ratel motor 540i
ratel motor 540i
De ratel. 2 Garages hebben hem al beluisterd....
-komt zowel bij koude als warme motor voor
-is soms, tijden rijden, volkomen verdwenen om daarna weer ineens terug te komen
-nooit bij 0 tot half gas, altijd en alleen vanaf half gas tot volgas
-ratel is niet toeren afhankelijk maar gaspedaal stand afhankelijk
-ratel altijd constant van geluidsniveau en ratelsnelheid.
Iemand een idee? Ervaring mee? Thanks!
-komt zowel bij koude als warme motor voor
-is soms, tijden rijden, volkomen verdwenen om daarna weer ineens terug te komen
-nooit bij 0 tot half gas, altijd en alleen vanaf half gas tot volgas
-ratel is niet toeren afhankelijk maar gaspedaal stand afhankelijk
-ratel altijd constant van geluidsniveau en ratelsnelheid.
Iemand een idee? Ervaring mee? Thanks!
Re: ratel motor 540i
Luister eens bij stationair, klinkt het dan onderin het blok, bovenin, voorkant, achterkant, etc etc. Vaak versleten kettingspanner nokkenasketting, kan ook vanos zijn maar ook oliepompketting. Zomaar wat zaken opgenoemd. Hoeveel heeft hij gelopen en is het geluid er plotseling of al geruime tijd? Zijn er verder zaken die je opvallen behalve het geluid.
Verder adviseer ik je eerst voor te stellen in het voorstelgedeelte, dat is wel zo netjes. Bovendien heb je dan ook kans op meer reacties.
Met vriendelijke groet,
Jos
Verder adviseer ik je eerst voor te stellen in het voorstelgedeelte, dat is wel zo netjes. Bovendien heb je dan ook kans op meer reacties.
Met vriendelijke groet,
Jos
Re: ratel motor 540i
Goede middag, beste Jos,
Dat zijn wel de meest voor de hand liggen de zaken, beste Jos.
Want ik zat ook al te denken aan de vanos, en de distributie ketting of spanner.
Maar de aandrijf ketting van de olie pomp, dat komt ook wel voor.
Die heb ik ook al vaker zien passeren.
Daar kan men echt beter snel bij zijn, als het deze ketting is!
De vanos is meer een kleppendeksel aan de voorzijde vol knikkers, en soms een zagend toerental stationair.
Daar bedoel ik mee, dat het toerental niet stabiel is, maar steeds op en neer gaand in de toeren.
Misschien een goede tip, om een BMW specialist te bezoeken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat zijn wel de meest voor de hand liggen de zaken, beste Jos.
Want ik zat ook al te denken aan de vanos, en de distributie ketting of spanner.
Maar de aandrijf ketting van de olie pomp, dat komt ook wel voor.
Die heb ik ook al vaker zien passeren.
Daar kan men echt beter snel bij zijn, als het deze ketting is!
De vanos is meer een kleppendeksel aan de voorzijde vol knikkers, en soms een zagend toerental stationair.
Daar bedoel ik mee, dat het toerental niet stabiel is, maar steeds op en neer gaand in de toeren.
Misschien een goede tip, om een BMW specialist te bezoeken.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: ratel motor 540i
heeft pas 135d km achter de kiezen. Garage denkt aan motorspoeling, wellicht dat een kanaal naar een klep verstopt zit? En geluid zit duidelijk links.
Re: ratel motor 540i
Bij stationair geen ratel, immers pas bij half gas en meer. Heeft het geluid vanaf deze zomer ineens gekregen. Overigens na een versnellingsbak spoeling. Zal toeval zijn....Jos535i schreef:Luister eens bij stationair, klinkt het dan onderin het blok, bovenin, voorkant, achterkant, etc etc. Vaak versleten kettingspanner nokkenasketting, kan ook vanos zijn maar ook oliepompketting. Zomaar wat zaken opgenoemd. Hoeveel heeft hij gelopen en is het geluid er plotseling of al geruime tijd? Zijn er verder zaken die je opvallen behalve het geluid.
Verder adviseer ik je eerst voor te stellen in het voorstelgedeelte, dat is wel zo netjes. Bovendien heb je dan ook kans op meer reacties.
Met vriendelijke groet,
Jos
Re: ratel motor 540i
Heb je verder niet het gevoel dat hij inhoudt, trekt hij bij stevig optrekken in een mooie lijn door of gaat dat gepaard met inhouden? Is zo moeilijk te beoordelen. Je geeft ook aan dat hij een bakspoeling heeft gehad en dat het probleem zich sindsdien voordoet Hoewel ik geen voorstander ben van bakspoeling (eerder olie service volgens de ZF methode) zou ik toch eens daar naar kijken. hoe, wat en bij wie is dat gedaan? Bij de garage waar je het over hebt of bij een automatenspecialist? Gaat het schakelen verder wel in een vloeiende lijn zonder schokken?
