bmw 545i houd in
-
floridiaan75
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:28
bmw 545i houd in
Beste lezers,
Na mijn bimmer bij 2 onafhankelijke specialisten te hebben binnen gedaan, maar helaas geen reden voor mijn problemen hebben ontdekt, hoop ik iemand te vinden die raad weet.
Probleembeschrijving :
BMW 545i , uit 2004 , 125000 km, LPG ingebouwd op 40.000 km.
Symptomen :
1) In achteruit schokt hij soms en valt hij soms stil vanaf ik langzaam achteruit rijd.
2) In cruise control rond de 1500 toeren, voel ik soms “hick-ups” , alsof de ontsteking het gedurende een halve seconde laat afweten om vervolgens weer een halve minuut vlot te rijden, daarna herhaalt dit process zich opnieuw. Dit gebeurt niet tijdens acceleratie en gebeurt ook niet elke dag, maar wel om de paar dagen.
3) Soms zie ik de verbruikswijzen schommelen in rusttoestand (gebeurt zelden)
4) Wanneer de motor koud staat , houd hij ook in. Dit duurt minder dan 2 minuten, daarna rijd hij terug normaal.
Het maakt niet uit of ik LPG rijd of benzine, symptomen zijn dezelfde.
Reeds getest :
Rooktest inlaat circuit, succesvol afgerond.
Luchtmassa meter is reeds vervangen , eigenaardig is dat met een nieuwe luchtmassa meter de auto vaak stilvalt als ik geen gas geef of uitbol. (nu rijd ik met de massameter niet aangesloten , en valt hij niet meer stil)
computer uitgelezen, geen storingen gevonden.
Diagnose garage 1 : besluiteloos : compressietest is nodig om uit te sluiten of een van de kleppen kapot is. Garage 1 acht dit onmogelijk omdat hij in rust stabiel draait.
Diagnose garage 2 : besluiteloos : denk eerder richting valvetronic as, de as die soms moeilijkheden heeft om te roteren.
Beide onderzoeken nemen veel tijd , daarom hoop ik iemand te vinden die dit probleem al heeft gezien met dit soort auto’s?
Alvast bedankt.
Na mijn bimmer bij 2 onafhankelijke specialisten te hebben binnen gedaan, maar helaas geen reden voor mijn problemen hebben ontdekt, hoop ik iemand te vinden die raad weet.
Probleembeschrijving :
BMW 545i , uit 2004 , 125000 km, LPG ingebouwd op 40.000 km.
Symptomen :
1) In achteruit schokt hij soms en valt hij soms stil vanaf ik langzaam achteruit rijd.
2) In cruise control rond de 1500 toeren, voel ik soms “hick-ups” , alsof de ontsteking het gedurende een halve seconde laat afweten om vervolgens weer een halve minuut vlot te rijden, daarna herhaalt dit process zich opnieuw. Dit gebeurt niet tijdens acceleratie en gebeurt ook niet elke dag, maar wel om de paar dagen.
3) Soms zie ik de verbruikswijzen schommelen in rusttoestand (gebeurt zelden)
4) Wanneer de motor koud staat , houd hij ook in. Dit duurt minder dan 2 minuten, daarna rijd hij terug normaal.
Het maakt niet uit of ik LPG rijd of benzine, symptomen zijn dezelfde.
Reeds getest :
Rooktest inlaat circuit, succesvol afgerond.
Luchtmassa meter is reeds vervangen , eigenaardig is dat met een nieuwe luchtmassa meter de auto vaak stilvalt als ik geen gas geef of uitbol. (nu rijd ik met de massameter niet aangesloten , en valt hij niet meer stil)
computer uitgelezen, geen storingen gevonden.
Diagnose garage 1 : besluiteloos : compressietest is nodig om uit te sluiten of een van de kleppen kapot is. Garage 1 acht dit onmogelijk omdat hij in rust stabiel draait.
Diagnose garage 2 : besluiteloos : denk eerder richting valvetronic as, de as die soms moeilijkheden heeft om te roteren.
Beide onderzoeken nemen veel tijd , daarom hoop ik iemand te vinden die dit probleem al heeft gezien met dit soort auto’s?
Alvast bedankt.
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: bmw 545i houd in
Leg je probleem eens voor aan bimmerprofs.com. Zij kunnen een online (gratis) diagnose doen wat misschien meer helderheid geeft.
Let op, is wel in het Engels!
Let op, is wel in het Engels!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
floridiaan75
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:28
Re: bmw 545i houd in
Net antwoord gekregen van bimmerprofs.
LPG eruit halen was hun advies.
Beetje lastig met de hoge benzineprijzen in ons land. ook eigenaardig dat dit probleem pas na 85000 km op LPG gereden te hebben optreed .
Mijn buikgevoel zegt dat LPG eruit halen dit probleem niet zal oplossen.
Ik heb bij wijze van test 50 km op benzine gereden en LPG installatie uitgeschakeld, het probleem was net hetzelfde.
LPG installatie is een Prins VSI installatie.
LPG eruit halen was hun advies.
Beetje lastig met de hoge benzineprijzen in ons land. ook eigenaardig dat dit probleem pas na 85000 km op LPG gereden te hebben optreed .
Mijn buikgevoel zegt dat LPG eruit halen dit probleem niet zal oplossen.
Ik heb bij wijze van test 50 km op benzine gereden en LPG installatie uitgeschakeld, het probleem was net hetzelfde.
LPG installatie is een Prins VSI installatie.
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: bmw 545i houd in
Oh, ja dat is wel vrij rigoureus.
