E36 323ti stationairprobleem lijkt onoplosbaar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Dirk Jan

E36 323ti stationairprobleem lijkt onoplosbaar

Bericht door Dirk Jan » 03 apr 2020, 19:54

Ha lieden,

Ik ben op z'n zachtst gezegd ten einde raad. Ik heb vorig jaar een E36 Compact gekocht, origineel 323ti (dus de M52B25) met 343.000km nu op de klok. Sinds aanschaf wil het ding niet netjes stationair draaien en haalt dus ook de uitstootnormen niet bij de APK. Om het een beetje overzichtelijk te houden zal ik zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat ik heb geprobeerd en wat de symptomen zijn. Het wordt een lang verhaal, maar hopelijk kan iemand me hier helpen.

Symptomen:

Direct na koude start klimt het toerental naar rond de 1500 toeren, en zakt dan relatief langzaam naar de 900. De auto loopt dan op een kleine zeer minimale hapering hier en daar goed. Bij het eerste stoplicht valt de auto dan soms uit, of zakt tot ongeveer 300rpm en pakt hem dan weer op en schommelt ritmisch tussen de 600 en 800rpm. Zodra je het gas aanraakt loopt hij weer netjes, maar blijft stationair schommelen tot hij op een gegeven moment weer stabiliseert. Als de motor warm is loopt hij vrij netjes stationair, maar na een tijd gaat hij langzaam weer slechter lopen en klinkt dan alsof hij op 4-5 cilinders loopt. Ook schommelt hij dan weer heftig tussen de 300 en 900 toeren, slaat heel soms ook af. Wederom, zodra je het gas aanraakt loopt hij goed. Vooral afgelopen zomer had ik het idee dat hij vooral als hij warm is ook wat vermogen mist.

Een vriend van me heeft een M52 320i blok staan uit een auto met maar 90.000km en een lekke koppakking. Deze auto liep verder goed dus heb ik hier de volgende onderdelen van op de mijne geprobeerd:

- Bobines
- Nokkenaspositiesensor
- Krukaspositiesensor
- MAF sensor (buisdiameter is anders, maar meetgedeelte is hetzelfde, overgezet op mijn MAF buis)
- CCV (ook een nieuwe aftermarket geprobeerd)
- Lambdasondes (stekkers waren anders, aangepast)
- Gasklep en TPS
- IACV
- Vanos solenoid

Verder vervangen:
- Alle vloeistoffen
- Brandstoffilter
- Bougies
- Alle pakkingen inlaatspruitstuk
- Alle slangen rondom inlaat
- Thermostaat
- Inlaatlucht temperatuursensor
- Klepdekselpakking

ASC systeem compleet verwijderd, 90 graden inlaatbalg gekocht. Carbon canister verwijderd, alles afgedopt.

Heeft allemaal geen verschil gemaakt. Vandaag ook uitlaat verwijderd om te kijken of deze eventueel verstopt zat, geen verschil. Injector sproeipatroon lijkt ook goed te zijn. Compressie is goed (rond de 14 bar op alle cilinders). Heb hem een tijdje terug laten uitlezen, daar kwam het volgende uit. Maar na reset en een testronde bleven de fouten weg:

- Oxygen sensor control limit 1-3
- Oxygen sensor control limit 4-6
- Tank ventilation electrical fault
- Crankshaft sensor
- Camshaft sensor
- Air-mass flow sensor
- Output stage oxygen sensor heater 1-3
- Outlut stage oxygen sensor heater 4-6

Loopt met lambda's niet aangesloten hetzelfde, als je de MAF lostrekt als hij draait gaat hij even omhoog in toeren maar loopt dan weer hetzelfde.

Iemand nog een idee? Hoe vaak gaan ECU's kapot bij deze auto's? Degene met het goede antwoord krijgt een kratje pils of iets anders!!

Alvast bedankt!

Yor

Re: E36 323ti stationairprobleem lijkt onoplosbaar

Bericht door Yor » 03 apr 2020, 20:58

Is de gaskabel wel goed afgesteld? Als die te strak staat gaat de auto vanzelf hoger lopen en doet de stationair klep zijn werk niet meer.

dw70

Bericht door dw70 » 03 apr 2020, 21:59

En check je kat.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70

Bericht door dw70 » 03 apr 2020, 23:08

Even over de niet passende lamda sondes. Als het niet past, werkt het niet. Spreek uit eigen ervaring en 4 gastest meting direct na inbouw. Met de originele weer in orde.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Dirk Jan

Bericht door Dirk Jan » 03 apr 2020, 23:39

Gaskabel staat goed afgesteld, katalysator zit er nu niet onder (alleen het spruitstuk) en loopt nog rommelig. Ben het ermee eens dat die lambda's waarschijnlijk niet goed werken maar de auto loopt zonder ingeplugde lambda's precies hetzelfde, dan kan dat het probleem toch niet zijn?

ehombie

Bericht door ehombie » 04 apr 2020, 07:52

Alles in aangesloten toestand controleren. Dus met kat etc.

Als de lamda sensor op wat van manier niet goed zitten en je hebt verstand hoe deze zich in ideale toestand moeten gedragen en ze laten dit niet zien op een scantool--> andere lamdaS
Daarnaast ook fueltrims begrijpen.

Als je twijfeld over dme, controleer de de 5v aansturing van die componenten die je hebt opgesomd. En hebben die iets gemeen qua stekker op dme, kabelboom, massa? Zoek hiervoor een stroomschema (newtis.info)

Ik zie ook tankventialtie. Die KAN dit ook veroorzaken.

Best veel variabelen...moeilijk om te beoordelen op een forum zonder de auto te zien. Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

dw70

Bericht door dw70 » 04 apr 2020, 10:15

Ben het ermee eens dat die lambda's waarschijnlijk niet goed werken maar de auto loopt zonder ingeplugde lambda's precies hetzelfde, dan kan dat het probleem toch niet zijn?
Je lambda werkt sowieso niet correct zonder uitlaat.

Een gat in de uitlaat beïnvloed een 4 gastest al. Laat staan dat je helemaal geen uitlaat eronder hebt.

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 05 apr 2020, 11:07

-Nokkenaspositiesensor
- Krukaspositiesensor

Vervangen door origineel BMW sensoren??
Lees links en rechts dat niet originele sensoren nog wel eens problemen geven.

Ik had dezelfde klachten als jij, en met plaatsing van een nieuwe OEM sensor was het meteen over.

Heb je alle slangen gechecked op lekken, kan ook een vacuumprobleem zijn oid.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”