E61 derde remlicht doorlussen
E61 derde remlicht doorlussen
Hallo,
De auto is APK afgekeurd omdat het derde remlicht niet werkt.
Nu is het een feit dat de kabelboom gerepareerd moet worden, echter stond dit bij mij pas in de herfstvakantie op de planning.
Mijn vraag is; kan ik de kabels van het derde remlicht, "doorlussen" naar het 1e en/ of 2e remlicht zodat deze weer kan werken???
met ferme groet,
John
De auto is APK afgekeurd omdat het derde remlicht niet werkt.
Nu is het een feit dat de kabelboom gerepareerd moet worden, echter stond dit bij mij pas in de herfstvakantie op de planning.
Mijn vraag is; kan ik de kabels van het derde remlicht, "doorlussen" naar het 1e en/ of 2e remlicht zodat deze weer kan werken???
met ferme groet,
John
E61_2004_525i
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Zal moeilijk worden vrees ik. De wagen heeft geen aparte lampjes voor de remlichten. Het zijn de standaard achterlichten die feller branden. Maw kans is groot dat je derde remlicht continue gaat branden zodra je de verlichting aanzet.
525d E61 2007 pre-LCI
-
thijsvanzwam
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E61 derde remlicht doorlussen
De remlichten zijn inderdaad zoals Tom-il al aangeeft de gewone achterlichten die feller gaan branden. Dit is omdat ze met een PWM (pulse wide modulation) worden aangestuurd. Dit houdt in dat er een 21 watt lamp met een pulserende spanning wordt aangestuurd zodat deze het zelfde licht uitstraalt als een 5 watt achterlicht. Wanneer je remt wordt de lamp volledig aangestuurd en gaat daarom op de volle 21 watt branden.
De reden hiervoor is omdat je wagen is voorzien van een IBS (intelligente batterij sensor) hierdoor kan hij je dynamo uitschakelen tijdens het rijden en maximaal opladen tijdens het afremmen op de motor. Dit is gunstiger voor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen omdat de motor minder vermogen hoeft te leveren.
Als de dynamo uitstaat levert de accu 12,6 volt. zodra hij gaat laden kan dit oplopen tot 15,8 volt (!)
Als je nu normale lichten zou hebben dan zouden deze dus feller gaan branden, hierdoor kan net aan de achterkant lijken dat je aan het remmen bent ook al doe je dat niet en aan de voorkant alsof je seint. Vandaar dat de lichtmodule dit met PWM regelt, ook je koplampen dus.
doorlussen van een remlicht naar het derde remlicht zal dus inderdaad een nieuwe afkeur opleveren bij de apk omdat je remlicht nu juist alleen maar brandt. Beste is toch de kabelboom te repareren...
De reden hiervoor is omdat je wagen is voorzien van een IBS (intelligente batterij sensor) hierdoor kan hij je dynamo uitschakelen tijdens het rijden en maximaal opladen tijdens het afremmen op de motor. Dit is gunstiger voor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen omdat de motor minder vermogen hoeft te leveren.
Als de dynamo uitstaat levert de accu 12,6 volt. zodra hij gaat laden kan dit oplopen tot 15,8 volt (!)
Als je nu normale lichten zou hebben dan zouden deze dus feller gaan branden, hierdoor kan net aan de achterkant lijken dat je aan het remmen bent ook al doe je dat niet en aan de voorkant alsof je seint. Vandaar dat de lichtmodule dit met PWM regelt, ook je koplampen dus.
doorlussen van een remlicht naar het derde remlicht zal dus inderdaad een nieuwe afkeur opleveren bij de apk omdat je remlicht nu juist alleen maar brandt. Beste is toch de kabelboom te repareren...
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 29 mei 2018, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E61 derde remlicht doorlussen
tsja, als ik het zo lees is er geen andere mogelijkheid...
drommels
drommels
E61_2004_525i
-
Martijn van Tilburg
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Je kan wel even een 'noodreparatie' uitvoeren!
Dmv de breuk opsporen bij de scharnier van de achterklep (even juiste kleur opzoeken op NewTIS)
En dan proberen te solderen! vergeet niet eerst een krimpkous erom te schuiven...
Ik heb het zelf pas ook gedaan met een fijn soldeerboutje, was ongeveer een 30 minuten bezig!
Alles werkt weer prima.
Maar let op: dit is echt een tijdelijk oplossing!
Dmv de breuk opsporen bij de scharnier van de achterklep (even juiste kleur opzoeken op NewTIS)
En dan proberen te solderen! vergeet niet eerst een krimpkous erom te schuiven...
Ik heb het zelf pas ook gedaan met een fijn soldeerboutje, was ongeveer een 30 minuten bezig!
Alles werkt weer prima.
Maar let op: dit is echt een tijdelijk oplossing!
Re: E61 derde remlicht doorlussen
klopt, zat al aan iets soortgelijks te denken.
dacht die draadjes bij het remlicht doorknippen en dan gewoon het gehele stuk verwijderen (tot achter de speaker) en een nieuw draad ervoor in de plaats.
op die manier kan ik ook gelijk inschatten of ik capabel genoeg ben om de gehele kabelboom zelf te vervangen of dat ik dit toch liever uitbesteed.
dacht die draadjes bij het remlicht doorknippen en dan gewoon het gehele stuk verwijderen (tot achter de speaker) en een nieuw draad ervoor in de plaats.
op die manier kan ik ook gelijk inschatten of ik capabel genoeg ben om de gehele kabelboom zelf te vervangen of dat ik dit toch liever uitbesteed.