Zou het kunnen dat hij valse lucht trekt? Probeer eens met lopende motor remmerreiniger op bijvoorbeeld de gas injectoren te spuiten, of nog mooier: een rooktest als je daarvoor iemand kunt vinden.
Zou het kunnen dat hij valse lucht trekt? Probeer eens met lopende motor remmerreiniger op bijvoorbeeld de gas injectoren te spuiten, of nog mooier: een rooktest als je daarvoor iemand kunt vinden.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
-
floridiaan75
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:28
Re: bmw 545i houd in
Rooktest succesvol afgerond. door 2 garages uitgevoerd, beide testes waren ok
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: bmw 545i houd in
en je bobines? is daar al naar gekeken?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: bmw 545i houd in
wat liepen die oudere bmw motoren toch lekker en probleemloos

-
floridiaan75
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 17 dec 2018, 19:28
Re: bmw 545i houd in
Ik heb een ODB analyser gekocht.
Zo hoop ik iets te zien als ik rijd en hij die hick-ups krijg.
Welke meetwaarden moet ik in het oog houden?
Dank u
Zo hoop ik iets te zien als ik rijd en hij die hick-ups krijg.
Welke meetwaarden moet ik in het oog houden?
Dank u
Re: bmw 545i houd in
Om mee te beginnen...
Fueltrims bank 1 en bank 2 shorttirm en longtrim.
Dit zegt iets o.a. of die rijk of arm loopt met brandstof.
Echter de interpertatie hiervan is af en toe moeilijk (Zeker als je het niet dagelijks doet)
maar kan je wel een richting geven.
Door naar deze parameters te kijken kun je ook verschillende testen doen.
Zoals bijv:
- zit het in bank 1 of 2 of beide.
- Brandstof aansturing te veel of weinig in %
- en nog wat andere dingen afhankelijk hoe je iets doet simuleren.
Doe deze testen met benzine of lpg niet door elkaar want dan weet je ook niet welk syteem hier verantwoordelijk voor is.
Maar verdiep je hierin zou ik zeggen als je zelf opzoek wilt gaan. Eigenlijk te complex om in een forum bericht te stoppen. Ik weet hier ook niet alles van...(ben een bescheiden DIY'er)
Fueltrims bank 1 en bank 2 shorttirm en longtrim.
Dit zegt iets o.a. of die rijk of arm loopt met brandstof.
Echter de interpertatie hiervan is af en toe moeilijk (Zeker als je het niet dagelijks doet)
maar kan je wel een richting geven.
Door naar deze parameters te kijken kun je ook verschillende testen doen.
Zoals bijv:
- zit het in bank 1 of 2 of beide.
- Brandstof aansturing te veel of weinig in %
- en nog wat andere dingen afhankelijk hoe je iets doet simuleren.
Doe deze testen met benzine of lpg niet door elkaar want dan weet je ook niet welk syteem hier verantwoordelijk voor is.
Maar verdiep je hierin zou ik zeggen als je zelf opzoek wilt gaan. Eigenlijk te complex om in een forum bericht te stoppen. Ik weet hier ook niet alles van...(ben een bescheiden DIY'er)
Laatst gewijzigd door ehombie op 09 jan 2019, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: bmw 545i houd in
inderdaad, zoals ehombie aangeeft zijn je fueltrims een goede start, let daarbij vooral op grote onderlinge verschillen, en of ze allemaal dezelfde kant op corrigeren (positief of negatief) pak eventueel ook je lambdawaarden mee, die geven aan wat er na de motor gebeurt in beide banken en hebben invloed op je fueltrims. (valse lucht in je uitlaat verstoort bijvoorbeeld de meting van de lambda welke vervolgens je fueltrim weer beïnvloed)
even een ander iets om uit te zoeken:
Ik heb bij mijn auto een poosje geleden ook lopen zoeken naar een oorzaak van het hikken wat hij had. Het gaf ook geen enkele foutmelding aan tijdens het uitlezen.
na zowat iedere sensor te hebben uitgelezen en beoordeeld (en zelfs een vervangen) kwam ik tot de conclusie dat alles gewoon goed is, alle gemeten waarden kloppen met wat ze moeten doen. Blijkt later dat de software versie van de motorcomputer de oorzaak is van het hikken. Blijkbaar is er een aanpassing gemaakt dor BMW in de software die (in het geval van mijn auto) het overschakelen van inspuitmodus langzamer laat verlopen, hierdoor is het niet meer voelbaar als een hik.
Ik heb de software laten updaten bij forumlid Source en voila! opgelost!
Neem eens contact op met hem, wellicht is er een update beschikbaar welke dit probleem oplost voor je zometeen maanden allerlei data aan het uitpluizen bent...
even een ander iets om uit te zoeken:
Ik heb bij mijn auto een poosje geleden ook lopen zoeken naar een oorzaak van het hikken wat hij had. Het gaf ook geen enkele foutmelding aan tijdens het uitlezen.
na zowat iedere sensor te hebben uitgelezen en beoordeeld (en zelfs een vervangen) kwam ik tot de conclusie dat alles gewoon goed is, alle gemeten waarden kloppen met wat ze moeten doen. Blijkt later dat de software versie van de motorcomputer de oorzaak is van het hikken. Blijkbaar is er een aanpassing gemaakt dor BMW in de software die (in het geval van mijn auto) het overschakelen van inspuitmodus langzamer laat verlopen, hierdoor is het niet meer voelbaar als een hik.
Ik heb de software laten updaten bij forumlid Source en voila! opgelost!
Neem eens contact op met hem, wellicht is er een update beschikbaar welke dit probleem oplost voor je zometeen maanden allerlei data aan het uitpluizen bent...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

