Inhouden bij accelereren en trillend blok
Inhouden bij accelereren en trillend blok
Na 2 jaar lang mooie en probleemloze kms gemaakt te hebben met mijn 1997 e36 316i sedan M43B16 gaf mijn trouwe werkpaard bij 251000 een probleem. Inmiddels staat hij op 256000
In de heuvels van Spanje had hij ineens vermogensverlies toen ik met een goede portie gas vanuit stilstand op een helling, de helling beklom.
Met veel gas hield ik hem aan en heb ik hem aan de kant gezet, waar ik de auto uit heb gezet. Hij wilde hierna niet meer starten (wel vonk, maar motor liep niet)
In Spanje heb ik de bougies laten vervangen en is er schoongemaakt (door taalbarriere heb ik niet kunnen achterhalen wat, maar zo te zien in ieder geval de gasklep.
Dit liet de auto wel weer starten en rijden maar met erg veel vermogensverlies onder de 3000rpm
In Nederland bij de garage is de rookmachine aangesloten, geen lekke luchtslangen.
Sindsdien heb ik gedaan/vervangen
- bougiekabels
- bobine
- brandstoffilter
- Afstellen gaskabel (zat mij wat te los, geen idee hoe strak hij zou moeten staan)
Inmiddels uitgelezen (met Creator c310) geeft de volgende foutcodes bij Throttle valve control:
- 11 Operation of front left inlet valve faulty
- 12 Operation of front left outlet valve faulty
- 14 Operation of front right inlet valve faulty
Ook na het verwijderen en opnieuw uitlezen blijft hij deze foutcodes geven. Ik heb zelf niet een oplossing bij het zien van deze codes, misschien kunnen jullie mij op het juiste spoor zetten.
Bij het loskoppelen van de luchtmassasensor (0280217502) slaat hij soms af, soms herpakt hij zich en loopt hij door.
Bij het loskoppelen van de gasklepsensor (13631721456) Gebeurt vrij weinig.
Uiteraard levert het loskoppelen van beide sensoren foutcodes op, na verwijderen komen ze niet terug.
Heb verschillende topics in NL en ENG gelezen met zelfde soort problemen, noodloop kwam vaak voorbij. Is volgens mij niet aan de hand, het blok loopt nog tot 6500RPM
Voordat ik verder ga (katalysator of brandstofpomp) graag jullie hulp om mijn e36 naar de 3ton te helpen!
Maurits
Exactere diagnose:
Bij vol gas houdt hij meer in dan dat ik geleidelijk gas geef.
Stationair is het toerental constant maar het blok trilt
Boven 3000 toeren vol gas houd soms ook een beetje in
In de heuvels van Spanje had hij ineens vermogensverlies toen ik met een goede portie gas vanuit stilstand op een helling, de helling beklom.
Met veel gas hield ik hem aan en heb ik hem aan de kant gezet, waar ik de auto uit heb gezet. Hij wilde hierna niet meer starten (wel vonk, maar motor liep niet)
In Spanje heb ik de bougies laten vervangen en is er schoongemaakt (door taalbarriere heb ik niet kunnen achterhalen wat, maar zo te zien in ieder geval de gasklep.
Dit liet de auto wel weer starten en rijden maar met erg veel vermogensverlies onder de 3000rpm
In Nederland bij de garage is de rookmachine aangesloten, geen lekke luchtslangen.
Sindsdien heb ik gedaan/vervangen
- bougiekabels
- bobine
- brandstoffilter
- Afstellen gaskabel (zat mij wat te los, geen idee hoe strak hij zou moeten staan)
Inmiddels uitgelezen (met Creator c310) geeft de volgende foutcodes bij Throttle valve control:
- 11 Operation of front left inlet valve faulty
- 12 Operation of front left outlet valve faulty
- 14 Operation of front right inlet valve faulty
Ook na het verwijderen en opnieuw uitlezen blijft hij deze foutcodes geven. Ik heb zelf niet een oplossing bij het zien van deze codes, misschien kunnen jullie mij op het juiste spoor zetten.
Bij het loskoppelen van de luchtmassasensor (0280217502) slaat hij soms af, soms herpakt hij zich en loopt hij door.
Bij het loskoppelen van de gasklepsensor (13631721456) Gebeurt vrij weinig.
Uiteraard levert het loskoppelen van beide sensoren foutcodes op, na verwijderen komen ze niet terug.
Heb verschillende topics in NL en ENG gelezen met zelfde soort problemen, noodloop kwam vaak voorbij. Is volgens mij niet aan de hand, het blok loopt nog tot 6500RPM
Voordat ik verder ga (katalysator of brandstofpomp) graag jullie hulp om mijn e36 naar de 3ton te helpen!
Maurits
Exactere diagnose:
Bij vol gas houdt hij meer in dan dat ik geleidelijk gas geef.
Stationair is het toerental constant maar het blok trilt
Boven 3000 toeren vol gas houd soms ook een beetje in
- (2012-2015) : e34 518i '96
(2015-heden) : e36 316 '97
Re: Inhouden bij accelereren en trillend blok
Is dit alleen het geval als je (goed) gas geeft?
Ik heb ook gehad dat de auto inkakt zodra je gas geeft. Bij mij was de inlaatbuis tussen gasklep en luchtfilter gescheurd, en aangezien ook mijn motorsteunen kapot bleken te zijn (waardoor de motor begint te trillen), trok het blok een kant op bij gas geven, waardoor ie de scheur in de inlaatbuis verder open trok, met als gevolg: heel veel valse lucht en dus een inhoudende motor.
