Kap radiator/fan verwijderen (tbv vervangen multiriem)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Ray_530i_2001

Kap radiator/fan verwijderen (tbv vervangen multiriem)

Bericht door Ray_530i_2001 » 16 mar 2017, 16:38

Hoi allemaal,

Ik moet even mijn multiriemen vervangen (530i facelift) ik vraag me alleen af hoe de kap die over de radiator/fan zit eraf krijg.

Er zitten twee zwarte pinnetjes links en recht die zijn eruit. Hier en daar zitten slangen in een klem die zien ook los. Hij blijft hangen op de onderzijde reservoir koelvloeistof en aan de linkerkant (van binnenuit gezien)

Iemand een idee, zo moeilijk zal het toch niet zijn? Net de carterventilatie vervangen, prima gegaan en dan loop ik vast op een kap ;-)

BartS

Re: Kap radiator/fan verwijderen (tbv vervangen multiriem)

Bericht door BartS » 16 mar 2017, 19:01

Bij mij kon ik hem er zo uittrekken, ging wel wat stroef en mijne is ook niet meer helemaal heel dus of dit altijd zo kan geen idee... heb je de fan al wel los? die moet je er namelijk tussenuit halen anders krijg je de kap er nooit uit.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

AdE39

Bericht door AdE39 » 16 mar 2017, 22:29

Goede avond beste Ray,

U kunt toch de multiriem over de fan heen halen, zonder alles te slopen!

De spanner kunt u langs onder ontspannen!

Als u de kap wilt verwijderen, dan dient u de visco koppeling los te halen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ray_530i_2001

Bericht door Ray_530i_2001 » 17 mar 2017, 19:31

Hoi Ad, ik had even geen brug tot mijn beschikking, dus moest even bovenlangs. De fan was zo los, even laten schrikken en hij was los. Viel mij ook mee, had een hele strijd verwacht ;-)

De beide riemen waren aan vervanging toe, uitgedroogd. Met mijn 65000km zullen het de kilometers niet zijn.

Uiteindelijk, toen de riemen eraf waren, bleek dat de lagers van de excentrische spanrol kapot waren, deze veroorzaakte ook het gefluit wat ik aan een slechte Carterventilatie had verweten.

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 mar 2017, 20:37

Goede avond beste Ray,

Nou, ik heb het wel eens anders gehoord, dat het echt een hele veldslag was, om de visco koppeling los te krijgen.
U heeft echt geluk, mazzelaar! Hahahaha.
Draai dan met de montage de visco koppeling ook niet te vast aan.
Ik gebruik altijd een tegenhoud tool, en sleutel 32 mm. om de visco koppeling te demonteren en te monteren.

Kijk aan, u heeft nu toevallig ook het fluit geluid gelokaliseerd.
Dan heeft het ook nog veel nut om een multiriem te vervangen.

Daarom zeg ik ook altijd, als men de riemen los haalt, en het geluid is er niet meer als men de motor zonder de riemen laat draaien, dan weet men dat het niet in de motor zit, maar in een van de aggregaten of de spanner.
De spanner is dan versleten, en zal er wel speling op de lagers van de spanner zitten.

De carter ventilatie zal weinig geluid maken, als er een van de slangen stuk zou zijn.
Het enige wat er dan zou kunnen gebeuren, dat men een vettige olielucht zou kunnen ruiken, of dat er een olie spoortje over het blok zou kunnen lopen.

Maar u heeft de klus geklaard, beste Ray.
Weer een zorg minder.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Ray_530i_2001

Bericht door Ray_530i_2001 » 17 mar 2017, 20:52

Hoi Ad,

Bedankt voor je positieve (zoals altijd!) reactie en inbreng. Ik moet zeggen dat ik veel van de door jou gegeven antwoorden en reacties gebruik in het onderhoud van mijn e39.

Fijn weekend alvast!

AdE39

Bericht door AdE39 » 17 mar 2017, 23:13

Goede avond beste Ray,

Beste Ray, hartelijk dank voor uw hele positieve reactie, ook dat doet mij erg veel goed.

Ik doe uiteraard mijn uiterste best, om een ieder te helpen, waar ik kan.
Het is inmiddels een hele fijne hobby, als het buiten niet zo'n lekker weer is, om de forum leden te helpen, zo goed ik kan, via het forum.
Ik zelf heb eigenlijk met vele merken auto's gewerkt en diverse reparaties uitgevoerd.
Maar ik houd mij hoofdzakelijk tegenwoordig bezig met de Duitse merken.
Met als hoofdzaak de BMW, deze rijd ik immers zelf ook.

Het is niet de gemakkelijkste auto, maar er is altijd wel iets op te vinden.
Het mooiste van een forum als Bimmerportal.nl dat ik het liefst zoveel mogelijk reacties zou willen zien, om een forum lid op en top zou willen helpen.
De bijval, met de reacties, dat is een hele mooie aanvulling, ik vraag er soms ook gewoon om.
Niet iedereen is er blij mee, maar ik in elk geval wel.

Ik ben erg blij, dat u iets met de reacties doet, daar zijn de reacties ook voor bedoeld.
Ik probeer het ook zo goed en in begrijpelijke verwoording te beschrijven, zonder al die moeilijke termen.
Dan heeft er echt iedereen iets aan.
Ik schrijf er ook vaak een beschrijving bij, voor het gemak.
Dan heeft men die alvast.

Ik beleef er ook heel veel mooie uren mee, het is echt voor mij een hele mooie hobby.

De positieve inbreng, dat doe ik ook om een ieder te motiveren.
Soms kost het veel moeite om een oplossing te kunnen geven.
Het is ook soms niet eenvoudig, om iets te kunnen oplossen op afstand, en zonder de BMW voor je te hebben staan.
Het is dus de bedoeling om een ieder te kunnen motiveren, om door te gaan, en niet de oren te laten hangen, als er iets flink tegen zit.
Daarom zeg ik altijd, het komt weer helemaal goed, en dat is met alles zo.

Ik wens u een heel fijn weekend toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”