Graag hoor ik jullie mening over het olieverbruik van mijn 316 touring uit 2003. De touring heeft 136.000km gelopen en verbruikte veel olie, namelijk 1L op 1000KM. Ook rookte de auto veel blauwe rook. Hierdoor heb ik in eerste instantie de volledige carterventilatie laten vervangen. Helaas stopte het probleem niet. Ook de klepseals waren het probleem niet. Een revisie specialist vertelde dat hij voor 99% zeker weet dat het om een probleem gaat met de zuigerveren. Om dit te verhelpen lopen de kosten al gauw op tot 3000 euro.
Ik reed eerder altijd met 5w30 olie. Nu heb ik me laten vertellen dat een dikkere soort olie moet werken. 10W60 bijvoorbeeld. Het zorgt er voor dat de olie niet langs de zuigers omhoog komt en wat zorgt voor normaal olie verbruik en geen rookpluimen meer.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee of weet van? Mijn vraag zou zijn of dit aan te raden is en of dit extra schade kan aanbrengen aan mijn blok. De dikkere olie doet er denk ik ook langer over om warm te worden etc?
Ik hoor graag jullie mening/tips hier over. Alvast bedankt.
Groet Robin

