Hoi allemaal,
Vandaag even de zomerbanden/velgen er weer opgezet, remmen meteen even nagekeken. Bij mijn linker voorrem is het binnenste remblok veel meer gesleten dan de buitenste. De zuiger zit toch aan de binnenzijde? Dus die zou de boel toch moeten aandrukken als je remt?
Of zit er iets vastgerot?
Iemand een idee.
Remblok slijt aan binnenzijde meer dan aan buitenzijde 530i
- Ray_530i_2001
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: Remblok slijt aan binnenzijde meer dan aan buitenzijde 5
hallo ik denk dat je zuiger vastzit. reviseren of reinigen. succes .martin



Re: Remblok slijt aan binnenzijde meer dan aan buitenzijde 5
Goede morgen allen,
Maar het kan dus ook zijn, dat het niet aan de zuiger ligt, maar aan het schuif gedeelte van de remklauw en de remankerplaat.
Dat er teveel verontreiniging aanwezig is, zoals roest!
Dus is het beter om de beide delen in een keer aan te pakken.
Kijk of de remzuiger in de remklauw soepel beweegt.
Kijk ook even naar de glij vlakken van de remklauw en de remankerplaat, is deze voldoende schoon, of zit er een roest laag op.
Let ook even goed op de geleide pennen en de bussen, zijn de vlakken goed schoon en niet beschadigd.
De geleide pennen, die draait u los, als u de remklauw gaat demonteren, met de 7 mm imbus sleutel of dop.
Kijk ook even goed naar de rubber beschermingshoes, en de beide bescherm doppen die u in het rubber drukt.
De doppen moeten echt gebruikt worden, dat is de bescherming tegen water en het straat/remstof.
Ik haal de remklauwen 2 X per jaar los, en bekijk de beide onderdelen, en controleer dan op roest.
Als er roest aanwezig is, dan pak ik een vierkante vijl, en schraap de glij delen schoon.
Daarna pak ik een platte zoet vijl ( fijne vijl ) en maak de raakvlakken weer vlak en blinkend.
Daarna bij het monteren, smeer ik er spaarzaam wat Kobaslip op de glij/raak vlakken.
Ik bekijk daarna de remzuiger, maar als ik de remklauw gaat verwijderen, dan moet ik de remblokken al terug duwen, en dan weet ik al of de zaak soepel of stroef werkt.
Moet men weinig kracht gebruiken, dan is de werking van de zuiger oké, moet men veel kracht gebruiken, dan is er iets mis!
Maar ik zet het terug druk gereedschap er ook nog even tussen, en dan weet ik het echt zeker, of het goed werkt.
Maar zelfs dan, als alles goed werkt, dan zelfs kan het zijn, dat de remblok die aan de zijde van de remzuiger gemonteerd is, dat deze iets dunner is.
Daar begint immers de eerste gedeelte van het rem werk, als men op het pedaal trapt!
Maar bedenk echter, dat de remblokken van de schijfremmen altijd iets aanlopen, dat is bij trommelremmen niet zo.
Daar word de remvoering terug getrokken van de remtrommel, door middel van trek veren!
Men kan natuurlijk even de remwerking na de werkzaamheden aan de remmen even controleren.
Laat de wielen even los van de grond, en trap het rempedaal even in, tot de remblokken strak tegen de schijf gedrukt worden.
Dit moet men trouwens altijd even doen, als de remklauwen terug gedrukt zijn, en de rem zuiger ook naar binnen is gedrukt.
Dat heeft als reden, dat de remmen eerst op druk worden gezet, tot de remblokken weer tegen de schijf aan zitten.
U zult echt wel merken, dat u eerst helemaal geen remdruk heeft, daarom altijd eerst de remmen intrappen, en soms moet er dan even 2X ingetrapt worden.
Doet men dit niet, en men gaat rijden, en moet remmen, dan schrikt u zich rot, er is geen remwerking aanwezig!!
Dus als u de remblokken tegen de remschijf heeft gedrukt, en de rem weer los gelaten, dan kunt u even controleren, of het wiel soepel ronddraait of niet.
U vangt nu 2 vliegen in een klap.
De rem werking, en het soepel draaien van het wiel, als men het rempedaal heeft los gelaten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Maar het kan dus ook zijn, dat het niet aan de zuiger ligt, maar aan het schuif gedeelte van de remklauw en de remankerplaat.
Dat er teveel verontreiniging aanwezig is, zoals roest!
Dus is het beter om de beide delen in een keer aan te pakken.
Kijk of de remzuiger in de remklauw soepel beweegt.
