Bonk onder middenconsole bij hard optrekken

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
daanoli

Bonk onder middenconsole bij hard optrekken

Bericht door daanoli » 26 apr 2017, 18:32

Beste lezers,

Ik ben nu toch zeker bijna een maand trotse eigenaar van een echte BMW, een E39 528 touring automaat welteverstaan. Hele fijne auto op het kleine puntje dat ik er nu al gezeik mee heb na :).

De auto heeft namelijk een vreemde bonk als je volle bak optrekt, en dan alleen in de hoge toeren van de eerste versnelling. Het is een beetje het geluid wat je hebt als je ABS inkickt, alleen dan een stuk harder en van midden of achter onder de auto. Ik heb er al een beetje naar gekeken maar we komen er niet uit. De hardyschijf met tussenaslagers zijn inmiddels vervangen, maar hier lag het probleem niet.

Na wat surfen op internet zouden heb volgens de fora de de cardanas of rubbers van de achterophanging moeten zijn. Maar deze zien er helemaal goed uit en de cardanas heeft geen speling.

Heeft iemand nog ideeën of heeft iemand hier al eens eerder mee te maken gehad?

martindebelitos

Re: Bonk onder middenconsole bij hard optrekken

Bericht door martindebelitos » 26 apr 2017, 20:11

versnellingsbak rubber steun uitgeslagen

AdE39

Bericht door AdE39 » 26 apr 2017, 21:22

Goede avond beste Daan,

Ik sluit me geheel aan bij Martin.

Ik ga er ook van uit, dat het steun rubber van de bak aan vervanging toe is.

Maar kijk ook voor de zekerheid eens naar de motorsteun rubbers, of deze ook niet teveel versleten zijn.
Het zou namelijk goed kunnen, dat wanneer het steunrubber van de bak uitgeslagen is.
Dat de motorsteun rubbers ook een optater hebben gehad.
Dit enkel voor de echte zekerheid!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

daanoli

Bericht door daanoli » 27 apr 2017, 12:24

Kijk top! Dan ga ik daar eens even naar kijken! Ik houd jullie op de hoogte wat het was!

AdE39

Bericht door AdE39 » 27 apr 2017, 17:39

Goede avond beste Daan,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Mocht het steunrubber/transmissiesteun met onderdeel nummer 22 31 6 771 221 het niet zijn.

Dan zou u ook nog de Hardyschijf of wel koppeling schijf genaamd met onderdeel nummer 26 11 7 511 454 de mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Deze hardy schijf wil ook wel eens afscheuren na de vele jaren trouwe dienst.
Dat kan dus ook nog de oorzaak zijn, en het is ook erg goed zichtbaar als deze Hardyschijf vervangen moet worden.
Dan ziet u in deze rubberschijf diepe scheuren zitten, en mogelijk ook door gescheurde delen.
Dat kan behoorlijk bonken onder de BMW.
Mocht de hardy schijf aan vervanging toe zijn, vergeet dan ook niet de centreer bus te vervangen, onderdeel nr. 26 11 7 526 611, deze ziet u direct zitten, als de Hardy schijf gedemonteerd is.

Ook zou u mogelijk ook nog even kunnen kijken naar het tussenlager ophanging kijken, of dit mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn.
Onderdeel nr. 26 12 1 226 731

Met vriendelijke groet,
Ad

daanoli

Bericht door daanoli » 28 apr 2017, 09:49

De hardyschijf en tussenlagers zijn al vervangen, dus daar zat het niet.

Ik heb zojuist met de monteur gesproken, hij zegt dat hij de rubbers van de motorsteunen en versnellingsbak heeft gecontroleerd maar dat hier geen speling op zat.

Ik heb even een filmpje gemaakt van het geluid, misschien dat dat helpt. https://www.youtube.com/watch?v=6-N1Z8RoSqQ je kan het geluid horen tussen de 4000 en 5000 toeren.

daanoli

Bericht door daanoli » 28 apr 2017, 12:19

Nog een filmpje waar je het nog net iets beter op hoort.

https://www.youtube.com/watch?v=hY-89ECc9Js

AdE39

Bericht door AdE39 » 28 apr 2017, 14:29

Goede middag beste Daan,

Is bij het vervangen van de Hardy schijf, ook de centreer bus beoordeeld?

Er klappert echt wel iets goed heen en weer, door erg veel speling.
Het moet haast wel in de aandrijf lijn zitten.

Is het geluid soms ook aanwezig, als de auto stil staat en in de neutraalstand, als u een flinke dot gas geeft?
Het lijkt ook wel op, net als of er een paar tandwielen over elkaar heen ratelen!

Ik zou eens een test uitvoeren, zoals men een slippende koppeling test.

