Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke
Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke
De dealer levert een Bosch, dus niet zo moeilijk lijkt me
Bosch sensor in een BMW doosje - prijs keer 2. Als ik me niet vergis stond er op het bosch etiket van de doos ook het originele BMW nummer. Ik heb hem dit voorjaar vervangen met een Bosch exemplaar.Vintiem schreef:De dealer levert een Bosch, dus niet zo moeilijk lijkt me
www.realoem.com -> daar kun je de BMW code zoeken ; deze altijd vergelijken met de code die bij het Bosch product staat.
Ik zeg ook niet dat hij hem daar moet halen, ik bedoelde ermee dat hij een Bosch moet hebben als hij weer origineel wil. Zou zeker deze niet bij de dealer halen. Bosch is goed elders te verkrijgen.
Laats merkte ik ook op dat de stekker van het gasklephuis 3 contactpunten heeft en de contactdoosje aan de gasklepklephuis zelf 4 contactpunten heeft.
Is dit normaal?

Is dit normaal?

@vintiem zo heb ik het zeker niet opgevat en Frazz ook niet lijkt mijVintiem schreef:Ik zeg ook niet dat hij hem daar moet halen, ik bedoelde ermee dat hij een Bosch moet hebben als hij weer origineel wil. Zou zeker deze niet bij de dealer halen. Bosch is goed elders te verkrijgen.
Hehehe, nee inderdaad. Bij de dealer koop ik alleen klein grut, moertjes en boutjes, etc.rfs88 schreef:@vintiem zo heb ik het zeker niet opgevat en Frazz ook niet lijkt mijVintiem schreef:Ik zeg ook niet dat hij hem daar moet halen, ik bedoelde ermee dat hij een Bosch moet hebben als hij weer origineel wil. Zou zeker deze niet bij de dealer halen. Bosch is goed elders te verkrijgen.
Heb afgelopen vrijdag nog een o-ring besteld voor de EGR thermostaat, was de volgende dag al binnen.
Maar als ik zie dat een gashuisklep 370 euro kost, terwijl je dezelfde kan kopen voor 150 bij mister auto of autodoc dan krab ik ook achter mijn hoofd
Aldus vintiem, je intellect is bij ons in goede handen, maak je geen zorgen
hahahaAldus vintiem, je intellect is bij ons in goede handen, maak je geen zorgen
Gisteren bezig geweest om de EGR thermostaat te vervangen.
Ik heb geprobeerd de KVS te flushen door de motorblok plug te openen, maar volgens mij hebben diesels helemaal geen KSV plug op de blok.
Alle tutorials die ik tegenkom op het net spreken over benzine motoren.
Ik heb er circa een half uur onder het blok gelegen en niets gevonden.
Ook op de locatie dat pelicanparts aangeven zit niks.
Ook in de lijst voor toepasbare motoren van de blok tap plug.
https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 119904539/
Als je er doorheen scrolled zie je alleen maar benzine motoren (behalve enkele F10 diesel motoren).
Dus heb ik alle slangen losgekoppeld van de KVS en de radiator losgehaald, die had ook een poetsbeurt nodig.
Ik vraag me af of ik de motor kan laten draaien terwijl de koeslang aan de hoofd thermostaat los is, dus m.a.w. zo alle KVS leeg te halen.
Ik heb geprobeerd de KVS te flushen door de motorblok plug te openen, maar volgens mij hebben diesels helemaal geen KSV plug op de blok.
Alle tutorials die ik tegenkom op het net spreken over benzine motoren.
Ik heb er circa een half uur onder het blok gelegen en niets gevonden.
Ook op de locatie dat pelicanparts aangeven zit niks.
Ook in de lijst voor toepasbare motoren van de blok tap plug.
https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw ... 119904539/
Als je er doorheen scrolled zie je alleen maar benzine motoren (behalve enkele F10 diesel motoren).
Dus heb ik alle slangen losgekoppeld van de KVS en de radiator losgehaald, die had ook een poetsbeurt nodig.
Ik vraag me af of ik de motor kan laten draaien terwijl de koeslang aan de hoofd thermostaat los is, dus m.a.w. zo alle KVS leeg te halen.
EGR Thermostaat is vervangen
Radiator terug gezet
Alle slangen terug aangesloten
KVS vervangen - Na het flushen, kreeg ik er nog zo een 8 liter is, m.a.w. er zat nog zo een 1,8 liter in het blok. De specs geven aan dat er 9,8 liter in de 530D gaat.
Toch netjes al zeg uk het zelf.
Nieuwe expansievat-dop er op gezet.
Ontluchten
Rondje gemaakt:

