Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JurgenE39
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2017, 14:17

Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door JurgenE39 » 14 apr 2017, 14:25

Hoi,

Ik wil mijn 540i Touring uit 2000 graag iets verlagen, zag een Bilstein set die voor 5 cm omlaag gaat en achter 2. Dat lijkt me heel mooi! Ik wil graag voor de looks omlaag maar het mag echt niet te stug worden! Iemand suggesties hoe dit het best te doen? Ik heb achter ook luchtvering (origineel).

Gr. Jurgen.

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door Martijn. » 14 apr 2017, 18:53

Helaas is verlagen en comfort verlies een onvermijdbare combi.
Je zult altijd comfort verlies hebben want de veerweg maak je simpelweg korter.
Dus ofwel de vering is veel stugger ofwel je komt op de bumpstops bij ver inveren op bijv. een drempel.

Uiteraard zit er wel verschil in de een of andere verlaging.
Vaak zijn alleen andere veren minder stug als bijvoorbeeld een schroefset.

Ik heb op diverse auto´s schoefsets gehad en ook op diverse auto´s Eibach Pro veren.

Op zich is een setje Eibach Pro veren een hele goedkope manier van verlagen waarbij je meestal niet heel erg veel comfort verliest. Echter heb je met zo´n set wel te maken met het feit dat je op drempels echt rustig moet doen omdat hij anders te ver inveert waardoor je een smak op je bumpstops maakt wat ook niet fijn is.

Let wel op, als je met alleen veren gaat verlagen krijgen je oude dempers het wel zwaarder te verduren.
Als die al niet meer helemaal fris zijn is de kans dat ze redelijk snel kapot gaan wel groter.


5cm is zeker veel teveel als je comfort wil behouden.

Persoonlijk zou ik dan in jouw geval gaan voor 30mm van Eibach en achter softwarematig iets lager zetten.
Bijv zoiets en dan hopen dat je dempers nog in goede staat zijn.
https://www.bimmerparts.nl/eibach-proki ... -540i.html

Let wel op, als jouw touring een M-onderstel heeft is hij standaard al lager (ik denk 15mm) en dan zou je met 30mm veren dus nog maar 15mm lager uitkomen.
Als je geen M-onderstel hebt zakt hij met 30mm veren wel gewoon 30mm
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

de fiscalist
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 mar 2013, 14:35
Locatie: E10 2002, ex E61 B5, Ex E46 B3 3.3
Contacteer:

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door de fiscalist » 15 apr 2017, 06:13

Kijk naar een complete set van veren en dempers, alleen dan krijg je een goed weggedrag.

Bijvoorbeeld een set met de B6 demoer van bilstein. Kost wel wat maar dan heb je ook wat.

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door Martijn. » 15 apr 2017, 07:34

Dat is zeker een goede set, maar de B6 dempers zijn wel behoorlijk stug, en dat is net wat de topic starter niet wil.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door Peerke007 » 15 apr 2017, 10:15

Bilstein B12 pro set is, zolang de dempers goed zijn, niet oncomfortabel vind ik zelf. Sinds 2 jaar zit er bij mij zo'n set onder en het bevalt mij prima. Op een paar weken na dan, want rechts voor was een demper lek gegaan. Deze is recent onder garantie vervangen en nu is alles weer dik in orde.

Mijn touring had een vanaf fabriek verlaagd sport onderstel, dus was al niet de meest comfortabele. Ik kan niet zeggen dat het veel minder comfortabel is geworden met de Bilsteins en de Eibach veren. Dat je met een verlaagde auto de alom aanwezige drempels met wat meer beleid moet naderen zal duidelijk zijn.

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door Martijn. » 15 apr 2017, 12:44

Misschien dat op een E39 de B12 ook minder stug is als op een E46. Ik heb zelf nooit een E39 gehad.
En inderdaad en M onderstel is vaak al wel redelijk stug.
Dan zou een B12 set wellicht een goede optie zijn inderdaad voor de E39.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door AdE39 » 15 apr 2017, 12:51

Hallo beste Peerke,

Ik heb een E39 touring met een fabrieks verlaagd sport onderstel.

Beste Peerke, misschien de hoogte even opnieuw instellen, dat kan vaak wel wat schelen.

Maar ik moet zeggen, dat is zeer comfortabel zelfs.
Ik ben een rugpatient, maar ik heb echt nooit problemen met mijn rug, als ik in deze E39 Touring rijdt!
Alle oneffenheden worden zeeer correct opgevangen door de luchtvering.
Luchtvering die slaat ook echt nooit, je hebt ook geen harde tegenwerking van de luchtveren.
Luchtvering is wel een van de comfortabelste vering die men maar kan hebben of wensen.

