Olie in koelvloeistof reservoir

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
deliyuregim83

Olie in koelvloeistof reservoir

Bericht door deliyuregim83 » 09 mar 2017, 18:09

Hey bimmers,

Heb vandaag toevallig check gedaan of alles nog op pijl was, helaas kwam ik achter dat mijn koelvloeistof reservoir vol zat met zwarte motorolie :bang:

Voordat ik gok op koppakking, wil ik weten wat jullie adviseren om te controleren?

Wat ik me afvraag, heb gelezen dat de oliekoeler / pakking kan zijn. Hiermee wil ik dan ook als eerst beginnen..

We hadden de olie / filter vervangen.. er zweet beetje olie vanuit de filterhuis deksel (is goed vast, en zit een nieuwe O ring in) heeft dit hier iets te maken?

Verder rijdt ie gewoon normaal zonder zwarte / witte of blauwe rook...

Er is lichte olie verlies, er zit wel wat 1mm pap laagje onder de olievul deksel, neem aan dat dit komt door woon werk verkeer..(max 25 km) Heb voor zekerheid even een vuurtje onder de pijlstok gehouden, hoorde geen knetter :emo:

:gek: hoop dat iemand een tip geeft.. voordat ik alles uitelkaar laat halen.. :hug:

Update: inmiddels is de oliekoeler/warmtewisselaar + oliefilterhuis pakking besteld.
https://youtu.be/gn-YxWy4Szo exact dezelfde probleem die ik heb.
Zoekende naar een benzine.. E60 545 540 530 :duimen: :s
Verkocht :nee: BMW E60 535D :///m:

thijsvanzwam

Re: Olie in koelvloeistof reservoir

Bericht door thijsvanzwam » 13 mar 2017, 16:22

Let er op dat je alusafe koelvloeistof gebruikt na het vervangen (en eigenlijk ook al er voor), doe je dat niet dan kun je corrosie krijgen en gaat de boel weer lekken...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

deliyuregim83

Bericht door deliyuregim83 » 13 mar 2017, 23:08

Bedankt voor je tip, hier heb ik iets aan :duimen:

Vond wel vreemd dat bij mijne voorheen roze koelvloeistof in zat. Terwijl bmw blauw/groene gebruikt?? :roll:

Zal morgen (als de onderdeel binnenkomt) gehele systeme reinigen voordat ik nieuwe ingooi.. :duim:

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 14 mar 2017, 11:49

De originele is inderdaad groen/blauw. het beste kun je die gewoon bij de dealer halen, is niet eens zo duur als je zou verwachten.

De boel goed reinigen is inderdaad wel aan te raden!
Als nu blijkt dat er olie in je hele koelsysteem zit dan beïnvloed dat natuurlijk de werking en bestaat de kans dat je de rubber afdichtingen beschadigd.
Ik zelf zou nu het systeem aftappen en vullen met gedemineraliseerd water (gewoon bij de action) aanvullen met een koelsysteem reiniger en vervolgens even lekker warm laten draaien. (uiteraard wel eerst ontluchten) Je lost dan alle olieresten op en spoelt ze weg.
vervolgens weer aftappen en vullen met de juiste koelvloeistof.
met een beetje handigheid is dit prima zelf te doen, ontluchten is simpel omdat er een elektronische pomp inzit die je kunt aansturen (staan filmpjes van op youtube)
Het koelsysteem is een belangrijk en nauwkeurig systeem wat rare storingen en zelfs defecten kan veroorzaken als het niet goed functioneert, kosten-technisch is het dus op lange termijn gunstig als je de boel nu even reinigt.

deliyuregim83

Bericht door deliyuregim83 » 14 mar 2017, 18:11

Top :duimen: bedankt voor je bericht..

Aangezien mijn gehele systeem vervuild is was ik i.d.d van plan om de boel goed te reinigen. Vandaag heb ik 10 liter G11 besteld voor Bmw.

Voortaan bestel ik niks meer van mijnautoonderdelen.nl . Deze bestelde oliekoeler zou gister geleverd worden, maar tot op heden heb ik niks ontvangen. Dus heb even gebeld naar de status, en wat blijkt?!?!.. onderdeel is niet te leveren!! Niet dat ze even bellen of mailen.. Terwijl deze op voorraad was!! :( Heb de bestelling laten annuleren en het onderdeel besteld via BMW dealer.

Als ik wist dat de onderdelen kwa prijs niet zo groot verchil was had ik dit eerder gedaan :bang:

Nu maar weer wachten op oliekoeler..

Extra info voor diegene dit soort problemen meemaken: Bmw dealer gebruikt het merk voor oliekoeler/warmtewissel MAHLE 47028.

deliyuregim83

Bericht door deliyuregim83 » 16 mar 2017, 18:44

Vandaag ben ik uiteindelijk bezig geweest onder mijn motorkap.

De oorzaker bleek compleet versleten oliefilterhuis + oliekoeler / warmtewisselaar pakking. Deze hebben ze waarschijnlijk eerder losgemaakt en pakking gekit i.p.v nieuwe pakking :gek: :bang:

Nu ik toch nieuwe oliekoeler / warmtewisselaar heb gekocht heb ik dit alsnog vernieuwd voor het geval dat. Complete systeem is gereinigd. :///m: en nu rijdeuuuhhh :///m:

Foto's volgen...

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 17 mar 2017, 08:50

Doe je goed, weet je in ieder geval zeker dat het nu goed is.
Ik ben benieuwd naar de foto's!

deliyuregim83

Bericht door deliyuregim83 » 18 mar 2017, 19:13

Afbeelding

Afbeelding

Waarschijnlijk was alles eerder losgehaald en tijdelijk gekit...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”