Startproblemen 525d

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Startproblemen 525d

Bericht door Johan6 » 21 feb 2017, 08:30

Goedemorgen,

Wie heeft ervaring met startproblemen van een 525d uit 2001.
Auto heeft na 2 dagen stilstand geen behoefte meer om te starten... :|
(dagelijks gebruik geeft tot op heden nog geen problemen)

De volgende metingen zijn gedaan,

Accutest na 6uur stilstand:
Spanning 11,93V
602A EN (standaard accuwaarde 720A EN)
Starttest spanning 9,98V
Laadspanning 12,24V

Laadspanning gemeten na 50km, 14,08V (na motor uit 12,55V op de accu)
Na een nacht rust gemeten na alleen de deuren/kofferbak te hebben geopend op de accu, 11,8V

Graag u mening,
Ik heb het gevoel dat mij accu zijn beste tijd heeft gehad, maar misschien is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt...

(Kachelweerstand alias de Egel is al vervangen, vorig jaar ivm blowerproblemen)

BvD,
Johan

:///m:
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Startproblemen 525d

Bericht door martindebelitos » 21 feb 2017, 10:56

hallo. als je er een startaccu by zet start ie dan wel. als ie danwel start ligt het aan je accu.groet martin ;)

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Startproblemen 525d

Bericht door Johan6 » 21 feb 2017, 13:32

Als ik de F*at P*nda van de vrouw er bij aan knoop, dan is het starten en lopen.. :P
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Startproblemen 525d

Bericht door ehombie » 21 feb 2017, 16:17

Ik vrees voor de accu maar... hoe heb je die 602A EN gemeten? Cq welk apparaat (merk) gebruikt om te meten....puur uit interesse. Had laatst een video item gezien op you tube over accu testers...met elk zijn voor en nadelen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Startproblemen 525d

Bericht door Johan6 » 21 feb 2017, 17:43

Ik dacht zelf ook mij accu, maar twijfel ook aan mijn dynamo
-_-

Heb de accutester van mijn werk gebruikt, heb net ff voor je gekeken wel type het is..
Midtronics Intech 35P
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Startproblemen 525d

Bericht door ehombie » 21 feb 2017, 20:20

Lijkt me wel een degelijke meter.

Als je met een draaiende motor en constant toerental iets in de 14v meet zou ik al snel zeggen dat de dynamo oke is...

Als de accu wat ouder is (ja wat is ouder...meer dan 7/8 jaar??) Dan zou ik een nieuwe kopen. En dan verder kijken. Zeker als je merkt dat wanneer je makkelijk kunt starten met de fiat pinda.

Weet niet wat de slaaptoestanden zijn van de e39. Maar als de e61 uit slaap komt gaat die ook in de 11V zitten.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Startproblemen 525d

Bericht door AdE39 » 22 feb 2017, 21:10

Goede avond beste Johan,

De accu en de dynamo, die kunnen beiden goed doorgemeten worden.

Een vraag van mij!

Rijd u elke dag met de BMW?
Zo ja, dan kan het zijn dat de accu aan het einde van zijn latijn is.
Gewoon even doormeten, en waarschijnlijk direct vervangen.

Laad de dynamo ook niet meer voldoende bij, dan is het tijd om deze te vervangen.
Gaat u deze klus zelf uitvoeren.
Neem dan een revisie dynamo, en lever de oude dynamo weer in, die is geld waard.
Het is een soort van statie geld systeem!

Heeft de vervanging van de accu of de dynamo geholpen.
Dan kunt u de rest van het verhaal over slaan!

Zo nee, als u de BMW soms gebruikt!
Koppel er eens een druppellader aan de accu.

Wat u met een acculader niet voor elkaar krijgt, dat lukt erg vaak wel met een druppelader.

Waarom dan, hoor ik sommigen nu denken.

Wel, een druppelader die gaat eerst de accu conditioneren.
Dit is een ander woord voor het geschikt maken voor het druppel laden.

Een accu lader, die gaat dus direct over in de actie, met het laden voor de accu.

Een druppelader is dus een slimme versie van een accu lader, die gaat dus eerst conditioneren!
Het klinkt iets ongelofelijk, maar het is wel zo.

Ik had dus een accu, die ik heb geladen met een accu lader.
Ik kon de auto van mijn vrouw slechts een keer starten, en dat was het.
Nu dacht ik, de accu is defect.
Nee dus!
Ik heb de accu eens aan de druppel lader gekoppeld, en net zoals bij de accu lader de hele nacht laten staan.
In de accu zat een lampje, dat na het laden van de accu lader flest groen/grijs was, een defecte accu dus.

Na het nachtje aan de druppel lader, zag ik de volgende morgen, een mooie fris groen lampje.
Een gezonde accu dus!
Zelfs na een jaar was er nog steeds geen probleem, met de accu.
Mijn vrouw is sinds dien wel meer gaan rijden met haar auto.

