Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Banaanengerrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2013, 10:46

Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Banaanengerrit » 20 mar 2017, 06:24

Goedemorgen,

Ik ben een poosje weg geweest omdat ik mijn BMW een meter korter had gemaakt, maar het begint weer te kriebelen.
Ben dus weer op zoek naar een e39 het liefst een 528i touring.
Het lijstje van Dustman heb ik goed doorgenomen maar toch heb ik vaak mn twijfels.
Heb nu in 3 stuks proefgereden en die varieerden van 1750 tot 5500 euro en alle 3 hadden ze wel wat rammeltje, piepjes, vreemde onderhoudsboekjes (NAP is ook een natte krant).
De prijzen verschillen enorm, tussen de 1250 en 10000 euro....?
Wat adviseren jullie, wat is wijsheid, eentje kopen onder de 300000 km of de gok nemen of een met goede geschiedenis die al 350000 op de klok heeft.
De auto's zijn gewoon prijzig (lijkt een soort cultauto te worden) of een met NAP met wat minder kilometers maar met vreemde boekjes.
Ik kan mijn geld maar een keer uitgeven en het is zo moeilijk......
Het lijstje heb ik uitgeprint -_-

Albert

Banaanengerrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2013, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Banaanengerrit » 20 mar 2017, 06:42

Waarom het er 2x op staat......geen idee, sorry!

Albert

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Ray_530i_2001 » 21 mar 2017, 16:24

Hoi Albert,

Altijd lastig natuurlijk en achteraf weet je het pas zeker. Wat natuurlijk van belang is, is je budget.. ik heb er zelf één geïmporteerd uit Japan met 46.000 km en nog zo goed als nieuw, zelf mijn bmw specialist ziet 'm graag. De man die mijn 530i heeft geïmporteerd heeft geregeld mooie exemplaren, in diverse smaken. Bijna altijd onder de 100.000 km. Maarrrrr wel vanaf 10.000 euro. Dus als je budget de helft is...

En dan nog.. alle rubbers inmiddels vervangen, draagarmen, stabilisatestangen, carterventilatie, multiriemen, lagers van de looprol, vastgeroeste remklauw, gebroken cardanas enz. En als je zelf een beetje sleuteld is het allemaal wel te doen, moet er niet aan denken dat ik voor al deze zaken naar de specialist had gemoeten.

(Oja vergeten; veren achterklep van de touring, abs module en een aantal nieuwe wielsensoren) denk dat ik nu wel alles gehad heb :)

Wat ik wil zeggen, is dat je nooit zeker weet met een auto van deze leeftijd. Bij die van mij was het zeker niet de km stand, maar wel zeker de leeftijd.

http://www.kooijman4automotive.nl/youngtimer-occasion/
(Heb er geen aandelen :P )

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Peerke007 » 21 mar 2017, 21:30

Mooi verhaal Ray. Wat ik me bij jouw auto wel af vraag is hoe het komt dat het stuur aan de linker kant zit? In Japan rijdt men links, dus zou je verwachten dat het stuur rechts zou zitten. Anyway, je hebt wel een mooi exemplaar.

Mijn 525i touring uit 2002 is niet geïmporteerd, maar heb ik met 122000 km bij een dealer gekocht. Na 7 trouwe jaren en nooit een centje pijn op een kapotte gasklep na begon ook bij mij het vervangen van de accu, dynamo, rubbers, ophanging, schokbrekers, carterventilatie, vanos etc. De wagen had toen zo'n 270000 km gelopen. Na het nodige vervangwerk ( en 1,5 jaar :-)) heeft de wagen weer een tijd als nieuw gereden. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Nu begint de wagen af en toe wat moeilijk te lopen als hij net gestart is. Waarschijnlijk een of beide nokkenassensoren. Er staan nu zo'n 307000 km op de teller.

Volgens mij gaat het niet zo zeer om de km stand, maar om de leeftijd. Onderdelen van 15-20 jaar oud begeven het gewoonweg. Is dat erg? Wat mij betreft niet. Een (veel) jongere auto kost waarschijnlijk meer aan afschrijving per jaar en dan rijd je waarschijnlijk ook nog in een veel mindere auto.

Ja, je moet geluk hebben als je een oudje koopt en bereid zijn om af en toe wat in de buidel te tasten om een e39 rijdend te houden. Kijk vooral goed naar de onderhoudshistorie. Niet alleen of de beurten zijn uitgevoerd, maar ook wat er aan rubbers, ophanging enz. is gedaan.

En die bomen en het bos, die blijf je houden zolang je aan het rondkijken bent. Zodra je uitgekeken bent en die mooie boom hebt aangeschaft, zie je het bos echt niet meer.

