Fluitend geluid bij koude motor e39 530i
- Ray_530i_2001
Fluitend geluid bij koude motor e39 530i
Hoi Allemaal,
Ik heb bij een koude start een fluitend geluid, het is een 530i. geen vermogensverlies oid. en zodra de motor warm is is het geluid ook weg.
Het klinkt een beetje alsof er ergens lucht wordt aangezogen langs een (te) kleine opening. Of lek?
Ik heb diverse slangen langsgelopen, kan geen gaten of scheurtjes ontdekken. Iemand een idee?
Ik heb bij een koude start een fluitend geluid, het is een 530i. geen vermogensverlies oid. en zodra de motor warm is is het geluid ook weg.
Het klinkt een beetje alsof er ergens lucht wordt aangezogen langs een (te) kleine opening. Of lek?
Ik heb diverse slangen langsgelopen, kan geen gaten of scheurtjes ontdekken. Iemand een idee?
-
Re: Fluitend geluid bij koude motor
kyk eens naar je carterventilatie of deze niet verstopt zit.laat je motor lopen en haal de oliedop eraf. dit moet verandering in je torental geven. ook moet de dop een licht zuigend geluid geven of horen. succes martin

- Ray_530i_2001
ik zal het morgen even checken, bedankt alvast.
- Ray_530i_2001
Als ik de oliedop eraf haal met draaiende motor, gaat he toerental iets omlaag en de opening "zuigt" als ik mijn hand over het gat leg voel je dit licht zuigen.
Het fluitend geluid is al een aantal dagen niet meer aanwezig, dus voor nu even geen idee..
Het fluitend geluid is al een aantal dagen niet meer aanwezig, dus voor nu even geen idee..
- Ray_530i_2001
Vandaag had ik het weer een keer, even opgelet wannneer dit nu precies is, het geluid doet zich voor als de koelvloeistof nog net niet op temp is. Zodra op temp is het geluid weg.
-
maakkt de extra waterpomp onder aan de radiateur dat geluid niet. groet martin

- Ray_530i_2001
Dat is geloof ik een electrische waterpomp die ergens linksonder zit, klopt dat? (dus niet de met de riem aangedreven waterpomp)
-
klopt.zit linksonder de radiateur. is een electrisch aangedreven pompje.als je smorgens de auto op contact zet en de ventilator stand op laag dan moet je maar eens luisteren of deze pomp het geluid maakt. niet starten alleenop contact zetten en daarna de motorkap openen en de motor moet koud zyn. succes martin.
- Ray_530i_2001
Het pompje hoor je netjes een klein beetje zoemen, deze maakt in ieder geval niet het gefluit wat ik af en toe hoor.
Het probleem is dat ik het geluid niet kan reproduceren, het is er soms wel en soms niet.
Het geluid heeft iets weg van wat je vroeger wel eens hoorde over je speakers als je gas gaf. (uiteraard heb ik meteen de radio e.d. uitgezet toen ik het geluid hoorde en even met mijn oor aan de speakers gehangen, daar komt het niet vandaan)
Het probleem is dat ik het geluid niet kan reproduceren, het is er soms wel en soms niet.
Het geluid heeft iets weg van wat je vroeger wel eens hoorde over je speakers als je gas gaf. (uiteraard heb ik meteen de radio e.d. uitgezet toen ik het geluid hoorde en even met mijn oor aan de speakers gehangen, daar komt het niet vandaan)
-
je zou de riemen eraf kunnen halen en kyken of hy het dan nog doet. kan de waterpomp of dynamo of de spanrol zyn. of de riem zelf. spuit
eens wat wd40 op de riem en luister dan eens. succes martien

- Ray_530i_2001
Re: Fluitend geluid bij koude motor e39 530i
De riemen zijn het niet, ik heb er even wat wd40, volgend advies opgespoten tijdens het geluid. Geen verschil.
Het geluid klinkt echt alsof je met een kunststof buis heel hard rond slingert, dan krijg je ook zo een fluitend geluid.
Ik heb inmiddels alle spullen binnen om de Carter ventilatie te vervangen. Inclusief alle o-ringen en de rubber slangen van het luchtfilter tot aan de gas / idle klep. Donderdag ga ik de boel vervangen.
Het geluid klinkt echt alsof je met een kunststof buis heel hard rond slingert, dan krijg je ook zo een fluitend geluid.
Ik heb inmiddels alle spullen binnen om de Carter ventilatie te vervangen. Inclusief alle o-ringen en de rubber slangen van het luchtfilter tot aan de gas / idle klep. Donderdag ga ik de boel vervangen.
Ben benieuwd ik heb dit soms ook..
Hou ons op de hoogte!
Hou ons op de hoogte!
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
- Ray_530i_2001
Hoi BartS,
Carterventilatie vervangen 5 uurtje mee bezig geweest, niet moeilijk, je kunt er alleen slecht bij, dus je bent veel tijd kwijt om de slangen weer op hun plek te pielen. Oorzaak fluiten niet weg, is toch de multiriem, die doe ik morgen.
Carterventilatie was wel aan vervanging toe,scheurtjes in de slangen en het membraan van de oliescheider was gescheurd. (De oude moet je openmaken om dat te kunnen zien) Ook de oliepeilbuis eruit gehad, die was schoon, de slangen zat wat sludge in, maar niet veel. Tevens alle rubber delen van de inlaatluchtfilter tot aan de gasklep vervangen en de pakking van de gasklep, plus alle o-ringen die ik tegen kwam.
Carterventilatie vervangen 5 uurtje mee bezig geweest, niet moeilijk, je kunt er alleen slecht bij, dus je bent veel tijd kwijt om de slangen weer op hun plek te pielen. Oorzaak fluiten niet weg, is toch de multiriem, die doe ik morgen.
Carterventilatie was wel aan vervanging toe,scheurtjes in de slangen en het membraan van de oliescheider was gescheurd. (De oude moet je openmaken om dat te kunnen zien) Ook de oliepeilbuis eruit gehad, die was schoon, de slangen zat wat sludge in, maar niet veel. Tevens alle rubber delen van de inlaatluchtfilter tot aan de gasklep vervangen en de pakking van de gasklep, plus alle o-ringen die ik tegen kwam.
Dat is bij mij oo kallemaal al gedaan, ben benieuwd of je multiriem gaat helpen, ik vermoed zelf nu de poelie van de spanner overigens.
Meh, MPG is just hippie stuff.
- Ray_530i_2001
Hoi BartS,
Multiriemen zijn vervangen, waren uitgedroogd en gebarsten. Uiteindelijk bleek het de excentrische spanrol, die had een rotte lager. Vervangen en loopt nu als een zonnetje.
Ik heb overigens ook geen witte rook meer gezien, nadat ik de carterventilatie heb vervangen, gebruikte bijna geen olie, maar blijkbaar genoeg om toch de witte rook te veroorzaken. Dus wellicht dat er geen olie meer gebruikt wordt nu.
Multiriemen zijn vervangen, waren uitgedroogd en gebarsten. Uiteindelijk bleek het de excentrische spanrol, die had een rotte lager. Vervangen en loopt nu als een zonnetje.
Ik heb overigens ook geen witte rook meer gezien, nadat ik de carterventilatie heb vervangen, gebruikte bijna geen olie, maar blijkbaar genoeg om toch de witte rook te veroorzaken. Dus wellicht dat er geen olie meer gebruikt wordt nu.