Ik heb een BMW 330D Touring uit 2008 met een verwarmings issue. Eigenlijk speelt dit alleen in de winter. Wat is er aan de hand?
Als ik begin met rijden dan duurt het best lang (15min) voordat ik warmte krijg. Wat mij hierbij opvalt is dat het langer duurt naarmate het buiten kouder is (dat kan logisch zijn). Maar het gebeurt zelfs dat de helemaal geen warmte komt. Opvallend hierbij is dat dit vooral gebeurt als het kouder dan 3 graden is. De temp. waarbij je een waarschuwing krijgt. Het is zelfs zo dat als ik wel warmte heb, en al een zeg een uur aan het sturen ben, er soms ineens koude lucht binnen komt. Ik heb al van alles geprobeerd, zoals de verwarming even uitzetten en na 5 minuten weer aan (help soms). De blower op het voorraam aanzetten, helpt soms, maar meestal blaast deze alleen maar koude lucht. iDrive instellingen geprobeer, noem alle combies maar op en ik heb het wel geprobeerd. Soms met succes, soms niet. Het is ook niet contstant.
3 jaar geleden ben ik zelfs vanuit Oostenrijk naar huis gereden, waarbij de hele rit de verwarming het niet heeft gedaan. Vooraf gaande aan die vakantie waren de problemen er al, maar niet constant genoeg. Dus als ik bij de garage kwam konden ze niets vinden. De buurman had de auto ook een keer geleend. Was het -10 graden. Heeft hij de hele weg geen warmte gehad. Enfin. Na de vakantie dus naar de garage. De auto heeft bijna twee weken bij BMW gestaan en uiteindelijk hebben ze een of andere centrale unit vervangen (a 250 euro + 1000 euro onderzoek). Ze konden het niet achterhalen en ik denk dus dat het op de gok is gegaan. Uitlezen gaf i.i.g. geen duidelijkheid. Ze hebben de auto stationair laten draaien, maar dat ging allemaal goed. Op zich kan ik mij dat wel voorstellen omdat de auto dan binnen staat en daar komt je gewoon niet aan lage temperaturen. Ze hadden beter een koelcel kunnen gebruiken
Nu ben ik gewoon benieuwd of iemand dit herkent en advies heeft, voor de rest is het een super fijne auto. Misschien handig te vermelden dat er ook een standkachel aanwezig is, maar die heeft het nooit gedaan en die mis ik ook niet. Dus daar laat ik niets aan doen. Gelukkig worden de winters zachter