In de versnelling zetten, handrem er op, voet op de rem, en gelijker tijd remmen en gas geven, en de koppeling voorzichtig op laten komen.
Het klinkt ingewikkeld, maar als men deze test vaker heeft uitgevoerd, dan is het echt simpel.
Zo kan men dan ook een defect aan de aandrijflijn vast stellen, zoals een defect in de bak of het differentieel.

Zitten alle bouten van de ophanging goed vast van de cardan as?
Zitten de bouten van de versnellingsbak goed vast naar de motor?

Zo kan ik nog wel even door gaan, met de vragen.

Ik zou de gehele aandrijf lijn eens zeer kritisch bekijken, en er eens heel goed aan gaan rammelen!

Controleer ook de uitlaat eens, of deze niet aan het slaan is.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

daanoli

Bericht door daanoli » 28 apr 2017, 14:39

Dag Ad,

Dat weet ik niet, ik zal het eens navragen. Zover ik weet gebeurd het alleen in de eerste versnelling, in andere versnellingen kan ik het niet reproduceren, in z'n vrij heb ik het nog niet geprobeerd, dat zal ik eens doen.

Wat betreft de slippende koppelingtest, dat wordt wat lastig aangezien het gaat om een automaat. Kan je zoiets ook doen met een automaat?

De uitlaat is eraf geweest met het vervangen van de hardyschijf en daarna weer goed vast gezet.

Ik zal alle bouten eens goed langs gaan.

daanoli

Bericht door daanoli » 28 apr 2017, 21:17

Ik heb het even geprobeerd. In z'n vrij hoor je niks. Ook in andere versnellingen is er niets aan de hand. Het gebeurt echt alleen in de eerste versnelling.

AdE39

Bericht door AdE39 » 28 apr 2017, 22:01

Goede avond beste Daan,

Mag ik u vragen, voordat de uitlaat is verwijderd, had u toen ook al last van het klapperen?

Waar ik nu even bang voor ben, dat de eerste versnelling van de automaat aan het slijten is.
Dat de lamellen plaatjes van de bak van de eerste versnelling aan het stuk gaan is.

De groepen van een versnelling van de automaat, dat zijn in feite een soort van koppelingen, net als bij een motorfiets.
Deze koppeling is dus een natte koppeling, en als de voering aan het verslijten is, kan men dit soort geluiden verwachten.
Dan zitten er om en om een plaat met voering, en om en om een plaat zonder voering.
Ik heb ooit eens een defecte automaat gedemonteerd, die ook niet meer van zijn plaats wilde komen, met het gas geven.
Maar in dit geval was de koppelomvormer en de automaat defect, door de eenvoudige manier, dat deze bak nooit was ververst!

Weet u hoe lang het geleden is, dat de olie van de automaat is ververst/geserviced?
Heeft men de bak wel eens gespoeld, of is dat onbekend bij u?

Men zegt het allemaal erg mooi bij de dealer en de fabrikant, dat de olie voor het leven gebruikt kan worden in de automaat, omdat het LongLife olie betreft!

Dit is een regelrechte leugen van de dealer en of fabrikant!
Elke automatische transmissie, die dient bij de BMW elke 100.000 km. ververst te worden.
Mijn advies is dan ook, ga echt naar ZF, dat is de constructeur van deze automatische transmissie!

Tegenwoordig kan men echt heel goed terecht voor deze service van ZF in Delfgauw, bij Delft.

Maar als het is wat ik denk, dan vrees ik voor deze automaat.
Tenzij het geluid niet aanwezig was voor dat de uitlaat werd gedemonteerd.
Laat daar maar eens naar kijken.

Was het klapperende geluid ook al aanwezig voor de demontage van de uitlaat.
Laat dan eens erg goed naar de automaat kijken.

Het zou mogelijk moeten kunnen zijn, de sliptest van de automaat.
Maar pas A.U.B. heel erg goed op!!
Doe dit echt zonder dat er iets voor de BMW staat, en echt liever zelfs niet doen.
Laat het beter over aan een monteur.

Ga eens via Google naar ZF Nederland, daar staat een e-mail adres vermeld, waar u met eventuele vragen terecht kan.
U krijgt echt binnen een paar werkdagen een antwoord retour!
En stel dan de vraag, waarom de eerste versnelling ratelt bij het vol vermogen accelereren.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

daanoli

Bericht door daanoli » 30 apr 2017, 02:32

Het geluid zat er al voor het verwijderen van de uitlaat. Dus het zou inderdaad de automaat kunnen zijn. Ik ga maandag de auto terugbrengen naar de garage waar ik hem heb gekocht, aangezien dit verborgen gebreken zijn. We zullen eens zien wat hieruit komt.

