Sludge op de oliedop! Wat nu?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMWfreak28

Sludge op de oliedop! Wat nu?

Bericht door BMWfreak28 » 16 jan 2017, 10:42

Beste mede bmw bestuurders,

Allereerst wil ik even om welke auto het gaat:
- een E39 van '99
- benzine motor.
- M52 motor.
- niet eerder de olie vervangen, altijd castrol olie gehad.
- wel eerder olie moeten bijvullen ( beetje bij beetje ivm lekkage).

Nu mijn vraag.
Ik heb dus sludge gespot op de olie dop. Nu vraag ik mij af of ik mij hier zorgen over moet maken of dat dit heel normaal is..?! En waar kan dit door komen en is het te verhelpen?

:///m: :duimen:

BMWfreak28

Re: Sludge op de oliedop! Wat nu?

Bericht door BMWfreak28 » 16 jan 2017, 10:54

Afbeelding

Jos535i

Bericht door Jos535i » 16 jan 2017, 11:47

Vraagje van mij. Rij je veel korte ritjes? Hoe lang zijn de ritten die je maakt? Graag zou ik hier eerst antwoorden op hebben voordat ik verder ga.

Met vriendelijke groet,

Jos

BMWfreak28

Bericht door BMWfreak28 » 16 jan 2017, 12:17

ja, ik heb een leasauto van mijn werk waardoor de bmw alleen maar wordt gebruikt voor ritjes naar de supermarkt en dat is t.

Heb er nu trouwens 5w30 inzitten. Wat raad je aan? Laten zoals het is of vervangen?

Kan geen afbeeldingen plaatsen, dan zegt die dat het bestand te groot is..

Mr._T-Rex

Bericht door Mr._T-Rex » 16 jan 2017, 12:27

Sludge is condens in je olie. Kan komen door een verstopte carterontluchting, maar heeft waarschijnlijk vooral te maken met de korte ritten. Rij hem eens goed warm op een stuk van 100+ km en kijk of het dan weg is. Zo niet wordt het tijd om je carterventilatie te vervangen, die zit dan waarschijnlijk verstopt.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 16 jan 2017, 12:30

een keer blazen op de snelweg. goed heet ryden . dan is de sluts ook zo weg. komt omdat de olie niet goed op temperatuur komt. niks om je eigen druk over te maken. groet martin :) ;) :gek:

Jos535i

Bericht door Jos535i » 16 jan 2017, 12:34

Precies wat ik ook al dacht. Alleen ritjes zijn trouwens funest voor de motor, een BMW hoort lange ritten te rijden er zit immers een flinke plons olie in de motor die er lang over doet om op temperatuur te geraken. Dus wat mr. T-rex al aangeeft, rij eens een flinke lange rit (of een paar) en kijk daarna eens wat hij doet, anders inderdaad mogelijk een verstopte carterventilatie.

Groet, Jos

BMWfreak28

Bericht door BMWfreak28 » 16 jan 2017, 12:40

Jos535i schreef:Precies wat ik ook al dacht. Alleen ritjes zijn trouwens funest voor de motor, een BMW hoort lange ritten te rijden er zit immers een flinke plons olie in de motor die er lang over doet om op temperatuur te geraken. Dus wat mr. T-rex al aangeeft, rij eens een flinke lange rit (of een paar) en kijk daarna eens wat hij doet, anders inderdaad mogelijk een verstopte carterventilatie.

Groet, Jos
Zal inderdaad even een lange rit maken. En even 'blazen'!
Mocht dit niet helpen dan is het dus de carterventilatie verstopt? En bij vervangen van carterventilatie zou het dan ook helpen om een motorspoelmiddel door erin te doen. En even alle olie eruit en nieuwe olie erin? Wat denken jullie?

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 17 jan 2017, 11:47

hallo ,je carterventilatie kun op de volgende manier controleren: laat de motor lopen. draai de olivuldop los. je azal nu merken dat het toerental van je motor verandert. ook moet je vuldop als je hem verwyderd een licht zuigend geluid laten horen.als dit zo is dan werkt je carterventilatie goed. een keer olie verversen met het olieilter is alty goed.ik zelf gooi er als de motor vervuild is een halve liter automaat oli erby. laat de motor een half uur draaien en tap de motorolie af.je zal zien dat deze flink vervuild is.doe de nieuwe olieerop plus olifilter vernieuwen. succes martin :) ;) -_-

JerreJ

Bericht door JerreJ » 22 jan 2017, 17:28

zoals hier boven vermeld staat zeker eens chekken, ik had dit overlaatst ook en heb heel de zooi vernieuwd +- 205€ aan onderdelen... en zelfs alles vervangen gehad(no fun job) ineens heb ik ook kleppendeksel eraf genomen en alles gereinigd ook, en vooral dit niet vergeten als je het vervangt de oliepijlstok er uit trekken en de buis waar het oliepijlstok inzit ook los draaien en deze eruit trekken(nieuwe o ring ook steken)en deze eens doorblazen op de aansluiting van retour olie.... als je dit doed beter ff een veilige afstand(of slechte kleren) hebben want het kan(zoals bij mij) in je gezicht vliegen....komt niet alle drap eruit ja dan is dit versteend en krijg je dit er niet meer uit... dus nieuwe houder kopen (goedkoop is het allemaal niet maar wel ineens correct) maar kan je vertellen no fun job, je kan ook zoals er veel YouTube filmpjes zijn deze "overbruggen" zoadat je die klep nemeer hebt... nu dit raad ik ten STERKSTE af waarom ik heb dit gedaan en deze trok vacuum als een gek (nooit goed) ik heb alle orginele delen vernieuwt en nu doed die het goed...kijk ook ineens de DIS na bij demontage en de nulastklep en reinig deze eens met tinner of dergelijke goede ontvetters en laat deze goed opdrogen voor montage...alsook achteraf nieuwe olie en niewe filter steken en rij de wagen eens goed warm +- 100km of een goei 1uurtje ....

Grts

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”