de 2 staan....de rest is huppeltje naar 1.
Ik rijd als een ouwe bok dus daar zal t niet aan liggen.
Ik rijd als een ouwe bok dus daar zal t niet aan liggen.

Maar ja....wat is nou normaal??

-
thijsvanzwam
"normaal" is dat de bak zelf bepaalt vanuit welke gang hij wegrijdt. De computer beslist dit aan de hand van vele gegevens die hij meet en refereert aan de kenvelden in de software van de automaat.
Oftewel: hij heeft een programma en vergelijkt de waarden die hij meet hiermee om de juiste versnelling te kiezen.
De ene keer kan dat de eerste zijn en de andere keer de tweede. Als de bak verder gewoon goed schakelt dan is er lijkt me niets mee aan de hand.
Als de bak terugschakelt naar 1 terwijl hij vanuit 2 zou moeten wegrijden dan ondervindt hij meer weerstand dan anders. Hij meet dit, berekent het en beslist dat 1 de beste optie is om in weg te rijden. Tevens onthoudt hij dit zodat hij het niet elke keer opnieuw hoeft te berekenen.
Dit kan vele oorzaken hebben, verouderde (dus iets dikkere) versnellingsbakolie, aanlopende remmen of andere delen, een zwaar lopend differentieel of tussenlager, van alles dus. Kan zelfs een fout in de trekhaakmodule zijn die aangeeft dat er een aanhanger gekoppeld is... (de automaat pakt dan een ander kenveld in de software)
Als je dus twijfelt kun je dit soort zaken natuurlijk gewoon laten controleren.
Oftewel: hij heeft een programma en vergelijkt de waarden die hij meet hiermee om de juiste versnelling te kiezen.
De ene keer kan dat de eerste zijn en de andere keer de tweede. Als de bak verder gewoon goed schakelt dan is er lijkt me niets mee aan de hand.
Als de bak terugschakelt naar 1 terwijl hij vanuit 2 zou moeten wegrijden dan ondervindt hij meer weerstand dan anders. Hij meet dit, berekent het en beslist dat 1 de beste optie is om in weg te rijden. Tevens onthoudt hij dit zodat hij het niet elke keer opnieuw hoeft te berekenen.
Dit kan vele oorzaken hebben, verouderde (dus iets dikkere) versnellingsbakolie, aanlopende remmen of andere delen, een zwaar lopend differentieel of tussenlager, van alles dus. Kan zelfs een fout in de trekhaakmodule zijn die aangeeft dat er een aanhanger gekoppeld is... (de automaat pakt dan een ander kenveld in de software)
Als je dus twijfelt kun je dit soort zaken natuurlijk gewoon laten controleren.
Okeej….over adaptief gesproken!
Zwaar lopen doet er iig niets, rolt vrij als ik m'n pink ertegenaan zet. Een trekhaak heb ik niet.
Ik kan me voorstellen dat als ie onder een helling staat ie in 1 wegrijdt maar bij een vlakke weg weer niet.
Er is iig geen peil op te trekken iig en 95% rijdt ie weg in de 1e.
Schakelen doet ie verder goed en zonder noemenswaardige schokken, als ie warm is lijkt t wel een DSG, als ie koud is dan voel je soms een hikje. Van 1 naar 2 voel je altijd wel, de rest voel je niet.
Zwaar lopen doet er iig niets, rolt vrij als ik m'n pink ertegenaan zet. Een trekhaak heb ik niet.
Ik kan me voorstellen dat als ie onder een helling staat ie in 1 wegrijdt maar bij een vlakke weg weer niet.
Er is iig geen peil op te trekken iig en 95% rijdt ie weg in de 1e.
Schakelen doet ie verder goed en zonder noemenswaardige schokken, als ie warm is lijkt t wel een DSG, als ie koud is dan voel je soms een hikje. Van 1 naar 2 voel je altijd wel, de rest voel je niet.

-
thijsvanzwam
Het enige wat ik dan kan bedenken is dat de automaat olie dan wat verouderd is, het neemt dan door vuil iets toe in viscositeit. Is deze al eens ververst?
Zou dat echt de oorzaak zijn? Ik denk zelf van niet gezien BMW zelf een levenslange vulling voorschrijft en het dus niet uit zou moeten maken of die minimale weerstand dit zou veroorzaken.
Hij is van A tot Z dealeronderhouden dus ik denk t niet...gezien ze dit niet nodig achten.
Hij is van A tot Z dealeronderhouden dus ik denk t niet...gezien ze dit niet nodig achten.

-
thijsvanzwam
Levenslang is 150.000km
Dan is t wellicht al eens gedaan.

Ik hoop het voor je. Het gebeurt vrijwel nooit.
Dit was de olie van mijn ZF 6HP19 na 208146km:

Dit was de olie van mijn ZF 6HP19 na 208146km:

Kolere......geen overbodige luxe!
Heb mijn S bij ATR laten doen, zal eens informeren of ze ook meteen die sleeves meenemen etc.
Heb mijn S bij ATR laten doen, zal eens informeren of ze ook meteen die sleeves meenemen etc.