De auto is inmiddels ook flink koelvloeistof aan het lekken vanuit het thermostaathuis, maar dit is volgens mij redelijk goedkoop te verhelpen.

m43

Bericht door m43 » 30 apr 2017, 12:01

hoi daanoli als ik je mag adviseren op je koelvloeistof verlies bij je thermostaathuis deze zijn vaak van plastic en is een kwaal ik zou bij de dealer een aluminum bestellen die gaan nooit stuk zijn wat prijziger maar die hebben geen last van die scheurtjes ik weet het een beetje zo uit ervaring inmiddels hopelijk heb ik je hiermee geholpen grt m43 :duim: :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 30 apr 2017, 13:38

Goede middag beste Daan,

Ja, dat kunt u wel doen, terug gaan naar de garage.
Maar of u er wijzer van zal worden, ik hoop het.

Vaak geven de handelaren niet thuis, en ik hoop echter dat deze handelaar/garage wel het fatsoen heeft om u te helpen.

Zoals ik kan beoordelen, lijkt het, dat de eerste versnelling enkel dit geluid veroorzaakt.
En dat de volgende versnellingen geen problemen geven bij de automatische transmissie.

Dus is het erg goed mogelijk, dat de eerste versnellings groep versleten/defect is.

Indien dit zo is, dan kunt u 2 dingen doen:
Of een vervangende bak met de juiste code monteren, of de bak reviseren.

Maar dit alles zou ik proberen te laten verhelpen door de verkopende partij, waar u de BMW heeft gekocht.
Ik zou in elk gaval wel rustig blijven bij de onderhandeling.
Zo bereikt u wel het meeste.

Had u garantie op deze BMW, en het gaat er nu ook om, hoe lang heeft u deze BMW in uw bezit.
Vaak geven de garages/handelaren een gerantie op de motor en de versnellingsbak.
Maar om een goede onderhandeling te hebben, dient u wel alles zwart op wit te hebben.
Maar ook dit zal weinig helpen, als de verkopende partij zijn voeten dwars zet.

Erg vaak kunnen de juristen ook erg weinig betekenen, in dit soort zaken.
Mocht de handelaar/garage niets willen doen, dan zou u, als u een rechtsbijstand verzekering heeft.
Deze eens kunnen vragen, wat u er aan kunt doen.
Of dat zij misschien u kunnen helpen.

Maar misschien krijgt u wel hulp van de verkopende partij, want er zijn ook nog voldoende handelaren/garages die wel de klant willen helpen, bij dit soort defecten.
Natuurlijk zijn niet alle handelaren/garages smeerkezen.

Het koelvloeistof lek!

Is er geen ontluchting nippel op het thermostaathuis afgebroken of gescheurd?
Maar een lekke rubber O-ring zou ook erg goed kunnen.
Het zou wel heel erg zuur zijn, net wat M43 zegt, dat het thermostaathuis is gescheurd.
Dan zit er niets anders op, dan deze te vervangen.

Maar zoals ik heb kunnen zien, dan lever BMW enkel kunststof thermostaathuizen voor de E39 5 serie.
Maar dat zou u na kunnen vragen bij de dealer.

Ik zou erg goed oppassen met het rijden met een koelvloeistof lek!

En let u er ook heel goed op, welke kleur koelvloeistof u gaat bijvullen!
In een E39 hoort SP 11 of tewel de blauwe koelvloeistof!

Het mengen van de kleuren koelvloeistof, dat kan een chemische reactie geven! Nooit doen.
Erg vaak gaan de verschillende kleuren reageren op elkaar, wat dus een chemische reactie word genoemd.
Vaak gaan dan de verschillende kleuren klonteren, of word de vloeisof een soort van GEL.
En helaas is er dan geen circulatie meer mogelijk door de pomp.
Wat kan resulteren tot een kokende motor!

U heeft echt wel een enorme pech, dat is wel heel erg jammer, dat u dit moet beleven.

Ik hoop echter dat alles netjes word opgelost, en dat u niet met een enorme kater achter blijft.
Dit geeft natuurlijk een hele nare nasmaak, wat ik zeker goed begrijp.

Hopelijk geeft dit geen nadelige invloed op het merk BMW.

Ik zelf rijd een E39 touring met een 6 in lijn motor een 525i bjr. 2001.
Ik heb deze al in mijn bezit vanaf oktober 2010, en heb er nog geen onnodige onkosten aan gehad.
Dan enkel de reguliere onderhouds kosten, die andere merken dus ook hebben.
Deze E39 heeft nu 287.000 km. gereden, en het is dus een E39 met een handgeschakelde versnellingsbak.
Ik hoop er nog zeker een jaar of 3 mee te kunnen rijden, waarna ik voor een andere 5 serie gaat kijken.
Maar wel weer met een 6 in lijn motor.
Maar ik zal u alvast wel verklappen, deze E39 ga ik echt niet verkopen, als ik een andere BMW gaat kopen.

Ik wens u veel succes, met de onderhandeling met de verkopende partij.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”