E61_2004_525i
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Ik heb hetzelfde meegemaakt bij de APK, hij stond toen bij BMW specialst Offenga. Zij hebben toen wel het een en het ander doorgelust (hoe precies weet ik niet maar ik dacht vanaf mijn remlicht) zodat hij door de APK kon (wat die dag wel handig was
).
Hierna heb ik het nog goed laten fixen met een nieuwe kabelboom van Sencom.
Hierna heb ik het nog goed laten fixen met een nieuwe kabelboom van Sencom.
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Die methode zou ik wel graag willen weten. Denk je dat ze dat via de telefoon door willen geven???
als ik al de verhalen hoor, lijkt het erop dat het namelijk niet mogelijk is...
als ik al de verhalen hoor, lijkt het erop dat het namelijk niet mogelijk is...
E61_2004_525i
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Je kunt het altijd proberen
. Vragen of ze een oplossing hebben om tijdelijk het derde remlicht te laten werken ivm APK?
Is bij mij alweer dik 2jr geleden, tegenwoordig kom ik bij een andere BMW specialist die op de route naar het werk ligt. Voor Offenga moest ik toch dik 1,5u rijden wat zeker wel de moeite waard was
Is bij mij alweer dik 2jr geleden, tegenwoordig kom ik bij een andere BMW specialist die op de route naar het werk ligt. Voor Offenga moest ik toch dik 1,5u rijden wat zeker wel de moeite waard was
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Ik heb mijn kabels gerepareerd dmv soldeerbout ondertussen 5 a 6j geleden. Tot op heden werkt hij nog steeds feilloos.
Ik heb wel de kabelgootjes wat gemodificeerd zodat de kabel niet zo hard knikt.
Ik heb wel de kabelgootjes wat gemodificeerd zodat de kabel niet zo hard knikt.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Quadrantz schreef:Je kunt het altijd proberen. Vragen of ze een oplossing hebben om tijdelijk het derde remlicht te laten werken ivm APK?
Is bij mij alweer dik 2jr geleden, tegenwoordig kom ik bij een andere BMW specialist die op de route naar het werk ligt. Voor Offenga moest ik toch dik 1,5u rijden wat zeker wel de moeite waard was
Vandaag Offenga gebeld en zij melden mij dat het inderdaad mogelijk is om een kabeltje te trekken naar het achterlicht. Zojuist 3e remlicht eruit gehaald en gekeken of hij wou branden op een accu’tje.
hij deed het dus ben verder gaan kijken naar de verschillende kleuren kabel.
stekker vh rechts achter licht heeft de volgende kleuren; bruin, blauw bruin, wit bruin en zwart bruin.
bij newtis kan ik echter maar 3 kleuren vinden in het schema en mis ik de kabel blauw bruin.
ook op diverse engelse/ amerikaanse sites wordt er gepraat over verschillende dingen maar kan er nou niet echt wijzer van worden. niets komt 100% overeen met mijn setting...
dus in het kort; wie kan onderstaand aanvullen/ aanpassen/ bevestigen mbt de stekker vh rechts achterlicht?
Bruin = aarde
wit bruin = remlicht??
zwart bruin = achterlicht??
blauw bruin = knipperlicht??
E61_2004_525i
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Ik heb je al verteld dat er geen aparte kabel is voor het remlicht.
Een kleur kan niet geven omdat hij er gewoon niet is bij een pre-lci. Een lci heeft wel aparte remlichten, want deze heeft leds als standaard verlichting.
Kabel gaat in de kabelbundel omhoog, daar moet je zoeken, niet aan de lichten.
Een kleur kan niet geven omdat hij er gewoon niet is bij een pre-lci. Een lci heeft wel aparte remlichten, want deze heeft leds als standaard verlichting.
Kabel gaat in de kabelbundel omhoog, daar moet je zoeken, niet aan de lichten.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 derde remlicht doorlussen
tom_il schreef:Ik heb je al verteld dat er geen aparte kabel is voor het remlicht.
Een kleur kan niet geven omdat hij er gewoon niet is bij een pre-lci. Een lci heeft wel aparte remlichten, want deze heeft leds als standaard verlichting.
Kabel gaat in de kabelbundel omhoog, daar moet je zoeken, niet aan de lichten.
Het spijt me heel erg tom_il
Ik heb zojuist de geel/zwarte kabel vh derde remlicht aangesloten op de wit/bruine vd stekker in het rechter achterlicht.
ALLES werkt weer!!! Morgen gelijk laten herkeuren.
iedereen bedankt voor alle adviezen en informaties!!!
Dit is waarom je op een forum zit!
groeten
John
E61_2004_525i
Re: E61 derde remlicht doorlussen
Top dat het werkt! Vermoedelijk dezelfde oplossing als Offenga bij mij heeft gedaan
.
Ik zou het nog wel een keer goed aanpakken en de kabelboom(en) vervangen
Ik zou het nog wel een keer goed aanpakken en de kabelboom(en) vervangen

