E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
e39523i
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2017, 10:38

E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Bericht door e39523i » 07 jan 2017, 10:46

Sinds een korte tijd zitten we met een niet werkende stuurbekrachtiging. Het verhaal puntsgewijs:

- BMW E39 523i uit 1996, 300k gereden
- We willen ermee naar de Noordkaap in de winter, dus de KVS vervangen voor KVS die -25 aankan
- Na vervangen van de KVS deed de stuurbekrachtiging het niet meer
- Auto buiten gezet, in neutraal gas gegeven, harde tik en opeens weer stuurbekrachtiging
- Paar weken zonder problemen er soms korte stukjes mee gereden
- Auto 1 week in warme stalling gezet, na eruit halen geen problemen
- Auto buiten gezet, heeft daar afgelopen week gestaan (met het recente natte en koude weer)
- Vanochtend auto gestart om te verplaatsen: weer geen stuurbekrachtiging

Deze keer helpt gas geven in neutraal niet.

De zoekacties komen steeds terug op een pomp, olie, huis...
Olie zit er voldoende in.

Iemand enig idee wat de tik heeft kunnen zijn? Zit er een vrijloop op de pomp?
Mijn eerste idee was dat er misschien KVS op de riem was gelekt tijdens het ontluchten van het systeem. Maar nu is het probleem weer terug en aan de ontluchting hebben we niks meer gedaan.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Bericht door AdE39 » 07 jan 2017, 14:41

Goede middag,.

Weet u hoe lang de ATF Dexron 2D in het stuursysteem zit?

Elke vloeistof dient elke 24 maanden vervangen te worden!
Hydraulische vloeistof neemt vocht op.
Als men gaat uitsturen, dan zou er onderdruk ontstaan in de voorraad pot.
Dus zit daar een heel klein gaatje om deze onderdruk op te heffen.
Op deze wijze komt er natuurlijk verse lucht van de omgeving binnen, in de voorraad pot.

In verse buitenlucht zit natuurlijk de nodige % vocht.
Dus als de ATF Dexron IID niet elke 24 maanden vervangen word, dan kan het wel eens zijn, dat er kleine druppeltjes bevroren water in de olie zitten.

Het water/vocht heeft ook de nare eigenschap, om zich in het diepste gedeelte van dit systeem te nestelen.
Dan kan het zijn, dat er bij vriesweer een kleine verstopping plaats kan vinden.

Dus is de kans groot, dat de stuurbekrachtiging even niet wil werken.

Dus heeft u er nog een item bij gekregen, als de olie er al veel te lang in het stuur systeem aanwezig is.

U kunt ook bekijken en ruiken, of de olie zwart/donker aanziet, en of de olie niet meer fris ruikt, maar dat u eerder een iets verbrande lucht ruikt.

Voldoende olie wil nog niet zeggen, dat de olie in goede toestand verkeert!

Men doet er goed aan, om een paar verpakkingen ATF Dexron IID te halen.
Eerst met een cardanspuit de oude olie uit de voorraad pot te trekken, de pot weer vullen, en even rondsturen.
Dit een aantal keren herhalen, tot de olie weer helder is, en weer fris ruikt.

Ik vervang op deze wijze elke 24 maande de ATF Dexron IID.
Maar uiteraard ook de andere vloeistoffen, zoals de remolie, koelvloeistof, versnellingsbak en differentieel olie.
De motor olie vervang ik elk jaar, omdat ik slechts 4.000 km. op jaar basis rijd.

Dus, misschien zou het kunnen zijn, dat het vocht in de olie steeds bevriest.
Want als uw BMW binnen verwarmd heeft gestaan, had u dit probleem niet.

De tik zou goed een klep kunnen zijn, die los schiet.
Of dat een ijspropje los schiet.

Een vrijloop is niet aanwezig.

Met vriendelijke groet,
Ad
Laatst gewijzigd door AdE39 op 08 jan 2017, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

e39523i
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2017, 10:38

Re: E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Bericht door e39523i » 07 jan 2017, 18:39

Hi Ad,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Vanmiddag de auto binnen gezet, natuurlijk zwaar sturen zonder stuurbekrachtiging.
Toen die eindelijk binnen stond in P weer een paar keer gas gegeven tot ±4000 rpm. Gecombineerd met draaien aan het stuur een onregelmatig piepend geluid, en nu werkt de stuurbekrachtiging weer. Na uitzetten en starten nog steeds prima en nu zonder piep.
We gaan beginnen met nieuwe olie! Dat kan zeker geen kwaad want de historie is afwezig. Hoeveel liter zit er in het systeem?
Welke klep zit er in het systeem die open zou kunnen schieten?
Groet

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Bericht door AdE39 » 08 jan 2017, 15:06

Goedemiddag, beste E39323i,

Er gaat 1,2 liter ATF Dexron IID in het stuur systeem.
Dat is de olie die ik gebruik, en ook is voorgeschreven.

Ik gebruik enkel alle vloeistoffen van het merk Kroon, maar de andere olie merken zullen ATF Dexron IID ook wel in het programma hebben.
Ik zoek zelf altijd in het merk Kroon, die hebben een mooie site, net als veel andere olie merken dat zullen hebben.

Aftappen, dat zou kunnen, maar dan zult u een slang of een banjobout los moeten draaien aan de onderzijde.

