Kleine stootjes tijdens rijden.
Kleine stootjes tijdens rijden.
Tijdens het rijden in mijn e61 525i van 2008 met een n53 motor, vooral merkbaar bij snelheden tot 70 km p. u., ervaar ik kleine “stootjes”. Er zit geen patroon in. Dan weer wat meer, dan weer wat minder. Kortom: onregelmatig , maar wel vervelend. Als ik lekker doorrij op de snelweg merk ik niets. De automaat schakelt boterzacht.
Heeft iemand enig idee?.
Heeft iemand enig idee?.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Wellicht kan updaten van je DME de uitkomst bieden. Kort samengevat is de kans aanwezig dat je auto aan het regenereren is, dit doet hij door de brandstof inspuiting tijdelijk even aan te passen, echter gaat dit vrij abrupt. De update verhelpt dit dor het aanpassen van de inspuiting wat soepeler te laten verlopen.
Zie onderstaand topic:
viewtopic.php?f=123&t=57497&p=675534#p675534
Zie onderstaand topic:
viewtopic.php?f=123&t=57497&p=675534#p675534
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Met mijn dank voor de reactie. Ik heb contact opgenomen met een bmw specialist hier in de buurt. Volgende week vrijdag heb ik een afspraak om h.e.e.a. te bekijken. Als dat achter de rug is, laat ik weten wat het resultaat was. Nog een weekje geduld.
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
heeft mijn 523 I ook. Benieuwd wat er bij jouw auto gevonden wordt
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Bleek een softwarematige oplossing te zijn. De monteur reed eerst naast met mij mee gedurende een controlerit waarbij hij met zijn laptop probeerde een diagnose te stellen. Op deze laptop stond niet de originele BMW software. Hier kwam hij echter niet te weten water aan de hand was. Wel was intussen mijn ETS lampje gaan branden. Hierop zei hij dat hij momenteel geen tijd meer had want er stond een andere BMW op de rol om gediagnostiseerd te worden met originele BMW diagnosesoftware. Aan het eind van de middag teruggegaan en de boel was geregeld. O ja, en het ETS lampje brandde niet meer. Ik was voor €40 klaar.
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Scherpe opmerking van thijsvanzwam
.
Hopen dat het helpt op lange termijn.

