Swap 320i naar 328i

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
UnZiPpEr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2017, 21:09
Locatie: Vroomshoop

Swap 320i naar 328i

Bericht door UnZiPpEr » 15 mei 2017, 21:58

Hooi.
De zoon is inmiddels een jaar bezig met een revisie van zijn E36 320i en heeft een maand geleden, ter afronding en vooral omdat het niet ging lukken met de originele 320 motor, een 328i gekocht uit een 5er. De kabelboom en computer zat bij de koop in.
Nu blijkt in de praktijk dat de kabelboom op bepaalde punten niet aansluit op de electronica van de auto. Hij heeft de computer inmiddels laten aanpassen en daar de startonderbreking uit laten halen. Met zijn originele (320) kabelboom en computer loopt de auto, maar niet helemaal lekker. Met de bijbehorende (528) kabelboom en computer loopt de auto helemaal niet. Zijn nieuwste plan is nu de 320 kabelboom geschikt te maken voor aansluiting op de 328 computer. Hij is dus van beide kabels en computers de pin-outs nodig. Dat is een belachelijke klus en ik zie het niet zo maar lukken. Beter lijkt me dan nog een originele E36 328 kabel te kopen (al flink gezocht, maar helaas) en die te plaatsen.
Ik heb hem 80 keer gezegd de auto eens aan de kast te zetten bij een bijna-plaatselijke BMW-dealer, maar dat krenkt z'n trots of zo. We zijn langzamerhand wanhopig, we zitten al een dik jaar met die bak opgescheept die bij ons op de oprit staat en zowel het straatwerk als de vloer van de schuur heeft ie volledig versmeerd. Iemand nog nuttige tips ?

UnZiPpEr
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2017, 21:09
Locatie: Vroomshoop

Re: Swap 320i naar 328i

Bericht door UnZiPpEr » 15 mei 2017, 22:00

Las op een andere plek op dit forum nog wat info. Heb daar de huidige situatie achter gevoegd:

Als je een complete motor overkoopt zorg dan dat je op zijn minst hebt ;
- motor met alle componenten en bijbehorende kabelboom (heeft ie)
- DME computer, ecu en sleutel met chip (eventueel contactslot) (sleutel met chip niet, maar startonderbreking softwarematig uit één van de computers gehaald)
- radiateur (328 is groter dan 320) (heeft nog originele radiateur)
- Visco koppeling (koelventilator) (geen idee)
-passende luchtfilter en lmm (verschil diameter 320 en 328 (heeft ie, maar door grootte van het 528 luchtfilter past dat niet in motorruimte. Hij gaat de beide luchtfilterhuizen combineren, zodat het gaat passen)
- uitlaat vanaf spruitstuk tot einddemper ( 320 is na middendemper enkelpijps 328 dubbel ) (heeft ie niet aan gedacht, geloof ik. Heeft een enkele pijp van midden tot achter en kat heeft ie laten vervallen)
Qua brandstof hoef je niks aan te passen dit is allemaal plug en play
- schakelstang van 328 (mocht je de bak overzetten) 328 bak is groter. (originele 320 bak ligt eronder)

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Swap 320i naar 328i

Bericht door Yor » 15 mei 2017, 22:35

Iets wat ik zie ontbreken in je begin post: is de startonderbreking uit de ecu van de 528 geschreven? Sleutelvrij gemaakt? Verstandig lijkt het me uberhaupt de kabelboom van e36 328 te pakken of je moet heel goed weten waar en wat je soldeert. Oftewel dit bij een specialist laten aanpassen.

Wie weet heeft ebay of ebay Kleinanzeigen een complete kabelboom te koop.

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: Swap 320i naar 328i

Bericht door mikespek » 16 mei 2017, 11:13

320i computer erin, uitlezen en dan kijken welke storingen hij geeft.
Computer kan om geprogrammeerd worden naar 2.8l, enige stekker die een 2,8 extra heeft is uit mijn hoofd de gene van de uitlaat klep

E39 ecu heeft canbus signaal nodig om vrij gegeven te worden, dus weet niet als dat om geprogrammeerd is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”