achterruitje e39 touring

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
poverwijk

achterruitje e39 touring

Bericht door poverwijk » 24 feb 2017, 23:51

Beste E39 experts. Ik heb sinds kort een e39 touring. Een 525 lifestyle edition uit 2002. Wat een heerlijke auto! Al hoewel de auto technisch redelijk in orde is zijn er toch een paar puntjes die ik aan wil pakken. Eentje daarvan is de achterruit in de vijfde deur. De knop om deze te openen werkt niet meer.

In eerste instantie dacht ik aan kabelbreuk. Maar na het testen via het relais (open maken en indrukken) blijkt dit niet het geval. Het raampje schiet dan gewoon open. Ik ging er dus van uit dat het aan de bedieningsknop zou moeten liggen. Hier heb ik dus een nieuw exemplaar van gekocht. Maar helaas. Na het vervangen gaat het raampje gaat nog steeds niet via de daarvoor bedoelde knop open.

Iemand enig idee wat ik nog meer zou kunnen doen? Wil het toch wel heel graag werkend krijgen.

Vast dank voor alle hulp!

Gr. Patrick

SandMan226

Re: achterruitje e39 touring

Bericht door SandMan226 » 05 mar 2017, 20:23

Hallo Patrick.

Wat bedoel je met "de achterruit in de 5e deur"?
Je hebt maar 4 deuren in zowel de touring als de sedan..
E32 735i '87
E34 M5 3.6
E39 528i '97
E38 740i '94

E39 530iAT

AdE39

Re: achterruitje e39 touring

Bericht door AdE39 » 06 mar 2017, 14:59

Goede middag beste Sandman,

Met de 5de deur bedoelt men de achterklep.
En dan heet de touring dan ook een 5 deurs auto.

Dus gaat het om de achterruit in de achterklep.

Beste Patrick.

Is er een goede massa aanwezig?

Vaak als er iets mis is met het ontgrendelen, of het zomaar open gaan van de achterruit.
Dan kunnen er een paar oorzaken zijn.

1 Vocht in de schakelaar, remedie is de schakelaar uitbouwen en drogen.

2 Een kabelbreuk, de remedie is de kabelbreuk opheffen, door de draden weer aan elkaar te solderen, en
isoleren met een krimpkousje.

3 Een defecte schakelaar, en dit is de meest voorkomende oorzaak.
Remedie, de schakelaar vervangen.
Raakt de knop ook de schakelaar wel goed?

Het zou namelijk goed kunnen, dat de bedieningsknop is afgesleten, en daarbij de schakeleer niet goed raakt.
Of dit een optie is, daar heb ik niet direct opgelet, toen ik de achter wisser heb gecontroleerd.
Ik heb toen alles gedemonteerd, dus ook deze bediening knop, die niet los wilde gaan, omdat de borg schroef dol gedraaid was in het kunststof! In de knop zit er dan een bus moer met vertanding in de knop gegoten, die draaide dus door.
Ik heb als remedie schroefdraad in de knop getapt, en er een M3 boutje ingedraaid.

Verder zou ik de kabelboom eens na lopen op defecten, en slechte contacten in de aansluitingen en de stekkers.
Dus de kabelboom vanaf de ingang naar de kofferklep tot aan het slot doormeten.
Een kabelbreuk zou eventueel nog bij het scharnier, of in de directe omgeving van het scharnier kunnen zitten.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”