Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke
Ik merkte het vorige vrijdag op. Geen idee of dit snel gebeurt is.
Onluchting gaat het niet zijn, er kan niet ineens lucht inkomen. Onluchten doe ik alleen op de EGR, nog nooit problemen gegeven.
Ik heb de flappen achter de gril, mijn radiator is maw meestal voor het grootste gedeelte bedekt.
Als je max 80°C zit is meestal de hoofdthermostaat die te snel openend. Dit heb ik de eerste keer gehad. EGR thermostaat gewisseld waarna hij snel op temperatuur kwam, maar niet boven de 80°C. Na het wisselen van de hoofdthermostaat met een Gates kwam hij mooi tot 90°C.
Onluchting gaat het niet zijn, er kan niet ineens lucht inkomen. Onluchten doe ik alleen op de EGR, nog nooit problemen gegeven.
Ik heb de flappen achter de gril, mijn radiator is maw meestal voor het grootste gedeelte bedekt.
Als je max 80°C zit is meestal de hoofdthermostaat die te snel openend. Dit heb ik de eerste keer gehad. EGR thermostaat gewisseld waarna hij snel op temperatuur kwam, maar niet boven de 80°C. Na het wisselen van de hoofdthermostaat met een Gates kwam hij mooi tot 90°C.
525d E61 2007 pre-LCI
Wat je nu zegt is mij exact overkomen, voordat ik de Gates thermostaat erin zette kwam ie maar tot de 70, niet hoger.
Na de EGR thermostaat komt ie tot de 80, dus m.a.w. een hoofdthermostaat die te snel opent past precies in je beschrijving. Die ga ik ook dus vervangen.
En ja, ik zei ook al dat het bij jou niet van toepassing is, omdat je de KVS niet hebt vervangen.
Na de EGR thermostaat komt ie tot de 80, dus m.a.w. een hoofdthermostaat die te snel opent past precies in je beschrijving. Die ga ik ook dus vervangen.
En ja, ik zei ook al dat het bij jou niet van toepassing is, omdat je de KVS niet hebt vervangen.
Ik heb de roetfilter leeg laten halen en de EGR dicht laten zetten.
Alle problemen zijn verdwenen, hij warmt nog steeds niet goed, ik heb nu i.i.g. meer tijd om dat uit te zoeken.
Hij houd niet meer in ondanks dat de foutmelding er nog steeds in zit.
Ik heb een multimeter gekocht om de voltage te meten en te kijken of de LMM signaal goed doorgeeft.
Het kan namelijk zijn dat de drukvoeler aan de inlaatspruitstuk compenseert voor een foutieve LMM.
Alle problemen zijn verdwenen, hij warmt nog steeds niet goed, ik heb nu i.i.g. meer tijd om dat uit te zoeken.
Hij houd niet meer in ondanks dat de foutmelding er nog steeds in zit.
Ik heb een multimeter gekocht om de voltage te meten en te kijken of de LMM signaal goed doorgeeft.
Het kan namelijk zijn dat de drukvoeler aan de inlaatspruitstuk compenseert voor een foutieve LMM.
Je hebt dus nog steeds die Ridex erin zitten?
Yes, ik heb de OEM ook nog, ga de LMM zeker wel vervangen met een Bosch, maar ik kan niet alles tegelijk.Vintiem schreef:Je hebt dus nog steeds die Ridex erin zitten?
En aangezien ik het maar niet voor elkaar krijg om mijn temperatuur op peil te krijgen, heb ik mijn roetfilter maar leeg laten halen, EGR wilde ik al uit hebben
Het heeft i.i.g. bewezen dat het inhouden niet door de LMM kwam maar door de roetfilter waardoor die in noodloop kwam, de jongen in Marssum heeft dat ding in de roetfilter wasser gehad maar heeft weinig uitgehaald.
Had ie wel mogen zeggen.
Waarom dan niet terug gegaan ?
525d E61 2007 pre-LCI
Het ‘schoongemaakte’ roetfilter had ik al twijfels bij zoals gezegd een x aantal posts terug maar een foutieve LMM zorgt voor een onjuiste verbranding. Een onjuiste verbranding kan voor overmatig roet zorgen. En je raadt het al daardoor kan je roetfilter ook weer heel snel dichtslippen. En de bijkomstigheid dat je watertemp niet goed is zorgt ervoor dat je regeneratieproces niet goed op gang komt. Twee oorzaken dus
Hier wed ik op.
Hier wed ik op.
Had het deze week erg druk nadat ik erachter kwam dat de roetfilter de oorzaak was van het inhouden.tom_il schreef:Waarom dan niet terug gegaan ?
Dat was wel het eerste wat mijn gedachte kruiste. Ik heb ergens een artikel gelezen over een persoon met dezelfde foutmelding als die van mij.
