2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Tjesse

2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Tjesse » 22 jun 2016, 21:00

Hallo allemaal,

Na 6 verschillende E36's gehad te hebben de laatste 15 jaar (318, 320, 320, 320, 325, 328) heb ik nu sinds kort een prachtige 2002 525i Touring :-)
Tijdens de (te korte) proefrit was alles OK echter na betaling en de rit naar huis ging het even fout.
Meerdere -bekende- waarschuwingslampjes gingen aan en de automaat schakelde over op het noodprogramma.
Alles bleek te herleiden naar het ABS/DSC gebeuren en eenmaal thuis even aan de laptop (INPA) en dit werd bevestigd. RA ABS signaal is foutief. Meteen een nwe (goedkope) sensor besteld en enkele dagen later gemonteerd...geen fix!.
Nogmaals de laptop met INPA d'r aan, nog steeds geen ABS signaal van rechtsachter. sh**.

Toen maar gaan meten vanaf de stekker van/voor de ABS ECU.
Drie van de vier sensors incl bekabeling geven de juiste waarden behalve...rechtsachter :nee:
Nu kán dit nu nog komen door de nwe goedkope sensor maar ik ben bang...dat het de bekabeling is.

Gemeten (Fluke 77 DMM):

Pos_Pins_____Weerstand_____Diode
LV 12/28 4.07/6.99 MOhm 1.67 V/OL
RV 15/16 4.14/6.99 MOhm 1.66 V/OL
LA 13/29 3.94/6.83 MOhm 1.66 V/OL
RA 30/31 10.5MOhm/OL OL/OL (=met de nieuwe sensor!)

Met dank aan http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ?p=4180308

Nadat ik bovenstaande had gemeten heb ik de oude, losse sensor doorgemeten en deze bleek OK:
Weerstand________Diode
3.97/6.78 MOhm 1.67 V/OL

Voor a.s. zaterdag zijn de volgende stappen:

1) Oude, goede sensor electrisch aansluiten en opnieuw RA circuit meten:
Metingen OK= ABS ECU aan reparatie toe (soldeerverbindingen) omdat het probleem al aanwezig was met de oude sensor geinstalleerd.

Metingen niet OK= bekabelingsprobleem en dan ben ik wel even zoet met opsporen :gek:
Dan wordt de volgende stap meten in welkde van de twee draden het euvel zit (30 of 31)....en dan lokaliseren.

Weet iemand toevallig HOE exact de bekabeling van rechtsachter naar de ABS ECU loopt?

Realoem.org geeft dit niet duidelijk aan en Volume II van de Bentley Publishers Service Manual heb ik (nog) niet.

Alle info is welkom!

Alvast hartelijk bedankt,

Mvg, Tjesse Rodenburg.
Laatst gewijzigd door Tjesse op 05 jul 2016, 21:40, 6 keer totaal gewijzigd.

Tjesse

Re: 2002 Touring ABS bekabeling??

Bericht door Tjesse » 23 jun 2016, 11:09

Niemand die weet hoe deze kabelboom loopt of die problemen heeft gehad met de bekabeling? :gekdoen: :gek:

Tjesse

Re: 2002 Touring ABS bekabeling??

Bericht door Tjesse » 25 jun 2016, 13:48

Update zaterdag 25 juni:

Nieuwe imitatie sensor RA losgehaald en gemeten op de stekker: verkeerde waarde dus niet OK.
Oude, goede BMW sensor geplaatst en gemeten op de ECU connector:
Weerstand________Diode
4.09/6.92 MOhm 1.67 V/OL > goede meting dussss ook bij mij is de ABS ECU gaar. Die gaan we dus even opsturen.
Kost wat maar ben blij dat het niet ergens in de kabelboom zit, het is nu makkelijk op te lossen gelukkig :ja: :zwaai:

Tjesse

Re: 2002 Touring ABS bekabeling??

Bericht door Tjesse » 04 jul 2016, 20:41

04 juli; ABS/DSC ECU ontvangen na reparatie bij KMS Apeldoorn, 282 euro minder.
Net ingebouwd en....grrrr...nog niet 100%. Alle ABS signalen zijn nu OK, geen waarschuwingslampjes meer alleen het gele driehoekje blijft branden...DSC.

INPA geeft aan: fc #88 precharge pump.

Gloeiende gloeiende...dus die is waarschijnlijk óók kaduuk. Eerst maar eens meten/ testen...zucht.

A. Zekeringen check: alle ABS en DSC gerelateerde zekering zijn OK.

B. Precharge pomp test direct op de pomp:
Stekker losgehaald van de pomp en direct op de pomp 12V gezet mbv een Makita accu.
Rood=+
Bruin=-
Pomp werkt.

C. Bekabeling meten van pomp naar ECU stekker:
Groen > ECU pin #3 = plus
Bruin > ECU pin #4= min
Normale weerstand op beide draden, geen probleem.

D. Precharge pomp test vanaf de ECU stekker:
Pin #3=12V
Pin #4=min
Pomp werkt.

E. Pressure sensor test/ meting:
Dat wordt de volgende stap. Als blijkt dat die goed is...dan blijft er niet veel over:
-Precharge pomp druk te laag
-Wederom ABS/DSC ECU die mogelijk niet goed is gerepareerd.

