320d vermogensverlies en meer!

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JesseEHV
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2017, 17:32
Locatie: Eindhoven

320d vermogensverlies en meer!

Bericht door JesseEHV » 18 feb 2017, 01:42

Beste forum leden,

Ongeveer een maand geleden heb ik een 320d 150pk facelift gekocht met 281000 op de teller. inmiddels zo'n 2500 km gereden. Nu zijn er een paar problemen aan het licht gekomen die mij niet waren opgevallen tijden de proefrit. Nu heb ik al redelijk veel erover gelezen maar vroeg me toch af of jullie me er nog mee konden helpen! Ik zal hieronder de problemen die ik ervaar beschrijven en hopelijk zal ik ze kunnen oplossen met jullie hulp. De reden dat ik deze problemen allemaal vermeld is omdat ik denk dat ze misschien in verband met elkaar staan of dat ze te maken hebben met het vermogensverlies.

Voor mij het voornaamste probleem is toch wel het vermogensverlies. Het vreemde hier aan is dat dit niet altijd het geval is en de auto en af en toe meer last van heeft. Ook als de auto er minder last van heeft is het vermogen naar mijn idee nog steeds niet 100%. Onder de turbo rijd de auto in principe altijd hetzelfde. Het probleem begint vanaf het moment dat de turbo in komt (2500 toeren ongeveer). Het maakt hierin niet uit of de auto nu warm of koud is. Ik rij de auto sowieso rustig warm en dan kom ik sowieso niet boven de 2500 toeren uit. Zal even een aantal voorbeelden noemen van het vermogensverlies.

-rustig aan het rijden, sta ik vooraan bij een stoplicht en wil ik even een sprintje trekken. trap ik het gas vol in voor de kickdown (het is een automaat) gebeurd er niet veel. De auto trekt op en op het moment dat de turbo zou moeten inkomen gebeurd er vrijwel niks, de auto trekt wel door naar zn maximaal toerental maar voel geen duw in mn rug van de turbo. Dit is dus niet altijd het geval, er zijn ook dagen/momenten dat de auto gewoon erg lekker doortrekt en je vanaf 2500 toeren in je stoel gedrukt wordt (bij wijze van spreken dan..)

-op de snelweg wil ik even gas geven, de auto trekt op maar blijft op 3000 toeren/160 km/u hangen. Het gaspedaal is volledig ingedrukt maar de auto wilt niet harder dan 160 km/u. Terwijl ik bijvoorbeeld de dag ervoor nog 180 km/u gereden heb.

Het varieert dus erg wanneer de auto wel of niet goed optrekt. Of die het nu (redelijk) goed doet of niet, er komt ten alle tijden een flinke zwarte rookwolk uit mijn uitlaat bij flink accelereren. hiermee kom ik meteen bij mn volgende punt!

de enorme rook die uit mn uitlaat komt. Bij stationair flinke witte rook, vooral met een koude motor. Bij gasgeven altijd een flinke zwarte wolk achter mn auto. Leuk als mensen aan het bumperkleven zijn om even flink gas te geven maar je staat toch wel een beetje voor lul als je een keertje snel op wilt trekken. Nu heb ik de auto al proberen "schoon te blazen" door gewoon een flink stuk op de snelweg gas te geven en in de 3e versnelling zo'n 4000 toeren te maken, niks geholpen. Ook heb ik een flesje diesel 5 in 1 cleaner in de tank gegooid, dit heeft niet geheel verrassend weinig/niks geholpen.

puntje nummer 3. Het toerental schommelt regelmatig bij stationair draaien in als de automaat in "drive" staat. Dit is wel vooral als de auto nog niet helemaal op temperatuur is. Als ik bijvoorbeeld voor de stoplicht sta en de auto in drive heb staan schommelt het toerental een paar 100 toeren, dit is ook voelbaar in de auto. zodra ik de auto in ''neutraal'' of ''park'' zet stopt de schommeling in het toerental ook. Ook tijden het rijden heb ik geen last van schommelingen in het toerental.

En het laatste wat ik in deze post wilde benoemen: Het verbruik. Het betreft dus een 320d met automaat. uiteraard verbruikt een automaat meer maar toch vind ik mijn verbruik aan de hoge kant. De eerste 3 tankbeurten heb ik voornamelijk stad kilometers gereden en weinig snelweg. de 4e tank 70% snelweg cc op 130/140
Afstanden die ik haalde met een volle tank (60 liter)

Tank 1: 500 km
Tank 2: 600 km
Tank 3: 500 km
Tank 4: 750 km

De eerste 3 tanken kom ik amper uit op 1 op 10. De laatste tankbeurt op 1 op 12,5. Dit lijkt me toch redelijk aan de hoge kant! Zeker met 70% snelweg op cc. bij de laatste tankbeurt gaf de verbruiksmeter 5,3 liter op 100 kilometer aan. Dit is 18,8 liter op 100 kilometer en dit verschilt nogal van het daadwerkelijke verbruik.

Onderhoud dat ik tot nu toe uitgevoerd heb:

Interieur filter
luchtfilter
brandstoffilter
Carterontluchting/olieafscheider vervangen
alle (8 stuks, 3 meter aan slangen) vaccuumslangen vervangen (waren allemaal rot)

De carterontluchting en vaccuumslangen heb ik vervangen naar aanleiding van reacties op fora's. Dit heeft echter de problemen niet opgelost.