Ik heb vele jaren beroeps chauffeur geweest, ik heb allerlei soorten veersystemen meegemaakt, maar de luchtvering, die steekt er echt met kop en schouders boven uit!

Ik wil echt nooit geen ander veersysteem onder mijn auto hebben.
Daarbij heeft men dan ook het hele grote gemak, dat het lucht veersysteem zelf de auto geheel vlak houd, als men de kofferbak gaat beladen en er een caravan achter de BMW gaat hangen.

Dit is gewoon echt perfect.

Soms kan het wel eens voorkomen, dat het lucht veersysteem niet geheel correct werkt.
Dat kan dan aan de sensors liggen, die het veersysteem moet corrigeren op de wagenhoogte.
En dat staat bij erg goed afgesteld schijnbaar.

Ik zal dus nooit een auto gaan verlagen, dit mede door de rug problemen.
Dat zou echt vragen zijn, om problemen voor mij.

Maar het is zeker en vast wel mooi, dat er weinig ruimte tussen de wielkasten zit en de banden.
Bij mij is dat ongeveer 2,5 cm.
Maar dat is simpel aan te passen door de wagenhoogte opnieuw in te stellen via de boord electronica.

IK wens u allen een heel fijn paasweekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door Peerke007 » 15 apr 2017, 15:11

Hoi Ad,

Met minder comfortabel bedoel ik dat je wel e.e.a. aan oneffenheden voelt, niet dat de vullingen eruit vallen ;) .

Het is wat mij betreft ook niet oncomfortabel, maar ik weet niet wat Jurgen nu gewend is en een verlaagd sportonderstel is natuurlijk wel wat harder dan een E39 zonder die opties. Of je dat dan oncomfortabel vindt of niet is persoonlijk natuurlijk.

En je hebt helemaal gelijk, die luchtvering achter is perfect.

JurgenE39
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2017, 14:17

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door JurgenE39 » 15 apr 2017, 18:52

Dank voor alle opmerkingen! Ik heb volgens mij geen sportonderstel. Mijn dempers 'bonken' wat dus die wil ik alle vier vervangen, dan tegelijk andere veren waardoor hij wat omlaag komt. Misschien is 5 dan wel teveel inderdaad :-) ik las over Koni FSD met die Ebach veren. Die Koni set (goudkleurig) schijnt comfortabel te zijn!

de fiscalist
Berichten: 130
Lid geworden op: 19 mar 2013, 14:35
Locatie: E10 2002, ex E61 B5, Ex E46 B3 3.3
Contacteer:

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door de fiscalist » 15 apr 2017, 20:46

Ik heb een tijd met de b8 eibach combi gereden (op een andere auto weliswaar) maar die lag echt heel rustig op de weg. Je voelt wel alles langs komen maar het is een hobbel en klaar, direct weer rustig.

Nu met de 330 e46 sportonderstel en verse b4 dempers, errug tevreden....

Met jouw versleten dempers ga je zowiezo een veel strakker weggedrag krijgen als je ze vervangt. Je zult meer voelen wat er onder de wagen gebeurt, sommigen vinden dat oncomfortabel maar dan moet je maar een oude citroen kopen.

Misschien kun je bij wat andere mensen verschillende setups proberen.

Zomaar iets gokken lijkt me geen goed plan iig..

Met alleen dempers pak je al een groot verschil, andere veren erbij en het is een wereld van verschil.

My2cents

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Verlaagde vering die toch nog comfertabel is ...

Bericht door Patrickk » 16 apr 2017, 10:11

JurgenE39 schreef:Dank voor alle opmerkingen! Ik heb volgens mij geen sportonderstel. Mijn dempers 'bonken' wat dus die wil ik alle vier vervangen, dan tegelijk andere veren waardoor hij wat omlaag komt. Misschien is 5 dan wel teveel inderdaad :-) ik las over Koni FSD met die Ebach veren. Die Koni set (goudkleurig) schijnt comfortabel te zijn!
Ik denk dat je toplagers eerder kapot zijn als ze bonken en niet je dempers.

Over verlaging en comfort houden kunnen we kort zijn, die 2 gaan niet samen.
Ook op een duits forum veel over gelezen waar alle soorten en maten wel langs zijn gekomen en je levert altijd in.
Zelf ook een uitstap gedaan van oem naar bilstein b14 schroefset, leek wel een kart. Hoog, laag het hielp niks. Ik sta nu ook weer terug op mijn oem set, en geniet er weer elke dag van.

Evt verlaginsveren op je huidige dempers zou ik niet verder dan 30mm gaan. Meer vinden de oem dempers niet leuk.

Succes in je keuze en ben benieuwd wat je gaat kopen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”