Hallo, allemaal, mijn naam is Laurens Kuijsters, 48jr, afkomstig uit Dongen Noord-Brabant.
Sinds afgelopen zaterdag heb ik een E39 van 01-2003 in mijn bezit.
Ik vind het leuk om zelf kleine modificaties en reparaties uit te voeren, daarom heb ik me hier aangemeld.
Ik ben nog erg groen als het om BMW gaat, dus please be gentle.
Mijn auto heeft een 16:9 navi(met cassette achter het display, met een draadloze telefoon, welke in de armleuning ligt en een knopje tbv stembediening op het stuur. Zowel de telefoon als het navigatiesysteem vragen om een sim-kaart. Los van het feit dat ik geen duo kaart heb, wil ik dit systeem graag aanpassen naar bluetooth. Ik hoef geen cradle of oplaadpunt, ik wil gewoon handsfree kunnen bellen via mijn carkit. Oh ja ik heb een samsung galaxy s7.
Het heeft er dus schijn van dat de huidige telefoon installatie simpel aan te passen zou kunnen zijn. Ik lees van alles over mk1-5,BItII ULF etc, maar wat moet ik doen?
Dit weet ik inmiddels:
Onder mijn armleuning zitten de stekkers van de huidige cradle(AMP, hoe krijg ik die los?), en er ligt een soort coaxiaal kabeltje los. Kleur zwart/roze.
In de kofferbak, links, zit achter het losse deel mijn navi en cd wisselaar. Achter het vaste deel, lijkt een ulf en een antenne te zitten weg gewerkt.
Is dit een kwestie van een paar dingetjes vervangen of bij steken? Ik hou hem het liefste OEM, maar wil ook geen kapitalen investeren.
Ik heb erg veel fotos, dus please help me......
Alvast bedankt, Laurens
Telefoon aanpassen buetooth
- Marcel RSD
Re: Telefoon aanpassen buetooth
Hi Laurens.
Ik heb deze conversie uitgevoerd van Siemens BitII naar Bluetooth.
Hier kun je de benodigde informatie vinden
viewtopic.php?f=107&t=39947&hilit=Bluetooth&start=15
https://www.m5board.com/vbulletin/e39-m ... elp-2.html
Je hebt dus een ULF nodig (liefst zo recent mogelijk, versie 13 is de laatste geloof ik)
De 54 pins plug kun je bij de Audi dealer halen
Daarna is het een kwestie van ompinnen.
Ik heb deze conversie uitgevoerd van Siemens BitII naar Bluetooth.
Hier kun je de benodigde informatie vinden
viewtopic.php?f=107&t=39947&hilit=Bluetooth&start=15
https://www.m5board.com/vbulletin/e39-m ... elp-2.html
Je hebt dus een ULF nodig (liefst zo recent mogelijk, versie 13 is de laatste geloof ik)
De 54 pins plug kun je bij de Audi dealer halen
Daarna is het een kwestie van ompinnen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Mods:
- Evolve IATS relocate
Hoi Marcel,
Na enig gesleutel vond ik een bitII module, welke via een 21-54polig verloopsnoer gekoppeld is met de bedrading.
Er zit een soort coax antenne aan vast. De radio begon te ruisen toen ik deze los maakte. Er zit ook een soort zwart antenne-blokje aan vast via een ander vierkant coax-achtig stekkertje. Klopt het dat ik de bitII module dan door de ULF 13 moet vervangen en het zwarte blokje door een bluetooth antenne? Past dan de coax antenne van de radio ook nog? Dan de eject-box nog aan passen en is klara dan klaar?
In de achterstijl vond ik ook een soort coax blokje, maar dit lijkt richting de zijruiten te gaan.
Onder de vloer trof ik ook nog een module aan, maar ik vraag me af of deze bij de telefoon installatie hoort.
Na enig gesleutel vond ik een bitII module, welke via een 21-54polig verloopsnoer gekoppeld is met de bedrading.
Er zit een soort coax antenne aan vast. De radio begon te ruisen toen ik deze los maakte. Er zit ook een soort zwart antenne-blokje aan vast via een ander vierkant coax-achtig stekkertje. Klopt het dat ik de bitII module dan door de ULF 13 moet vervangen en het zwarte blokje door een bluetooth antenne? Past dan de coax antenne van de radio ook nog? Dan de eject-box nog aan passen en is klara dan klaar?
In de achterstijl vond ik ook een soort coax blokje, maar dit lijkt richting de zijruiten te gaan.
Onder de vloer trof ik ook nog een module aan, maar ik vraag me af of deze bij de telefoon installatie hoort.
Het zwarte blokje lijkt al een bluetooth antenne te zijn voor een intern bluetooth net.
V24851-Z1901-A45-3
V24851-Z1901-A45-3
Bitt II 84.11-6 922942-01 12-02
Het coaxblokje blijkt de antenne versterker te zijn.
De module onder de laadvloer is de radio module.
Is de bluetooth antenne herbruikbaar.
Het coaxblokje blijkt de antenne versterker te zijn.
De module onder de laadvloer is de radio module.
Is de bluetooth antenne herbruikbaar.
- Marcel RSD
Bluetooth antenne is herbruikbaar ja. kwestie van aansluiten op de ULF. De huidige 54 polige stekker zal niet juist gepind zijn. Niet aansluiten, kost je je ULF ivm verschillen in aanvoer van stroom. Eject box zou ik verwijderen en een insert plaatsen. Dan zou je alleen nog een pair knop kunnen aansluiten of pairen via navcoder. Bluetooth key staat op de ULF, let erop dat deze aanwezig is. Code wordt namelijk gevraagd.
Showroom:
Mods:
- Evolve IATS relocate
Mods:
- Evolve IATS relocate