schakelen met het koude weer
-
schakelen met het koude weer
De winter staat weer voor de deur, het wordt kouder buiten. Zodra de temperatuur ongeveer onder de 7 graden is, wordt het bijna onmogelijk om naar de 5e versnelling te schakelen (323ci cabrio). Ik krijg mijn versnellingspook wel naar rechts, maar niet omhoog om naar zijn 5 te gaan. Ik moet hem er echt met veel kracht induwen. Eenmaal in zijn 5, kan ik weer makkelijk terug en weer naar zijn 5 schakelen.... vreemd.
Kan dit te maken hebben met de versnelingsbak-olie? Moet deze ook wel eens ververst worden? (nog nooit gedaan, al 4 jaar in bezit)
Kan dit te maken hebben met de versnelingsbak-olie? Moet deze ook wel eens ververst worden? (nog nooit gedaan, al 4 jaar in bezit)
Re: schakelen met het koude weer
Éen keer olie verversen kan geen kwaad.
Wat ook een probleem kan zijn is de kogel/pen die de 5e versnelling vasthoudt. Dit is een bekend probleem. Meestal is het dan dat de versnelling er moeilijk uit gaat.
Succes,
Rob
Wat ook een probleem kan zijn is de kogel/pen die de 5e versnelling vasthoudt. Dit is een bekend probleem. Meestal is het dan dat de versnelling er moeilijk uit gaat.
Succes,
Rob
-
Oke, uit de versnelling gaan heb ik geen problemen mee. Alleen het in de 5e versnelling gaan. Dit gebeurt alleen bij een koude motor bij koud weer. Zodra buitentemperatuur boven de 10 graden is, heb ik nergens last van.
Als het wél koud is buiten en ik heb de motor warm gereden in zijn 4 (binnen bebouwde kom), dan gaat het schakelen weer wél goed... Daarom dacht ik aan misschien een te dikke (verkeerde?) olie in de versnellingsbak.
Als het wél koud is buiten en ik heb de motor warm gereden in zijn 4 (binnen bebouwde kom), dan gaat het schakelen weer wél goed... Daarom dacht ik aan misschien een te dikke (verkeerde?) olie in de versnellingsbak.
-
probeer eens een toevoeging. verkrygbaar in de automaterialen zaak.
Het zware schakelen met het koudere weer; ik weet niet beter met de e36. Moeilijk in zijn 2e gang in mijn geval. Zet ik hem in de verwarmde garage is er geen vuiltje aan de lucht. In de Scandinavische landen rijden ze niet voor niks met andere olie rond. Denk niet dat het een technisch euvel is.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

-
Een toevoeging in de versnellingsbak olie?martindebelitos schreef: ↑27 nov 2019, 11:31 probeer eens een toevoeging. verkrygbaar in de automaterialen zaak.
-
ja verkrygbaar in de automaterialen zaak. by de olie gooien. is een soort extra smeermiddel voor minder weerstand by het schakelen. succes martin
Die 5e versnelling pin zit vast. Verse bakolie (Mtf-lt2) is nooit verkeerd maar om het op te lossen moet er een huls + afdichting vervangen worden. Dan kan de schakelpin weer goed schuiven en is het schakelen naar 5 weer soepel.