Sorry voor deze lange post, ik probeer alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven. Alvast bedankt voor jullie hulp/reacties! Vragen zijn altijd welkom:) :duimen:

Groet,

Jesse

Zeevang

Edit

Bericht door Zeevang » 18 feb 2017, 08:25

Edit
Laatst gewijzigd door Zeevang op 12 apr 2017, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

JesseEHV
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2017, 17:32
Locatie: Eindhoven

Re: 320d vermogensverlies en meer!

Bericht door JesseEHV » 18 feb 2017, 12:43

Beste Zeevang,

Bedankt voor je reactie! De zwarte rook is aanwezig vanaf 2500 toeren en zo erg zie ik het nooit bij andere auto's.
EGR en LMM ga ik checken, dankjewel voor de suggesties.
Wat ik bedoelde qua optrekken, is dat het lijkt alsof de turbo niet inkomt, de automaatbak schakelt prima:)
Heb helaas nog nooit in een bmw uit 2016 gereden.. Komt nog wel een keer haha.
Dan heb ik het gevoel dat mijn verbruik toch wel aan de hoge kant ligt...
Bedankt igg.

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: 320d vermogensverlies en meer!

Bericht door h3b » 18 feb 2017, 15:44

Als je brandstof verbruik dermate hoog is ten opzichte van je gereden kilometers dan ligt het voor de hand dat je thermostaten (hoofd- en EGR-thermostaat) niet meer goed zijn. Makkelijkste manier is dit te controleren via de app Torque of Carly met een EML327 bluetooth adapter. Vervang deze dus zo snel mogelijk als je temperatuur niet op 90 graden komt en blijft staan.

Voor de witte rook met koude start, dit duidt meer op een olielekkage bij je turbo. De enige manier om dat te controleren is de turbo te demonteren en er in kijken of er intern olielekkage zichtbaar is. Dit heb ik zelf ook gehad met mijn motor, bij mij was er naast interne olielekkage ook extern zichtbaar en met starten een flinke witte rook.

Voor de gebrek aan vermogen en dergelijke, controleer je EGR of dit helemaal vol zit met roet aanslag. Kans is zeer groot. Reinig deze en neem dan ook je inlaattraject mee aangezien die ook vol roet aanslag zal zitten. Dit komt de verbranding zeker niet ten goede.
Controleer ook de gelogde fouten in de computer, als hier bijvoorbeeld ook je gloeistiften bij zitten dan vervang deze meteen alle 4 plus daarbij ook de aanstuurmodule.

Pak eerst bovenstaande maar eens aan en dan verder kijken.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

JesseEHV
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2017, 17:32
Locatie: Eindhoven

Re: 320d vermogensverlies en meer!

Bericht door JesseEHV » 20 feb 2017, 21:57

h3b schreef:Als je brandstof verbruik dermate hoog is ten opzichte van je gereden kilometers dan ligt het voor de hand dat je thermostaten (hoofd- en EGR-thermostaat) niet meer goed zijn. Makkelijkste manier is dit te controleren via de app Torque of Carly met een EML327 bluetooth adapter. Vervang deze dus zo snel mogelijk als je temperatuur niet op 90 graden komt en blijft staan.

Voor de witte rook met koude start, dit duidt meer op een olielekkage bij je turbo. De enige manier om dat te controleren is de turbo te demonteren en er in kijken of er intern olielekkage zichtbaar is. Dit heb ik zelf ook gehad met mijn motor, bij mij was er naast interne olielekkage ook extern zichtbaar en met starten een flinke witte rook.

Voor de gebrek aan vermogen en dergelijke, controleer je EGR of dit helemaal vol zit met roet aanslag. Kans is zeer groot. Reinig deze en neem dan ook je inlaattraject mee aangezien die ook vol roet aanslag zal zitten. Dit komt de verbranding zeker niet ten goede.
Controleer ook de gelogde fouten in de computer, als hier bijvoorbeeld ook je gloeistiften bij zitten dan vervang deze meteen alle 4 plus daarbij ook de aanstuurmodule.

Pak eerst bovenstaande maar eens aan en dan verder kijken.
H3b,

Bedankt voor je reactie! De auto wordt snel warm en de temperatuur meter blijft precies in het midden staan waar die hoort. De interne olielekkage in de turbo ga ik zeker naar kijken. EGR ga ik ook schoonmaken.
Als ik de auto uitlees geeft deze aan dat er inderdaad 2 gloeibougiess kapot zijn. Persoonlijk dacht ik dat de gloeibougies er alleen voor waren om de auto te starten :s Heeft dit ook invloed op de prestaties van de auto?
in elk geval bedankt voor je reactie!

Gr,

Jesse

Bmw530d2005
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:12

Re: 320d vermogensverlies en meer!

Bericht door Bmw530d2005 » 11 apr 2017, 10:41

Hallo ,

Als ik jou probleem zo lees komt het exact overeen met die van mij.
(wat ik na 7 maand nog steeds niet heb opgelost )

inmiddels vervangen.

Luchtmassameter
Gloeibougies incl regeleenheid etc. etc.
Roetfilter laten verwijderen/in software uit laten programeren
Turbo controle ( demomtage controle slijtage )
Acurator vervangen twee maal ( twijfel of dit daadwerkelijk uitgevoerd is )
EGR uitgeschakeld in software uit laten programmeren.
Systeem turbo naar intercooler luchtdicht laten maken.
Injectoren laten testen door de specialist Bosch apparatuur was te laag motor.
Verder uit laten lezen en storingsvrij gemaakt nog niets opgelost.

Mocht je de oorzaak weten graag bericht !! dat geld uiteraard ook voor mij.

Mvg,

Sjoerd

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”