Ik zou over het algemeen geen waarde hechten aan hoge of lage of gemiddelde km standen, het gaat erom dat je de wagen zelf eerst eens goed bekijkt. Als je daar een goed gevoel bij hebt, ga je in alle rust een proefrit maken. Kan dat niet : ga gewoon weg, want er is dus iets niet in orde.
Als je na het rijden nog steeds een goed gevoel hebt, kun je verder gaan met je onderhandeling
Het rijden :
Auto mag niet scheeftrekken tijdens rijden, (fel) accelereren of (fel) afremmen. Zijn er trillingen/ vibraties te voelen in stuur of stoel bij 80 km/uur of 120 km/uur ? Of bij een andere snelheid ? 10 tegen 1 is de voor- en/of achtertrein (ophanging) versleten. En dat wordt dus een dure reparatie.
Rare geluiden ? Nader onderzoek vereist.
Ik zou eerlijk gezegd liever een goed rijdende "kale" auto kopen dan een slechter rijdende met "full-options".
Zelf heb ik al diverse BMW's gehad met hoge km standen (200000 - 300000 km). Als je er eentje vindt die gewoon technisch goed is, kun je voor een leuke prijs BMW rijden.
Wat wel klopt is dat er wel eens een turbo kapot gaat en dat is ook niet goedkoop. Met een beetje geluk vindt je er eentje, waar reeds de turbo is vernieuwd.
Het "subframe" verhaal is ook waar, maar daar zou ik niet al te veel over inzitten omdat de defecte subframes meestal al lang door BMW zijn vervangen. Misschien kun je de auto van je keuze ergens laten nakijken voordat je definitief de knoop doorhakt.
Voor de rest : ook aan een E46 kan van alles en nog wat kapot gaan, maar dat geldt ook voor een Toyota Corolla.
De motoren zijn over het algemeen zeer betrouwbaar (met name de zescilinders zijn niet kapot te krijgen).
Heeft auto schade gehad ? Zolang het goed is gerepareerd is dit m.i. geen probleem. Een 9-10 jarige auto zonder schade is bijna niet te vinden.
Onderhoudsboekjes : leuk, maar hecht er niet te veel waarde aan. Net zoals actueel bij 't beleggen geldt : resultaten uit het verleden geven geen garantie's voor de toekomst.
Let op bij E46's met overdreven velgen / bandenwerk ! 18 of 19 inch ziet misschien wel "ruig" uit maar voor het rijgedrag is dit funest. Meestal geeft de eigenaar meer geld uit aan "looks" dan aan onderhoud. Wat heb je liever ?
Mijn buikgevoel heeft mij meestal achteraf zeer goed geholpen een keuze te maken.
Mocht je bij een BOVAG bedrijf slagen, hoef je in ieder geval niets te vrezen tijdens de garantieperiode. Maar die loopt ook een keer af...............
Groet,
Joannes