Hopen dat het helpt op lange termijn.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Nog vergeten te vermelden:
Als je e95 in je tank laat lopen bij de pomp, ga dan over op e98. De mogelijkheid bestaat dat na 3x een volle tank leegrijden de stootjes weg zijn. Altijd te proberen.
Als je e95 in je tank laat lopen bij de pomp, ga dan over op e98. De mogelijkheid bestaat dat na 3x een volle tank leegrijden de stootjes weg zijn. Altijd te proberen.
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Dat ben ik nu ook aan het proberen en heb het idee dat het minder wordt. Maar omdat ik er zo op let kan het natuurlijk ook tussen mijn oren zitten haha
Laatst gewijzigd door Bart70 op 03 feb 2020, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
BMW 3 Touring (E91) 318 i - 2009
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Hoeveel km gelopen en is de bak als eens gespoeld ?
Kan ook de koppelomvormer zijn.
Kan ook de koppelomvormer zijn.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Ik lees aandachtig mee met dit topic. Ik heb deze klachten ook. Zo nu en dan een dipje tijdens het constant rijden, ook in de cruisestand. Het lijkt met kouder weer meer aanwezig te zijn dan met wat warmer weer. Ik ga volgende week de bougies vervangen, laat ik doen, want zelf niet handig genoeg helaas.
Ik lees hier iets over DME update. Is daar nog iets uitgekomen ben ik benieuwd naar.....
Ik lees hier iets over DME update. Is daar nog iets uitgekomen ben ik benieuwd naar.....
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
bougies kunnen een oorzaak zijn, vervangen kan al een hoop schelen!
wanneer ze slecht worden kondigen ze dit ook aan door wat haperingen te veroorzaken.
Ik heb destijds ook mijn DME laten updaten door Source, dat leek de oplossing te zijn.
Let wel even goed op, de bougies vervangen is een specialistisch klusje. Zo specialistisch zelfs dat het aandraaien met het verkeerde aandraaimoment weer voor schokkend rijden kan zorgen.
- voor de technici onder ons, verkeerd aandraaimoment zorgt voor een verkeerde plaatsing van de massa elektrode van de bougie ten opzichte van de brandstofstraal tijdens straalgeleid inspuiten. De straal raakt wat verstrooid en kan zo geen goede gelaagde verbranding meer realiseren. -
hier wat meer info over de bougies, staat ook bij omschreven dat je er een speciale knikkende dop voor nodig hebt.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... r-10158425
wanneer ze slecht worden kondigen ze dit ook aan door wat haperingen te veroorzaken.
Ik heb destijds ook mijn DME laten updaten door Source, dat leek de oplossing te zijn.
Let wel even goed op, de bougies vervangen is een specialistisch klusje. Zo specialistisch zelfs dat het aandraaien met het verkeerde aandraaimoment weer voor schokkend rijden kan zorgen.
- voor de technici onder ons, verkeerd aandraaimoment zorgt voor een verkeerde plaatsing van de massa elektrode van de bougie ten opzichte van de brandstofstraal tijdens straalgeleid inspuiten. De straal raakt wat verstrooid en kan zo geen goede gelaagde verbranding meer realiseren. -
hier wat meer info over de bougies, staat ook bij omschreven dat je er een speciale knikkende dop voor nodig hebt.
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... r-10158425
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Ik doe het gewoon bij mijn garage waar ik al jaren zit. Niet specifiek BMW, maar ze doen alle merken en ook regelmatig BMW. Moet ik me nu zorgen gaan maken??
Ga wel uitzoeken of ze besef hebben van het juiste aandraaimoment....
Ga wel uitzoeken of ze besef hebben van het juiste aandraaimoment....
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Een universeel garage wil niet meteen zeggen dat dat slechts is hoor, als zij de kennis hebben dan moet het goed gaan.
In mijn jaren als docent autotechniek heb ik een hoop geleerd over de onbedoelde foutjes die ze bij universele garages maken.
bougies niet op het juiste moment, olie uit de bulk in verschillende motoren (is echt not done!) alle wielen op 110Nm en ga zo maar door.
Vooral moderne auto's zijn hier steeds gevoeliger voor geworden. soms is het door een gebrek aan kennis maar meestal door geld. het aandraaien van een bougie heeft een momentsleutel nodig met lage waarden rond de 20Nm, de meeste momentsleutels in een garage worden gebruikt voor wielen en hebben een bereik vanaf 30 of 40Nm. niet te gebruiken voor bougies dus.
Olie uit een bulk is prima voor oudere motoren die er niet zo gevoelig voor waren maar moderne autos met nylon distributiegeleiders wil je toch echt de juiste olie voor gebruiken, zeker die van BMW die boven de 100 graden werken.
De auto zal er niet direct aan kapot gaan hoor, maar het kan wel betekenen dat er wat duurdere reparaties aankomen rond de 2 ton die anders misschien pas later zouden komen of zelfs helemaal niet.
In mijn jaren als docent autotechniek heb ik een hoop geleerd over de onbedoelde foutjes die ze bij universele garages maken.
bougies niet op het juiste moment, olie uit de bulk in verschillende motoren (is echt not done!) alle wielen op 110Nm en ga zo maar door.
Vooral moderne auto's zijn hier steeds gevoeliger voor geworden. soms is het door een gebrek aan kennis maar meestal door geld. het aandraaien van een bougie heeft een momentsleutel nodig met lage waarden rond de 20Nm, de meeste momentsleutels in een garage worden gebruikt voor wielen en hebben een bereik vanaf 30 of 40Nm. niet te gebruiken voor bougies dus.
Olie uit een bulk is prima voor oudere motoren die er niet zo gevoelig voor waren maar moderne autos met nylon distributiegeleiders wil je toch echt de juiste olie voor gebruiken, zeker die van BMW die boven de 100 graden werken.
De auto zal er niet direct aan kapot gaan hoor, maar het kan wel betekenen dat er wat duurdere reparaties aankomen rond de 2 ton die anders misschien pas later zouden komen of zelfs helemaal niet.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Is 20nm ook het aandraaimoment? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het 23 nm is, heb ik dat verkeerd lezen denk ik...Ik heb wat printscreens gemaakt van het filmpje. Zag ook ergens dat ze kopervet op schroefdraad smeren. Staat bij de printscreens ook iets over .....natte draad....heeft dit daar mee te maken?






Re: Kleine stootjes tijdens rijden.
Zie wel dat eronder staat voor een 318, maar het type bougie is hetzelfde....
Dacht dat bougies vervangen wel een simpele klus zou zijn, maar er moet best veel omliggend materiaal losgemaakt worden zag ik. En dan voor dat juiste in en uitdraaien met alle risico’s van dien
Niks is eigenlijk simpel op zo’n auto....
Dacht dat bougies vervangen wel een simpele klus zou zijn, maar er moet best veel omliggend materiaal losgemaakt worden zag ik. En dan voor dat juiste in en uitdraaien met alle risico’s van dien

Niks is eigenlijk simpel op zo’n auto....