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door pnbmw » 22 mar 2017, 13:02

Ik kan bevestigen hetgeen Albert en Peerke007 schijven. Mijn auto van 15 jaar oud had 78000 KM gelopen en heb exact hetzelfde vervangen als Albert aangeeft. Nog geen gebroken cardanas gehad overigens, maar hoop dat dit aan mij voorbij gaat...
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
Ray_530i_2001
Berichten: 151
Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Ray_530i_2001 » 22 mar 2017, 22:43

Hoi Peerke007,

Stuur zit inderdaad gewoon links. Volgens mijn Japanse buurvrouw (je verzint het niet) komt dat omdat vermogende Japanners willen pronken met het feit dat ze een europeesche auto kunnen rijden/betalen. Dus dan incl stuur links.

Mijn buurvrouw heeft wel mijn onderhoudsboekje vertaald, dat was wel weer handig ;-)

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door AdE39 » 23 mar 2017, 12:33

Goede morgen, beste Ray,

Dat is gemakkelijk, een Japanse buurvrouw.
Dat zij u heeft geholpen met de vertaling van het onderhoudsboekje.

En ja, de Japanners pronken zeker met hun spullen, dus ook met een auto.

Maar ergens doen wij dat ook wel, wij zijn ook trots op onze BMW.
Daarom zijn er dan ook de fora voor BMW en de andere merken.

Ik wens u allen een hele fijne dag toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Peerke007 » 23 mar 2017, 19:48

Ray_530i_2001 schreef:Hoi Peerke007,

Stuur zit inderdaad gewoon links. Volgens mijn Japanse buurvrouw (je verzint het niet) komt dat omdat vermogende Japanners willen pronken met het feit dat ze een europeesche auto kunnen rijden/betalen. Dus dan incl stuur links.

Mijn buurvrouw heeft wel mijn onderhoudsboekje vertaald, dat was wel weer handig ;-)
Dat verklaart een hoop 8) . Blijft een feit dat je een mooie auto hebt ;) .

Banaanengerrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2013, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Banaanengerrit » 24 mar 2017, 09:19

Mannen bedank....tis nu vrijdag en ik ga weer 2 dikke tourings bekijken met complete onderhoudsgeschiedenis.
Wordt het niks heb ik toch weer ff gereden in twee superkanons..... :) .
Staan alletwee bij gerenommeerde dealers, ik houd jullie op de hoogte!

Albert

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Peerke007 » 24 mar 2017, 15:00

Banaanengerrit schreef:Mannen bedank....tis nu vrijdag en ik ga weer 2 dikke tourings bekijken met complete onderhoudsgeschiedenis.
Wordt het niks heb ik toch weer ff gereden in twee superkanons..... :) .
Staan alletwee bij gerenommeerde dealers, ik houd jullie op de hoogte!

Albert
Have fun 8) .

Banaanengerrit
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jan 2013, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Banaanengerrit » 24 mar 2017, 19:28

Nou...er is er een overgebleven, een 528i met 345000 op de teller tot aan 13 februarie dit jaar gedocumenteerd.
Alles nog mooi niet sleets zelfs het stuur is nog mooi.
Je kan zien dat er heel netjes mee omgegaan is, alles er op en er aan en de motor loopt superzacht, geen rare bijgeluiden, geen geklop gesteun en gerommel als stationair de automaat wordt ingeschakeld.
Motor trekt als een beest en geeft geen krimp.
Alles werkend inclusief de regensensor, geen pixeluitval, instaprubbers okay etcetcetc.....ik ben in enorme tweestrijd door die 340000 km op de teller........help!!!

Albert :driving:

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Bomen en bos, hoe was het ook alweer

Bericht door Peerke007 » 24 mar 2017, 22:07

Tsja, elke auto zonder flinke garantie is een gok en soms auto's met garantie ook :gek: .

Vandaag hebben ze mijn kapotte schokdemper vervangen en ik was bijna vergeten hoe fijn de wagen rijdt. Nu bijna 308.000 km op de teller en met het juiste onderhoud op tijd houdt die van mij (525 touring uit 2002) het nog wel een paar jaar vol.

Heb je in de historie iets kunnen ontdekken over ander onderhoud dan regulier inspectie I en II? Is ook aangegeven of de andere vloeistoffen/olie zijn vervangen? Zijn er meldingen van vervanging/reparaties, zoals schokbrekers, ophangrubbers of complete draagarmen? Is de automaat al een keer onder handen genomen?

Vergis je niet, er gaat ongetwijfeld een keer iets kapot, maar ik neem aan dat er niet de hoofdprijs gevraagd wordt en je dus nog wel een paar centjes achter de hand hebt.

Mag je een aankoopkeuring laten uitvoeren? Altijd verstandig. Weet je wel weer wat meer.

Ik wens je veel wijsheid toe ;) .

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”