Ik heb het met de cardan spuit gedaan, de voorraad pot leeg getrokken, en nieuwe olie tot het niveau aanvullen.
Laat de motor even draaien, en stuur even een aantal uiterst links naar rechts v.v.
Doe dat een aantal keren zo.
Bekijk de olie, word deze al lichter, of gaat de verbrande geur al weg van de olie.
Trek de voorraad pot nog eens leeg, en vul weer aan tot het juiste niveau.
Herhaal het uit sturen L <> R met draaiende motor.

En beoordeel de olie nog eens.

Nog een keer verversen kunt u overwegen, als u de olie nog niet helder genoeg vind, of dat de olie nog niet fris genoeg vind ruiken.
De verbrande geur moet in elk geval verdwenen zijn, en de olie moet ook rood en helder genoeg zijn.

Ik had voor de zekerheid 2 liter gehaald, en het kon ook niet anders, de kannetjes hadden een inhoud van 1 liter.

Succes.

Mogelijk zal het probleem verholpen zijn, omdat ik denk dat het ijsvorming in de olie is.
Ook is het mogelijk, dat het probleem ook nu verholpen is, want het vriest ook niet meer.

Dit probleem is dus niet gekomen, doordat u de Koelvloeistof heeft vervangen.
Want de beide systemen staan niet met elkaar in verbinding.
Dat was ik nog vergeten te vermelden.
Koelvloeistof zal ook niet bevriezen, dit voorkomt zelfs het bevriezen.

Als het euvel nog niet verholpen is.
Dan ken het mogelijk zijn, dat de pomp verschijnselen heeft van slijtage.
Maar die kans acht ik zeer klein, die gaat eerst rare geluiden produceren.
Maar zelfs dan nog, zal de pomp stiller worden, na het vervangen van de olie!
Een stuurbekrachtiging pomp gaat erg vaak geluiden maken, als de olie versleten is, lees te oud is.
De olie verliest zijn smerende werking na verloop van tijd.
Maar dat blijft beperkt tot wat snerpen, en piep geluiden.

Geen klap of knal geluiden, want als de pomp dit doet, dan zal de pomp dit constant doen.
Is dit aan de orde, dan is het tijd om de pomp te vervangen.
Dat zal net zo zijn, als men na het verversen van de olie geen stille pomp aantreft.

Ik hoop dat u iets heeft aan deze informatie.
Heeft u nog vragen, laat het maar weten.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

e39523i
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 jan 2017, 10:38

Re: E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Bericht door e39523i » 15 jan 2017, 23:36

Vandaag ermee bezig geweest. Wilde in eerste instantie alleen doorspoelen, maar bij het leegtrekken van het reservoir werd al snel duidelijk dat vocht in de olie niet het enige probleem was. Er zat ongeveer 300 gram pure drek in het reservoir. Daarom het reservoir losgehaald, alles eruit gepeuterd, laten weken en spoelen in een emmer benzine, en toen weer gemonteerd. Daarna 2 liter Dexron II erdoorheen gespoeld en nu lijkt alles weer OK :gek:

Afbeelding

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: E39 stuurbekrachtiging probleem wel/niet/wel/niet...

Bericht door AdE39 » 16 jan 2017, 13:51

Goede middag beste E39523i,

Ja, drek in het reservoir, dat kan natuurlijk ook nog!

Dan is het hoog tijd om of het reservoir te vervangen, of eens flink te spoelen tot er geen troep meer uit dit reservoir komt.

Daarna eens een tijdje aanzien, of het weg blijft.

Ik zou dus wel het gehele systeem even verversen, tot er weer schone en fris ruikende olie in het reservoir aanwezig is.
Hopelijk is het probleem dan verholpen, en kunt u weer lekker relaxt genieten van uw BMW, en zo hoort het ook!

Freude am fahren! :driving: :duimen:

Maar bedenk u echter wel, dit soort tegenslagen kunnen voorkomen worden, om elke 24 maanden alle vloeistoffen
preventief te vervangen.
Want dit is dan ook de normale interval om de vloeistoffen allemaal te vervangen.
De olie voor de motor, die kan men aan de hand van de kilometers vervangen.
Tenzij u net als ik slechts 4.000 km/jaar rijd.
Daarom vervang ik de motor olie elk jaar!


Dan heb ik nog een goede tip:
Deze voorkomt ook veel problemen!

Vul altijd bij met de juiste koelvloeistof!
En vul ook altijd met dezelfde kleur bij!

Ga nooit kleuren van koelvloeistof mengen, dat kan hele grote koelproblemen opleveren!

Het probleem wat zich voor kan doen, als men de kleuren gaat mengen:
Dat is een chemische reactie.
Dat kan er toe leiden, dat de beide kleuren chemisch op elkaar gaan reageren, en dat de beide vloeistoffen gaan klonteren!
En klonterende vloeistof, die geeft echt geen koeling aan de motor.
Want de pomp kan het niet verwerken!
Pas daar heel goed voor op!

Dus als men toevallig de verkeerde soort/kleur gebruikt.
Dan dient men eerst af te tappen, daarna de aftapplug van het koelsysteem te verwijderen, en het gehele koelsysteem leeg te laten lopen..
De controle lampjes hoeven niet aan te zijn.

Zorgt u er wel voor, dat de kachelkraan op de warmste stand staat, en het contact aan. ( eerste stand )

De aftapplug zit bij de BMW onder het uitlaat spruitstuk ter hoogte van de 3de cilinder dacht ik.
Van de voorzijde van de motor bekeken dus.
Volgens mij is het een 13 - 14 mm zeskant bout.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”