- Given 250 bar = 3,626 psi, and given 0-5 volts linear proportional output, 3,626 psi/ 5v = 725.2 psi/volt or
1.3 mV per psi. The brake pressure sensor has three pins:
(a) power, purple/black (+5V)
(b) ground, blue/black
(c) 0-5 volt proportionate signal, white/blue (variable voltage per psi)

- With the ignition on, measure the voltage on the pressure sensor while someone is pressing hard on the brake pedal
- My guess is that should create about 3,000 psi of force and should show around 4.13 volts.
- At rest it should show close to 0 volts

Note: The front-brake pressure sensor provides a 0-5 volt linear voltage signal to the DSC III control module which is
proportionate to how hard the driver is pressing on the brake pedal, from zero to 250 bars (3,626 psi), with outputs:
(a) no braking (rest position)
(b) partial braking
(c) near-ABS-regulation state braking.

LOCATION OF FRONT-BRAKE PRESSURE SENSOR:
• DSC III 5.7 (ALL) - The sensor is located on the rear side of the ABS/DSC hydraulic unit.

To be continued -_- -_- -_-

BmwE36Touring
Berichten: 436
Lid geworden op: 16 mar 2014, 05:41

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door BmwE36Touring » 08 jul 2016, 08:53

Welkom op het forum Tjesse, normalerwijze stelt een nieuw lid zich eerst even voor voor hij/zij een probleem meld.
Indien je foto's van interieur en exterieur hebt zijn die meer dan welkom!
Jezelf voorstellen kun je hier doen.

Veel plezier op het forum, indien je nog vragen hebt kun je altijd bij de moderators terecht.
BMW E30 318i Sedan 1989, Zelfgemaakte kleur blauw. [X]
BMW E30 316i Coupe 1985, Champagne kleur [X]
BMW E36 323i Coupe 1995, Zwart [X]
BMW E36 318i Touring 1997, MontrealBlauw[X]
>Bmw E36 325 TDS Touring Automaat 1998 M-Techniek CosmosSchwartz<

Tjesse

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Tjesse » 08 jul 2016, 19:42

Hartelijk dank voor de reminder, heb je helemaal gelijk in, sorry!.
Zojuist de link gevolgd een mijn introductiebericht geplaatst ;-)

Mvg, Tjesse

Tjesse

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Tjesse » 23 jul 2016, 23:53

Ok, ik heb de sensor gemeten, ook terwijl de motor liep, en ik kreeg niet de juiste getallen te zien.
Dit kan zijn door:
1. Het signaal van de ABS/DSC ECU naar de sensor is verkeerd en beïnvloed het uitgaande signaal van de sensor.
2. De sensor is kapot.
3. Ik doe iets fout.

Om zeker te zijn ga ik een mooie tester bouwen om de sensor onafhankelijk te kunnen meten terwijl deze nog
gemonteerd zit. De sensor krijgt 5VDC aangeboden van de DSC ECU en geeft een variabel voltage retour, afhankelijk van de remdruk. Dus middels een LM7805 spanningsregelaar ga ik een afgeregeld 5V signaal geven mbv 12V uit de sigarettenaansteker. Ik heb ontdekt welke fabrikant de stekker maakt voor de sensor dus deze is besteld:

1x 2-967642-1 HOUSING, RECEPTACLE, MICRO QUADLOK, 3WAY TE CONNECTIVITY / AMP
3x 967067-1 SEAL PROTECTOR TE CONNECTIVITY / AMP
3x 965907-1 CONTACT, SOCKET TE CONNECTIVITY

Over een week of 2-3 is de tester af en dan weet ik eindelijk wát de boosdoener is...

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Peerke007 » 25 jul 2016, 17:30

Ik ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte? :duim:

Tjesse

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Tjesse » 25 jul 2016, 19:56

Hi Peerke007,

Dat zal ik zeker doen ;-)
Komt in orde, moet nu alleen wachten op de onderdelen.
Ik heb de Bosch documentatie van de sensor en van het DSC systeem dus moeilijk is het niet meer ;)
Gaat een gaaf testkastje worden :duim:

Grtz Tjesse

Tjesse

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Tjesse » 15 apr 2017, 19:16

Er is nieuws!!! Na lang wachten op onderdelen heb ik mbv de originele Bosch druksensor-schema's een mooie testkast kunnen maken om de druksensor te meten terwijl dat deze nog op het ABS/DSC hydraulisch gedeelte zit. Werkte super en wist daardoor dat de sensor OK was. Jammer dat ik niet foto's kan plaatsen van de tester :-/
Na nogmaals de bekabeling, hydraulische pomp, etc nagelopen te hebben én met de kennis dat de sensor goed is....gingen mijn verdenkingen toch naar de onlangs gerepareerde ABS/DSC module. Deze heb ik vorige week onder garantie opgestuurd, is op de testbank gegaan en bleek inderdaad nog kapot. Keurig onder garantie van vorige reparatie nogmaals gemaakt en vandaag ingebouwd.....ALLES WERKT!!!! Eindelijk is nu ook het DSC lampje uit en geeft de laptop geen storingen meer aan :-) :-) :-)

Grtz, Tjesse

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Peerke007 » 16 apr 2017, 07:32

Zo, de aanhouder wint. Mooi dat het is opgelost, maar wat een engelengeduld heb jij :duimen: .

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door hj2 » 16 apr 2017, 10:24

hulde!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Tjesse

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door Tjesse » 16 apr 2017, 10:54

THANKS!!!!! :duimen:

Ik zag overigens net de datum van mijn laatste post (Juli 2016!!!) Pffff....tijd vliegt maar had ook de tijd genomen om alles uit te sluiten voordat ik het ABS/DSC apparaat zou opsturen onder garantie :ja:

Nu weer genieten van de E39 :driving: :duim: :W

Grtz, Tjesse

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: 2002 525 Touring ABS/DSC ellende!!

Bericht door hj2 » 17 apr 2017, 19:30

dat moet niet al te moeilijk zijn ;)
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”