Met vriendelijke groet,
Jos
Met vriendelijke groet,
Jos
Re: ratel motor 540i
Beste Jos,
Dank voor je reactie. Motor geeft nog altijd hetzelfde vermogen, houdt niet in of zo. Bak is door een specialist gespoeld op locatie bij mijn garage. Hield wat in, doet het nu wel goed. Het is een rare klacht begrijp ik intussen....
Dank voor je reactie. Motor geeft nog altijd hetzelfde vermogen, houdt niet in of zo. Bak is door een specialist gespoeld op locatie bij mijn garage. Hield wat in, doet het nu wel goed. Het is een rare klacht begrijp ik intussen....
Re: ratel motor 540i
Aiaiaiaiaiii een bak spoelen!!
Begin er nooit aan!
Dat Geeft zo vaak grote problemen, dat wil echt niemand weten!
Het is een grote fout, een automatische versnellingsbak spoelen, met chemicaliën.
Deze troep zou alle residu moeten oplossen, maar echt neem van mij aan, dat dit echt niet zo is!!
Vaak is het systeem zwaar vervuild door die chemische rotzooi, die een automaat werkelijk kan vernietigen!
Als u geluk heeft, kan het zijn, dat deze chemische rotzooi, een dotje rommel wat door deze cemiosche zooi is ols gekomen, en achter blijft in een klepje.
Een klepje in het brein, dat is een veertje en een balletje.
Als er een of meerdere klepjes blijven hangen door deze slechte spoeling, die een automaat kunnen vernietigen achter blijft.
Dan word de automaat een zeer koppige ezel.
Hij wil voor geen meter meer schakelen of gaat bonken als een gek.
Als ik de kosten vergelijk met een zeer foute spoeling met zwaar chemische rotzooi, om het residu op te lossen, en een goede service beurt bij ZF.
Dan zou ik echt zeker kiezen voor ZF.
ZF is immers de fabrikant van uw kostbare automatische versnellingsbak.
Die laat u zeker en vast niet verwoesten door de eerste de beste zaak met een zwaar chemisch middel die deze verfijnde techniek van ZF laat verwoesten!
Ze beloven van alles en nog wat, maar geven geen 100 % garantie.
Doen ze dit wel, dan kunt u van hun verlangen, dat zij deze zaak alles vergoeden wat naar de gallemiezen is geholpen.
U bent gewaarschuwd.
Ik heb al heel veel zaken gezien, die door dit soort bedrijven die met de zwaar chemische en verwoestende chemicaliën te werk gaan.
En dat de eigenaar van de automaat met de problemen achter blijft met een zeer nukkige automaat, die niet meer fatsoenlijk zijn werk wil doen, net een zeer koppige ezel dus!
Ga, echt naar de service dealer, die ook deze automaat heeft gefabriceerd, zij weten echt alles te vertellen over dit stuk zeer verfijnde techniek.
Ook ZF zal deze chemische rotzooi zeker veroordelen, of zeker af raden!
Als het werkelijk zo goed zou werken, waarom gebruikt ZF dan dit soort methodes dan niet!
Dat zegt toch meer dan voldoende!
Laat zeker en vast ook de distributie en de ketting die de olie pomp aandrijft beoordelen.
Blijf echt nooit te lang doorrijden met een ratel in de motor, en het maakt daarbij echt niet uit, of dit soms of altijd plaats vind.
Stel dat de ratel ineens op houd, en u hoort ineens een forse klap, wat dan?
Dan kan het wel eens zijn, dat u de motor heeft vernietigd!
Het is niet zo, dat ik u bang wil maken, dat is echt niet zo.
Maar wees echt voorzichtig met een ratel in de motor.
Ik zou in elk geval eerst gaan onderzoeken, waar deze ratel vandaan komt.
Dan zou ik bij de beoordeling zeker en vast over gaan tot een reparatie/vervanging van het defecte onderdeel.
En ik zou de motor ook echt niet eerder starten, als dat defecte onderdeel is vervangen!
Een ratel is voor mij echt zeer alarmerend, en ik zou dan ook echt de motor liever niet meer starten.
Dit zijn echt slechts TIPS voor u.
Wees echter zeer voorzichtig met een ratel in de motor!
Meer kan ik u niet zeggen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Begin er nooit aan!
Dat Geeft zo vaak grote problemen, dat wil echt niemand weten!
Het is een grote fout, een automatische versnellingsbak spoelen, met chemicaliën.
Deze troep zou alle residu moeten oplossen, maar echt neem van mij aan, dat dit echt niet zo is!!
