Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Hoi allemaal,
Mijn naam is Milan en sinds kort heb ik een BMW 525i uit 2000. Automaat met 330.000km en een recentelijk gereviseerde cilinderkop en nieuwe ketting sets en vanos revisie kit.
De auto rijdt prima, echter ervaar ik een klein probleem.
Als ik in lagere versnelling, bij warme motor, rond de 1500-1600 toeren de gas-pedaal loslaat, gaan de toeren niet regelmatig omlaag, maar met korte pauzes. Ik heb een filmpje gemaakt: https://youtu.be/t78Lk7r5aIs
Op het filmje zie je dat de toerenwijzer omlaag gaat maar steeds even blijft hangen, voordat het weer een stukje omlaag gaat en weer even gaat blijft hangen. Beter te zien in de 2de helft van het filmpje.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak zou zijn. Wellicht een voorbode van een groter probleem.
Ik hoor het graag
Mijn naam is Milan en sinds kort heb ik een BMW 525i uit 2000. Automaat met 330.000km en een recentelijk gereviseerde cilinderkop en nieuwe ketting sets en vanos revisie kit.
De auto rijdt prima, echter ervaar ik een klein probleem.
Als ik in lagere versnelling, bij warme motor, rond de 1500-1600 toeren de gas-pedaal loslaat, gaan de toeren niet regelmatig omlaag, maar met korte pauzes. Ik heb een filmpje gemaakt: https://youtu.be/t78Lk7r5aIs
Op het filmje zie je dat de toerenwijzer omlaag gaat maar steeds even blijft hangen, voordat het weer een stukje omlaag gaat en weer even gaat blijft hangen. Beter te zien in de 2de helft van het filmpje.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak zou zijn. Wellicht een voorbode van een groter probleem.
Ik hoor het graag
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
gasklep reinigen.groet martin
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
gasklep zou schoon moeten zijn. bij het vervangen van de cilinderkop.
Het probleem voorkomt alleen als ik in D rij in de 3de versnelling. Als in handmatig schakel naar 3 en dan gas loslaat, gaat het netjes langzaam naar beneden zonden pauzes.
Ik heb ook het idee dat de auto beter trekt als ik in handmatige mode aan het versnellen ben, dan als ie in D staat. dat stukje versnelling waar in D hij nog niet zou schakelen.
Het probleem voorkomt alleen als ik in D rij in de 3de versnelling. Als in handmatig schakel naar 3 en dan gas loslaat, gaat het netjes langzaam naar beneden zonden pauzes.
Ik heb ook het idee dat de auto beter trekt als ik in handmatige mode aan het versnellen ben, dan als ie in D staat. dat stukje versnelling waar in D hij nog niet zou schakelen.
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
google eens op automatische bak resetten bmw 5 serie e39
- Ray_530i_2001
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Even een half uurtje de accu polen los en de boel is gereset. Naast de bak ook je klok datum enz. Dat dan weer wel ;-)
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Dabk voor de tip. Ik heb de youtube reset gedaan: gaspedaal indrukken, 2 minuten wachten
Ik heb het idee dat het nu anders is. Maar ik heb maar een paar km gereden.
Indien geen verschil, zal ik de 30 min accu reset doen. Dank.
Ik heb het idee dat het nu anders is. Maar ik heb maar een paar km gereden.
Indien geen verschil, zal ik de 30 min accu reset doen. Dank.
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Ook reset met accu geprobeerd. Nog steeds, alleen in z'n 3de in D.
Omdat het anders niet gebeurt, denk ik dat het niet mechanisch iets is.
Bestaat er een software upgrade of zo?
Omdat het anders niet gebeurt, denk ik dat het niet mechanisch iets is.
Bestaat er een software upgrade of zo?
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Goede avond beste crta23,
Ik zou het eens proberen d.m.v. het uitlezen!
Daarna de fout resetten, na het uitlezen.
Bedenk echter dat dit dient te gebeuren met de juiste apparatuur, die geschikt is voor BMW.
Daar is INPA het juiste programma of DIS.
Soms kan het wel eens voorkomen, dat door de wispelturigheid van de micro electronica, dat een fout niet uitgelezen kan worden!
Daarbij kan het soms ook zo zijn, dat door deze zelfde wispelturigheid van de micro electronica, dat er soms ook loze errors gemeld worden door de boordcomputer, terwijl deze errors er niet eens zijn.
Gelukkig komen dit soort zaken weinig voor.
Maar, het dient immers wel vermeld te worden, als men er niet aan uit komt.
Maar ik denk echter, dat u verder zal komen met het uitlezen van uw BMW.
Wat er ook heel goed mogelijk kan zijn, dat er ergens een slang gescheurd kan zijn, waardoor er een vacuümlek aanwezig is.
Of dat er een lek/scheur in de aanzuigbuis/slang aanwezig is.
Bekijk ook even aandachtig de vacuümslangen.
Ga de slangen eens na met een spuitbus remmenreiniger, waar het lek zit, dan zal de motor direct reageren door een toerental verhoging.
De motor dient dus wel stationair te draaien.
Hopelijk kan een van deze zaken wellicht de oplossing voor u bieden.