Het was slechts een test van mij, nooit geschoten, dat is immers altijd mis!
In dit geval de test heeft dus zijn vruchten afgeworpen.

Daarbij laadt een druppellader ook niet met een direct vol vermogen, maar steeds met net genoeg vermogen.
Dat spaart ook nog de platen in de accu, trekken dan ook niet snel krom.

Ik heb deze druppel lader gekocht met de leuke kortingen via Marktplaats aanbiedingen.
Deze druppel lader koste slechts € 17,50 + de verzendkosten!

Dit is dus echt geen reclame campagne van mij, maar slechts een hele goede optie, om een accu te redden.
En de mede forum leden te helpen, en kosten te besparen.

Dus wie weet, werkt het bij een ander ook.

Let wel, een defecte accu, dan kunt u het echt schudden, ook daar helpt een druppel lader echt niet meer aan!

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Startproblemen 525d

Bericht door Johan6 » 28 feb 2017, 08:10

Ik heb de accu vervangen en het probleem lijkt over nu, ook slaat de auto beter aan.
Ook heb ik de oude accu aan de druppellader gezet, en de accu is nu volledig geladen...maar accu-kijkglas is niet groen maar zwart.. (dus ik denk dat de accu zijn beste tijd wel heeft gehad)
Het was een originele accu van BMW uit 10-2010, dus heeft zijn werk wel gedaan..

Bedankt voor de reactie's...
Mocht het probleem zich weer voordoen, dan reageer ik wel weer op dit onderwerp...
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Startproblemen 525d

Bericht door AdE39 » 28 feb 2017, 14:39

Goede middag beste Johan,

Ja, inderdaad beste Johan, als het lampje in de accu niet helder groen is maar zwart.
Dan kan zelfs een druppellader niet meer baten.

Dan word het hoogtijd om een nieuwe accu te monteren.

Als u een nieuwe accu heeft gemonteerd, dan zal u weer jaren probleemloos kunnen genieten van de BMW, zonder de start problemen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Startproblemen 525d

Bericht door Johan6 » 28 feb 2017, 16:08

Zou mooi zijn als die nog jaren zal meegaan..
Maar ben en blijf nog steeds aan het zoeken naar een andere, 530d vanaf 2002... (dus mocht je nog wat weten)
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

Johan6
Berichten: 292
Lid geworden op: 09 feb 2015, 16:32
Locatie: Midwolda

Re: Startproblemen 525d

Bericht door Johan6 » 18 mar 2017, 11:07

Inmiddels een paar dagen/weken verder.
Accu is vervangen, en de auto heeft nog geen startproblemen weer gehad.

De oude accu +/- 7jaar oud, laad gewoon nog bij en geeft na testen ook geen defecten aan..
Accu laadt ook volledig op maar laat de accu de spanning ook heel langzaam weer lopen..
Het is een originele BMW accu, en daar zit een glaasje in deze blijft ook zwart ipv deze groen zou moeten worden..

Bedankt voor het meedenken.. :gekdoen:
ex E39 525d - 2001 (handgeschakeld)
ex E46 330d - 2003 (automaat)
BMW E60 525d - 2005 (automaat)

INPA-Gebruiker/Amateur-Sleutelaar/Diesel-M57-Fan

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Startproblemen 525d

Bericht door AdE39 » 18 mar 2017, 13:44

Goede middag beste Johan,

Dat is echt typerend voor slechts een defecte cel in de accu.

Ik heb afgelopen maandag 13 maart 2017 ook de accu vervangen.
De dynamo heb ik 2 jaar geleden al vervangen, die was ook zo dood als een pier!

Bij de accu boer heb ik de accu ook doorgemeten na een rit van 18 km.
De accuspanning was dus slechts 10,36 Volt, en daar start de BMW dus mooi niet meer op.
Beneden de 10,5 Volt is het echt gedaan met het starten, dan klikt enkel de startmotor nog!
Bij mij was er dus ook een cel defect.

Nu heb ik een speciale accu laten monteren bij de accu boer, deze doet niets anders dan accu's en laders.
Dit bedrijf bestaat dus ook al 70 jaar, en heeft een beren goede service.
Het is dus Opa, pa, en de zoon die in deze zaak aanwezig zijn.
Dus echt genoeg ervaring bij elkaar!

De nieuwe accu heeft ook een cel meer dan een standaard accu.
En is dus geschikt voor een camper.
De accu kan tegen lang stilstaan van de auto, waar de meeste accu's het dan net opgeven.

Wat ook van belang is!
De veiligheid, zoals de alarm installatie, die slorpt echt veel spanning weg!
Daar heb ik nu rekening mee gehouden, met deze nieuwe accu!
Gelukkig wist men dit dus ook!

Ik kan voorlopig weer jaren door.

Maar ga er gerust van uit, dat een accu een levens duur heeft van 4 tot 5 jaar!
Alles wat de accu langer mee gaat, dat is echt mee genomen!

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”