Vaak is het systeem zwaar vervuild door die chemische rotzooi, die een automaat werkelijk kan vernietigen!
Als u geluk heeft, kan het zijn, dat deze chemische rotzooi, een dotje rommel wat door deze cemiosche zooi is ols gekomen, en achter blijft in een klepje.
Een klepje in het brein, dat is een veertje en een balletje.
Als er een of meerdere klepjes blijven hangen door deze slechte spoeling, die een automaat kunnen vernietigen achter blijft.
Dan word de automaat een zeer koppige ezel.
Hij wil voor geen meter meer schakelen of gaat bonken als een gek.
Als ik de kosten vergelijk met een zeer foute spoeling met zwaar chemische rotzooi, om het residu op te lossen, en een goede service beurt bij ZF.
Dan zou ik echt zeker kiezen voor ZF.
ZF is immers de fabrikant van uw kostbare automatische versnellingsbak.
Die laat u zeker en vast niet verwoesten door de eerste de beste zaak met een zwaar chemisch middel die deze verfijnde techniek van ZF laat verwoesten!
Ze beloven van alles en nog wat, maar geven geen 100 % garantie.
Doen ze dit wel, dan kunt u van hun verlangen, dat zij deze zaak alles vergoeden wat naar de gallemiezen is geholpen.
U bent gewaarschuwd.
Ik heb al heel veel zaken gezien, die door dit soort bedrijven die met de zwaar chemische en verwoestende chemicaliën te werk gaan.
En dat de eigenaar van de automaat met de problemen achter blijft met een zeer nukkige automaat, die niet meer fatsoenlijk zijn werk wil doen, net een zeer koppige ezel dus!
Ga, echt naar de service dealer, die ook deze automaat heeft gefabriceerd, zij weten echt alles te vertellen over dit stuk zeer verfijnde techniek.
Ook ZF zal deze chemische rotzooi zeker veroordelen, of zeker af raden!
Als het werkelijk zo goed zou werken, waarom gebruikt ZF dan dit soort methodes dan niet!
Dat zegt toch meer dan voldoende!
Laat zeker en vast ook de distributie en de ketting die de olie pomp aandrijft beoordelen.
Blijf echt nooit te lang doorrijden met een ratel in de motor, en het maakt daarbij echt niet uit, of dit soms of altijd plaats vind.
Stel dat de ratel ineens op houd, en u hoort ineens een forse klap, wat dan?
Dan kan het wel eens zijn, dat u de motor heeft vernietigd!
Het is niet zo, dat ik u bang wil maken, dat is echt niet zo.
Maar wees echt voorzichtig met een ratel in de motor.
Ik zou in elk geval eerst gaan onderzoeken, waar deze ratel vandaan komt.
Dan zou ik bij de beoordeling zeker en vast over gaan tot een reparatie/vervanging van het defecte onderdeel.
En ik zou de motor ook echt niet eerder starten, als dat defecte onderdeel is vervangen!
Een ratel is voor mij echt zeer alarmerend, en ik zou dan ook echt de motor liever niet meer starten.
Dit zijn echt slechts TIPS voor u.
Wees echter zeer voorzichtig met een ratel in de motor!
Meer kan ik u niet zeggen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: ratel motor 540i
Misschien is de bak wel gespoeld zonder chemicaliën? Doen ze bij zf ook gewoon bij de f modellen. Dan is er dus niks aan de hand.
Voor die ratel zou ik snel ff een diagnose laten stellen hij een specialist. Voor t zelfde geld is t wat ernstigs en maak je t alleen maar erger als je er mee door blijft rijden.
Www.bmw-specialist.nl is een goeie.
Voor die ratel zou ik snel ff een diagnose laten stellen hij een specialist. Voor t zelfde geld is t wat ernstigs en maak je t alleen maar erger als je er mee door blijft rijden.
Www.bmw-specialist.nl is een goeie.
Re: ratel motor 540i
Bij ZF doen ze het inderdaad zonder chemicaliën. Ze halen verder de hele brain of kleppenhuis uit elkaar en vervangen het een en ander aan klepjes, veertjes en palletjes, echt heel vakkundig. Het kleppenhuis wordt overigens geheel handmatig gereinigd met een douche zodat echt alle troep verwijderd wordt. Dan gaat alles weer in elkaar en wordt de automaat gevuld met de voorgeschreven olie van ZF. Dit is echt het verschil met een spoeling bij andere bedrijven.
Ik zou je overigens hetzelfde willen adviseren als wat Chrisb zegt. Ga naar een specialist!
Ik zou je overigens hetzelfde willen adviseren als wat Chrisb zegt. Ga naar een specialist!
Re: ratel motor 540i
Fotoreportage van iemand bij ZF in Dortmund. Foto's spreken voor zich.
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)