Hij had voor 150 euro een Bosch gekocht en bleek het probleem nog steeds te hebben, zijn probleem lag ergens anders.
Dus ik ga nog niet zomaar een nieuw LMM kopen, in mijn post bovenin, bedoel ik dat ik hem ga kopen als ik zeker weet dat ie stuk is.
Ik ga hopelijk vandaag met de multimeter de LMM controleren. Als dat goed is, dan is de waarschijnlijkheid nog kleiner dat ie stuk is.
Ik wil mijn theorie ook nog bevestigen dat de drukvoeler (Mass Absolute Pressure sensor) compenseert voor een afwijking t.o.v. de berekening van de LMM.
EDIT
Laatst gewijzigd door frazz op 20 apr 2018, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De vraag is nog steeds of de LMM daadwerkelijk foutief is. En is het niet een symptoom van iets anders.Vintiem schreef:Het ‘schoongemaakte’ roetfilter had ik al twijfels bij zoals gezegd een x aantal posts terug maar een foutieve LMM zorgt voor een onjuiste verbranding. Een onjuiste verbranding kan voor overmatig roet zorgen. En je raadt het al daardoor kan je roetfilter ook weer heel snel dichtslippen. En de bijkomstigheid dat je watertemp niet goed is zorgt ervoor dat je regeneratieproces niet goed op gang komt. Twee oorzaken dus
Hier wed ik op.
De melding hoeft niet per se aan de LMM liggen, de ECU meld alleen dat de massa lucht hoeveelheid anders is dan gemeten. Dit kan ook door vacuum lekken komen, hij houd niet meer in, daarom verdenk ik dat de drukvoeler compenseert voor de gegevens nadat het is berekend door de LMM.

Daarnet de "Gate" EGR thermostaat toegekregen, zit in een Gates doosje maar op de Thermostaat staat BEHR, en het BMW logo en nummer is eraf gefreesd.
En ik wou nu juist geen OEM omdat deze snel stukgaan. Tja.
525d E61 2007 pre-LCI
Tom,
Bij mij exact hetzelfde, ook een Gates, waarbij tekst is weg gefreesd.
Waar zat je zelf aan te denken, ik ga zondag de thermostaten loshalen en nog eens testen.
Ik ga de oude hoofdthermostaat terzetten en de EGR thermostaat nog eens testen zoals de vorige keer.
Trouwens, als je je EGR dicht zet, moet je dan niet de vacuüm slang van je EGR afdoppen?
Bij mij exact hetzelfde, ook een Gates, waarbij tekst is weg gefreesd.
Waar zat je zelf aan te denken, ik ga zondag de thermostaten loshalen en nog eens testen.
Ik ga de oude hoofdthermostaat terzetten en de EGR thermostaat nog eens testen zoals de vorige keer.
Trouwens, als je je EGR dicht zet, moet je dan niet de vacuüm slang van je EGR afdoppen?
Ik ga morgen de EGR thermostaat vervangen.
Jouw EGR is waarschijnlijk niet 100% dicht, meestal blijft er nog een beperkte functionaliteit. De vacuüm afdoppen kan dan een foutcode geven.
Jouw EGR koeler kan je afdoppen, heeft geen functie meer.
Jouw EGR is waarschijnlijk niet 100% dicht, meestal blijft er nog een beperkte functionaliteit. De vacuüm afdoppen kan dan een foutcode geven.
Jouw EGR koeler kan je afdoppen, heeft geen functie meer.
525d E61 2007 pre-LCI
Daarnet de EGR thermostaat gewisseld. Kon niet door de oude doorblazen. Vrees dus dat deze niet de oorzaak was.
Niet tegenstaande kwam hij redelijk goed op temperatuur. Nog geen 90°c gezien. Daarvoor heb ik een langere rit nodig.
Waarom hij tijdens die vorige rit zeer slecht op temperatuur kwam blijft een raadsel.
Ga verder opvolgen. Misschien is die Gates hoofdthermostaat rommel, en dient hij opnieuw vervangen te worden.
Niet tegenstaande kwam hij redelijk goed op temperatuur. Nog geen 90°c gezien. Daarvoor heb ik een langere rit nodig.
Waarom hij tijdens die vorige rit zeer slecht op temperatuur kwam blijft een raadsel.
Ga verder opvolgen. Misschien is die Gates hoofdthermostaat rommel, en dient hij opnieuw vervangen te worden.
525d E61 2007 pre-LCI
Ik ga zo ook de gates egr thermostaat loshalen en nogmaals checken dan ga ik de hoofdthermostaat ook checken.
Ga ook de OEM LMM terug plaatsen, weet iemand waar ik de adoptie waarden kan resetten in ISTA D?
Ga ook de OEM LMM terug plaatsen, weet iemand waar ik de adoptie waarden kan resetten in ISTA D?