P.S.
Soms kan het wel eens zijn, dat de mat bij het gaspedaal de oorzaak is!
Heb ik ook eenmalig meegemaakt met mijn E39.
Gelukkig had ik dat direct door, anders kan je jezelf 10 slagen in de rondte zoeken.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik zou het eens proberen d.m.v. het uitlezen!
Daarna de fout resetten, na het uitlezen.
Bedenk echter dat dit dient te gebeuren met de juiste apparatuur, die geschikt is voor BMW.
Daar is INPA het juiste programma of DIS.
Soms kan het wel eens voorkomen, dat door de wispelturigheid van de micro electronica, dat een fout niet uitgelezen kan worden!
Daarbij kan het soms ook zo zijn, dat door deze zelfde wispelturigheid van de micro electronica, dat er soms ook loze errors gemeld worden door de boordcomputer, terwijl deze errors er niet eens zijn.
Gelukkig komen dit soort zaken weinig voor.
Maar, het dient immers wel vermeld te worden, als men er niet aan uit komt.
Maar ik denk echter, dat u verder zal komen met het uitlezen van uw BMW.
Wat er ook heel goed mogelijk kan zijn, dat er ergens een slang gescheurd kan zijn, waardoor er een vacuümlek aanwezig is.
Of dat er een lek/scheur in de aanzuigbuis/slang aanwezig is.
Bekijk ook even aandachtig de vacuümslangen.
Ga de slangen eens na met een spuitbus remmenreiniger, waar het lek zit, dan zal de motor direct reageren door een toerental verhoging.
De motor dient dus wel stationair te draaien.
Hopelijk kan een van deze zaken wellicht de oplossing voor u bieden.
P.S.
Soms kan het wel eens zijn, dat de mat bij het gaspedaal de oorzaak is!
Heb ik ook eenmalig meegemaakt met mijn E39.
Gelukkig had ik dat direct door, anders kan je jezelf 10 slagen in de rondte zoeken.
Succes.
Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Dank Ad.
ik kan het zelf niet uitlezen, maar dat zal ik wel laten doen.
omdat dit allen in D en S gebeurt en niet in M (manual), denk ik dat het geen mechanisch probleem is.
Ik heb de start spray gebruikt. geen lekkage ontdekt. Ik zal het nog een keer proberen.
daarnaast heb ik nog de volgende gedaan:
- de LLM sensor ontkoppeld, geen verschil
- alle Lamba sensoren ontkoppeld, geen verschil
Bij het testen, in alle test ritten, heb ik ook de volgende gemerkt:
1. in 3de versnelling, M stand
2. toeren rond 1500
3. gaspedaal indrukken 75% en constant ingedrukt houden
4. toeren gaan mooi omhoog, maar blijven even rond 2500 toeren hangen
5. gaspedaal onveranderd ingedrukt
6. na een poosje lijkt het als of de auto schakelt (terwijl het in M stand heb), ik zie kleine dip in toeren en daarna, pakt ie het weer op en gaat onverstoord tot 4000 toeren.
Hetzelfde is ook merkbaar in 4de versnelling.
Ik heb het ook met Cruise Control geprobeerd, hetzelfde resultaat.
Lijkt het toch op een automaatbak probleem? ipv vacuum
ik kan het zelf niet uitlezen, maar dat zal ik wel laten doen.
omdat dit allen in D en S gebeurt en niet in M (manual), denk ik dat het geen mechanisch probleem is.
Ik heb de start spray gebruikt. geen lekkage ontdekt. Ik zal het nog een keer proberen.
daarnaast heb ik nog de volgende gedaan:
- de LLM sensor ontkoppeld, geen verschil
- alle Lamba sensoren ontkoppeld, geen verschil
Bij het testen, in alle test ritten, heb ik ook de volgende gemerkt:
1. in 3de versnelling, M stand
2. toeren rond 1500
3. gaspedaal indrukken 75% en constant ingedrukt houden
4. toeren gaan mooi omhoog, maar blijven even rond 2500 toeren hangen
5. gaspedaal onveranderd ingedrukt
6. na een poosje lijkt het als of de auto schakelt (terwijl het in M stand heb), ik zie kleine dip in toeren en daarna, pakt ie het weer op en gaat onverstoord tot 4000 toeren.
Hetzelfde is ook merkbaar in 4de versnelling.
Ik heb het ook met Cruise Control geprobeerd, hetzelfde resultaat.
Lijkt het toch op een automaatbak probleem? ipv vacuum
Re: Toerental blijft hangen bij gaspedaal loslaten
Goede avond beste crta23,
Ja, dat lijkt meer op een electronisch probleem!
Misschien de potentiometer van de gasklepstand, of iets daar in die omgeving!
Waarschijnlijk is het uitlezen van de BMW het allerbeste.
Succes.
Met vriendelijke groet.
Ad
Ja, dat lijkt meer op een electronisch probleem!
Misschien de potentiometer van de gasklepstand, of iets daar in die omgeving!
Waarschijnlijk is het uitlezen van de BMW het allerbeste.
Succes.
Met vriendelijke groet.
Ad