Kijk ook even naar de glij vlakken van de remklauw en de remankerplaat, is deze voldoende schoon, of zit er een roest laag op.
Let ook even goed op de geleide pennen en de bussen, zijn de vlakken goed schoon en niet beschadigd.
De geleide pennen, die draait u los, als u de remklauw gaat demonteren, met de 7 mm imbus sleutel of dop.
Kijk ook even goed naar de rubber beschermingshoes, en de beide bescherm doppen die u in het rubber drukt.
De doppen moeten echt gebruikt worden, dat is de bescherming tegen water en het straat/remstof.
Ik haal de remklauwen 2 X per jaar los, en bekijk de beide onderdelen, en controleer dan op roest.
Als er roest aanwezig is, dan pak ik een vierkante vijl, en schraap de glij delen schoon.
Daarna pak ik een platte zoet vijl ( fijne vijl ) en maak de raakvlakken weer vlak en blinkend.
Daarna bij het monteren, smeer ik er spaarzaam wat Kobaslip op de glij/raak vlakken.
Ik bekijk daarna de remzuiger, maar als ik de remklauw gaat verwijderen, dan moet ik de remblokken al terug duwen, en dan weet ik al of de zaak soepel of stroef werkt.
Moet men weinig kracht gebruiken, dan is de werking van de zuiger oké, moet men veel kracht gebruiken, dan is er iets mis!
Maar ik zet het terug druk gereedschap er ook nog even tussen, en dan weet ik het echt zeker, of het goed werkt.
Maar zelfs dan, als alles goed werkt, dan zelfs kan het zijn, dat de remblok die aan de zijde van de remzuiger gemonteerd is, dat deze iets dunner is.
Daar begint immers de eerste gedeelte van het rem werk, als men op het pedaal trapt!
Maar bedenk echter, dat de remblokken van de schijfremmen altijd iets aanlopen, dat is bij trommelremmen niet zo.
Daar word de remvoering terug getrokken van de remtrommel, door middel van trek veren!
Men kan natuurlijk even de remwerking na de werkzaamheden aan de remmen even controleren.
Laat de wielen even los van de grond, en trap het rempedaal even in, tot de remblokken strak tegen de schijf gedrukt worden.
Dit moet men trouwens altijd even doen, als de remklauwen terug gedrukt zijn, en de rem zuiger ook naar binnen is gedrukt.
Dat heeft als reden, dat de remmen eerst op druk worden gezet, tot de remblokken weer tegen de schijf aan zitten.
U zult echt wel merken, dat u eerst helemaal geen remdruk heeft, daarom altijd eerst de remmen intrappen, en soms moet er dan even 2X ingetrapt worden.
Doet men dit niet, en men gaat rijden, en moet remmen, dan schrikt u zich rot, er is geen remwerking aanwezig!!
Dus als u de remblokken tegen de remschijf heeft gedrukt, en de rem weer los gelaten, dan kunt u even controleren, of het wiel soepel ronddraait of niet.
U vangt nu 2 vliegen in een klap.
De rem werking, en het soepel draaien van het wiel, als men het rempedaal heeft los gelaten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
- Ray_530i_2001
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 30 apr 2016, 14:15
Re: Remblok slijt aan binnenzijde meer dan aan buitenzijde 5
De geleide pennen zaten vast, beetje schuren en kopervet. Opgelost. Bedankt maar weer mannen.
Re: Remblok slijt aan binnenzijde meer dan aan buitenzijde 5
Goede avond beste Ray,
De geleide pennen, als deze een oxidatie laag hebben.
Dan kan u het wel wegschuren en invetten.
Maar heel vaak geeft dat net weer problemen, met opnieuw vast zitten.
Het beste is om deze pennen gewoon te vervangen, met de geleidingsring en rubber bussen..
Samen met de geleidingsring dit is een revisie setje, het rubber zal het misschien niet zo lekker vinden dat vet.
Soms is er een kans dat het rubber gaat werken met het vet!
Dan word dat rubber een soort van bagger.
Met vriendelijke groet,
Ad
De geleide pennen, als deze een oxidatie laag hebben.
Dan kan u het wel wegschuren en invetten.
Maar heel vaak geeft dat net weer problemen, met opnieuw vast zitten.
Het beste is om deze pennen gewoon te vervangen, met de geleidingsring en rubber bussen..
Samen met de geleidingsring dit is een revisie setje, het rubber zal het misschien niet zo lekker vinden dat vet.
Soms is er een kans dat het rubber gaat werken met het vet!
Dan word dat rubber een soort van bagger.
Met vriendelijke groet,
Ad