Ben zeer tevreden met het resultaat.
Deze week nog via ISTA DPF Regeneratie verzoeken en dan even afwachten.
Volgende stap: Nieuwe LMM van Bosch bestellen en monteren.
Mijn gok?
EGR Thermostaat was stuk, kon er goed doorheen blazen, ik denk kapot door te veel druk, ik denk dat de expansievat dop niet meer goed werkte waardoor er druk op de slangen en thermostaat ontstond, ik kwam na het vervangen van de eerste EGR thermostaat allemaal spat vlekken tegen rondom het vat.
Nieuwe dop zit er op. zo een 10 euro van Mister auto.
PS: Dank iedereen die me tips en informatie gaf betreffende de temperatuur issue.
Radiator terug gezet
Alle slangen terug aangesloten
KVS vervangen - Na het flushen, kreeg ik er nog zo een 8 liter is, m.a.w. er zat nog zo een 1,8 liter in het blok. De specs geven aan dat er 9,8 liter in de 530D gaat.
Toch netjes al zeg uk het zelf.
Nieuwe expansievat-dop er op gezet.
Ontluchten
Rondje gemaakt:

Ben zeer tevreden met het resultaat.
Deze week nog via ISTA DPF Regeneratie verzoeken en dan even afwachten.
Volgende stap: Nieuwe LMM van Bosch bestellen en monteren.
Mijn gok?
EGR Thermostaat was stuk, kon er goed doorheen blazen, ik denk kapot door te veel druk, ik denk dat de expansievat dop niet meer goed werkte waardoor er druk op de slangen en thermostaat ontstond, ik kwam na het vervangen van de eerste EGR thermostaat allemaal spat vlekken tegen rondom het vat.
Nieuwe dop zit er op. zo een 10 euro van Mister auto.
PS: Dank iedereen die me tips en informatie gaf betreffende de temperatuur issue.
Update:
Vanmorgen naar werk, via de verborgen menu de temperatuur in de gaten gehouden op 33 km snelweg gemiddeld 100km/u, temperatuur wil niet hoger dan 70 graden uitkomen.
Gisteren laat in de middag, had ik klein stukje snelweg, van ca 5 min met 100km/u, vervolgens ben ik binnen de stad gereden naar de supermarkt, toen kwam ie uit 68 graden, mijn boodschappen gedaan, rijd verder door de stad terug naar huis (zo een 3 minuten) en klom naar 94.
Ik kijk het nog even aan.
Vanmorgen naar werk, via de verborgen menu de temperatuur in de gaten gehouden op 33 km snelweg gemiddeld 100km/u, temperatuur wil niet hoger dan 70 graden uitkomen.
Gisteren laat in de middag, had ik klein stukje snelweg, van ca 5 min met 100km/u, vervolgens ben ik binnen de stad gereden naar de supermarkt, toen kwam ie uit 68 graden, mijn boodschappen gedaan, rijd verder door de stad terug naar huis (zo een 3 minuten) en klom naar 94.
Ik kijk het nog even aan.
Dan lijkt de grote thermosstaat ook niet helemaal fris. Heb je deze ook vervangen?
Niet deze week, wel vorige maar samen met de vorige EGR thermostaat.Vintiem schreef:Dan lijkt de grote thermosstaat ook niet helemaal fris. Heb je deze ook vervangen?
De huidige hoofdthermostaat heb ik gisteren ook los gehaald en in een diepe steelpan met water gelegd, op het pitje gezet en ging wel open tegen het kookpunt aan, achter de klep staat 88 graden.
Dus dat leek wel ok.
Vreemd verhaal hoor die wisselende temperatuur. Ik heb er even geen verklaring voor