Check die buis even, Deze scheuren allemaal, bekend kwaaltje dus.
en ook meteen je motorsteunen.
Ik heb ook gehad dat de auto inkakt zodra je gas geeft. Bij mij was de inlaatbuis tussen gasklep en luchtfilter gescheurd, en aangezien ook mijn motorsteunen kapot bleken te zijn (waardoor de motor begint te trillen), trok het blok een kant op bij gas geven, waardoor ie de scheur in de inlaatbuis verder open trok, met als gevolg: heel veel valse lucht en dus een inhoudende motor.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Gaskabel moet in ieder geval niet gespannen staan als je het pedaal los laat. Laten we zeggen ontspannen totdat je het pedaal in trapt. Voor het mooie dus een paar mm ontspannen kabel. De rest kun je afstellen tot wanneer de klep helemaal op zijn max is en gesloten dus een kabel zonder spanning en het pedaal in rust stand.
Misschien een idee de gasklep positie sensor door te meten? Gezien de waardes die je krijgt?
Misschien een idee de gasklep positie sensor door te meten? Gezien de waardes die je krijgt?
Ik heb ontdekt dat de resonator van de luchttoevoer (inlaatbuis tussen luchtfilterhuis en gasklep) wat los zat, Deze zit sowieso zonder bevestiging in de buis, klopt dit?
Ik heb hem aangedrukt en het probleem lijkt verholpen (slechts 20km gereden)
Dit weekend ga ik meer kms maken, ik zal laten weten of deze (ontzettend simpele....) oplossing ook de juiste was.
Ik heb hem aangedrukt en het probleem lijkt verholpen (slechts 20km gereden)
Dit weekend ga ik meer kms maken, ik zal laten weten of deze (ontzettend simpele....) oplossing ook de juiste was.
Naar schatting zat er meer dan een cm speling in, nu een paar mm. Ik vond het gaspedaal eerste stukje ook altijd al wat vrij bewegen, maar nooit een echt probleem geweest verder.Yor schreef:Gaskabel moet in ieder geval niet gespannen staan als je het pedaal los laat. Laten we zeggen ontspannen totdat je het pedaal in trapt. Voor het mooie dus een paar mm ontspannen kabel. De rest kun je afstellen tot wanneer de klep helemaal op zijn max is en gesloten dus een kabel zonder spanning en het pedaal in rust stand.
Dankjewel voor de hulp!
Laatst gewijzigd door Maurits22 op 14 sep 2017, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De motorsteunen checken ga ik volgende week even doen. Het blok zorgt nog steeds voor wat vibraties te voelen in de stoel en te zien in de versnellingspookDutchie schreef:Is dit alleen het geval als je (goed) gas geeft?
De inlaatbuis is bij mij niet gescheurd gelukkig, zie ook mijn vorige reactie.
Dank voor je hulp!
Laatst gewijzigd door Maurits22 op 16 sep 2017, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
En dingen zoals de aandrijfas lager en flex disc enz? Zijn die allemaal goed?
Hier nog een mooie how to:
https://youtu.be/T-ohDUDr3Tc[/youtube]
Hier nog een mooie how to:
https://youtu.be/T-ohDUDr3Tc[/youtube]
Ik zou het eerst in je motorsteunen en baksteunen zoeken. De oliegevulde motorsteunen gaan vaak stuk, en zorgen dan voor trillingen. een setje verse steunen is nooit een straf, en zijn ook de kosten niet.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
Ga ik doen!
Multimeter voor uitlezen throttle sensor is onderweg (uitlenen, waarom doe ik dat toch?). Ga ik volgende week doen.
Multimeter voor uitlezen throttle sensor is onderweg (uitlenen, waarom doe ik dat toch?). Ga ik volgende week doen.
Laatst gewijzigd door Jeremy op 16 sep 2017, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten van voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels. :-)
Reden: Quoten van voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels. :-)
Gas throttle sensor was prima (bij het volledig openen en sluiten van gasklep tussen 1000 en 4000 ohm)
Heb aan de hand van de uitleesapparatuur besloten om de luchtmassasensor te vervangen.
3 Foutcodes waarvan 2 te maken hadden met air intake en 1 met air output
Stekker uit de oude luchtmassasensor halen zorgde er heel af en toe voor dat hij afsloeg, meestal gebeurde er vrij weinig.
Maar goed, die heb ik dus vervangen, tweedehands 4 tientjes.
Dit heeft het vermogensverlies verholpen. De trillingen nog niet.
Heb zelf gezien dat in ieder geval 1 motorsteun af is. Denk die andere ook maar kan het moeilijk zien.
Heb geen zin om in de kou die dingen zelf te gaan vervangen, dus de garage krijgt er omzet bij.
Na het vervangen van de motorsteunen zal ik een nieuwe update plaatsen
Heb aan de hand van de uitleesapparatuur besloten om de luchtmassasensor te vervangen.
3 Foutcodes waarvan 2 te maken hadden met air intake en 1 met air output
Stekker uit de oude luchtmassasensor halen zorgde er heel af en toe voor dat hij afsloeg, meestal gebeurde er vrij weinig.
Maar goed, die heb ik dus vervangen, tweedehands 4 tientjes.
Dit heeft het vermogensverlies verholpen. De trillingen nog niet.
Heb zelf gezien dat in ieder geval 1 motorsteun af is. Denk die andere ook maar kan het moeilijk zien.
Heb geen zin om in de kou die dingen zelf te gaan vervangen, dus de garage krijgt er omzet bij.
Na het vervangen van de motorsteunen zal ik een nieuwe update plaatsen