Luchtmassa of luchtstroomsnelheid - en dergelijke

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 16 mar 2018, 09:42

Deze keer goed met remreiniger schoon gemaakt.
Maar leverde niets op. Heb een goedkope LMM besteld om te testen.

Ik heb de slang losgehaald van de EGR klep, dit zorgde ervoor dat de auto als een stofzuiger leek.
Wat ik wel heb is een 'woosh' geluid bij het optrekken, is dit normaal?

Anyway, blanking plates, LMM en een set filters zijn onderweg.
Volgende week zaterdag eens goed schoonmaken, swirl flaps verwijderen en dan bekijken wat het gaat doen.
Laatst gewijzigd door frazz op 17 mar 2018, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door tom_il » 16 mar 2018, 12:03

Slang lostrekken van de EGR mag geen verschil geven, tenzij een emissie foutmelding.
Je moet wel de losgetrokken vacuumslang afdoppen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 17 mar 2018, 13:29

Ik hoop dat na het monteren van de nieuwe LMM het probleem is opgelost.

Blanking plates zijn binnen:

Ik ga het zelf doen en filmen, het filmen is meer zodat ik weet dat ik alles weer netjes op zijn plek terug kan zetten ;)
Maar zal het filmpje ook posten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 19 mar 2018, 08:15

Ik heb zitten nadenken over het zuigende geluid die de auto maakt bij optrekken.
Het geluid is een soort 'woossssh' aslof er wind door een brede trechter word gezogen.
Zal dit dan een kenmerk zijn van een vacuum lek?

Dat zou acceleratie probleem goed verklaren.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door tom_il » 19 mar 2018, 08:24

Ik volg niet meer, daar je geen bij komende info geeft.
Heb je de vacuumslang die de EGR aanstuurt afgedopt ?
Is dat geluid er steeds of alleen met afgekoppelde EGR ?

Geluid dat jij beschrijft lijkt me een lek te zijn in het inlaat trajekt.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door Vintiem » 19 mar 2018, 13:22

Als je inlaat demonteert haal je ook alle onderdelen van de inlaat/aanzuigleidingen los. Check alles goed op kleine scheurtjes en zorg bij het terugplaatsen dat alles god gemonteerd zit. Kan je het inlaattraject uitsluiten als boosdoener

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 19 mar 2018, 14:58

tom_il schreef:Ik volg niet meer, daar je geen bij komende info geeft.
Heb je de vacuumslang die de EGR aanstuurt afgedopt ?
Is dat geluid er steeds of alleen met afgekoppelde EGR ?

Geluid dat jij beschrijft lijkt me een lek te zijn in het inlaat trajekt.
De vacuum slang die de EGR aanstuurt had ik niet afgedopt.
Ik kreeg dit een tijdje terug als tip om de EGR slang eraf te halen en te kijken of de vertraging in acceleratie er nog steeds was.
Helaas was de vertraging er nog steeds, ik had dat gedaan zonder de EGR vacuum slangetje af te doppen.

Het geluid is er steeds, dus met niets afgekoppeld.

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 19 mar 2018, 15:00

Vintiem schreef:Als je inlaat demonteert haal je ook alle onderdelen van de inlaat/aanzuigleidingen los. Check alles goed op kleine scheurtjes en zorg bij het terugplaatsen dat alles god gemonteerd zit. Kan je het inlaattraject uitsluiten als boosdoener
Ok. Ik ga over een week of twee weken de swirl flaps verwijderen.
Weet niet of ik het volgende week red. Maar over twee weken hebben we een lekker lang weekend.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door tom_il » 19 mar 2018, 15:09

Dank U. Door het vacuüm slang af te koppelen valt het gehele vacuüm systeem plat daar er lucht in komt. Afhankelijk hoeveel vacuüm er nog overblijft gaan alle vacuüm gestuurde systemen in storing en krijg je een motor die dus niet meer correct draait.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 19 mar 2018, 15:24

Ok.
Ik denk dat ik een hele stomme aanname heb gemaakt.
Nu heb ik dus de gasklep voor EGR klep aangezien (voel me stom nu, ik weet het), en de slang losgehaald dat aan de gasklephuis zat.
Volgens mij werd er met EGR slang de vacuum slang bedoel, en dan snap ik waarom het afdoppen van 'die' EGR slang van belang is.
Heb geduld met mijn onervaren situatie -_-

Excuus.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door Vintiem » 19 mar 2018, 16:39

Wat voor slang zit er aan je gashuisklep dan?? ik weet alleen dat daar een elektrokabel aan zit. Geen vacuumslang oid

Nr 1 is je AGR/EGR en nr 3 je gasklep: http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_3869

ehombie
Berichten: 1550
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door ehombie » 19 mar 2018, 17:20

@frazz dit filmpje is ook voor jouw van toepassing in zovere ik dit topic gevolgd heb. Dan kun je zien wat erbij komt kijken voor die swirlflapps

https://youtu.be/1mKDO5-zYEo[/youtube]

Diverse onderdelen worden ook benoemd. En vacuumslangetjes
Laatst gewijzigd door ehombie op 19 mar 2018, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 19 mar 2018, 17:54

Vintiem schreef:Wat voor slang zit er aan je gashuisklep dan?? ik weet alleen dat daar een elektrokabel aan zit. Geen vacuumslang oid

Nr 1 is je AGR/EGR en nr 3 je gasklep: http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_3869
Slang zat aan nr 3, is een grote slang, aan de gasklep met een clip vast.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door Vintiem » 19 mar 2018, 17:56

Kan je misschien een foto ervan maken want ik heb nog nooit een vacuumslang gezien die aangesloten zit op je gasklep. En ik heb meerdere e61 6 cilinder diesels gereden

Of bedoel je een slang die met een klem vast zat op de gasklep en verder geen functie heeft met de gasklep. Niet dat ik het dan wel weet maar dan gaat het in ieder geval niet om een eigen veroorzaakt vacuumlek

Gebruikersavatar
frazz
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 jan 2014, 11:26
Locatie: Beverwijk

Re: Luchtmassa of luchtstroomsnelheid (bank 1) - te groot va

Bericht door frazz » 19 mar 2018, 18:09

Deze slang bedoelde ik:

Afbeelding

Wat voor functie heeft deze slang?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”