Peter1970 E65 745i

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Peter1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2016, 06:24

Peter1970 E65 745i

Bericht door Peter1970 » 30 dec 2016, 07:00

Naam: Peter
Gebruikersnaam: Peter1970
Regio: Beneden Leeuwen
Welke BMW je rijdt: E65 745i 2002

Deze fantastische auto kocht ik in december 2007, ik rijd hem dus al 9 jaar nu. Altijd met veel plezier, al heeft hij in al die tijd ook wel wat problemen gehad. Een voorbeeld is lekkage van koelvloeistof door een niet goed dichtende koelwaterpijp tussen de cilinderkoppen, achter de waterpomp. Maar even googelen en ik kon met een speciale pijp uit Amerika dit probleem met relatief weinig kosten verhelpen. Verder een keer een kapotte waterpomp op de snelweg, in het midden van de nacht. Waardoor afslepen en een nieuwe waterpomp noodzakelijk waren. Ik vind dat de remschijven snel krom trekken aan de voorzijde. Die moet ik nu weer vervangen. Ondertussen staat er 300.000 km op de teller en nu heb ik een lastiger probleem. Ik zal dat straks ook even op de juiste plaats in het forum plaatsen, mogelijk kan iemand mij helpen. Ik kom er via google en de vakgarage niet echt uit. Ik zet het hier ook even:

Ik heb mijn kleppendekselpakkingen vervangen omdat er eentje wat olie lekte, aan de bestuurderszijde. Toen ik de deksel eraf haalde, heb ik in mijn domheid de excentrische nokkenassensor beschadigd van de kop aan de bestuurderszijde. Die heb ik daarom moeten vervangen. De kop was zwaaaaaaar vervuild met olieresten en vieze drek. Daarom de andere kleppendeksel ook eraf gehaald. De sensor bleef heel. Ik heb alle oliekoek en zooi zoveel mogelijk verwijderd. Dit deed ik met benzine in combinatie met een aangepaste stofzuiger. Het reinigen is goed gelukt. Na de reparatie ben ik van plan enkele honderden km te rijden en dan een motorreiniging te laten doen, voor de zekerheid. Beide ontluchtingsslangen vervangen, die zaten helemaal dicht. De rubberen carterventilatie had ik eerder al vervangen en is nog prima. Na het opbouwen de accu weer aangesloten en de motor eens gestart. Dat gaf aanvankelijk allerlei foutmeldingen. De meeste kon ik oplossen. De stekker in het gasklephuis zat los en ik had een vaccuumlek. Alle foutcodes weg, behalve één:
2799 Throttle-valve adaptation-abort due to environmental conditions
Deze verschijnt meteen nadat ik hem heb verwijderd weer in beeld. Ik weet niet waardoor, mogelijk moet ik er gewoon even mee gaan rijden. Weet iemand advies te geven? Mogelijk heeft het te maken met de valvetronic en dat is meteen mijn belangrijkste vraag: Ik heb geen motorstoringen meer van de boardcomputer, maar de motor loopt niet echt lekker. Vooral bij koude motor is het erg. Hij loopt onregelmatig en hakkelig. Bij warme motor lijkt er niets aan de hand. Ik heb de valvetronic nokkenas goed bekeken, deze heeft wel enigszins wat zichtbare inslijting door de armpjes van de tuimelaars, deze is echter niet voelbaar en echt minimaal. Experts hebben me overtuigd dat deze inslijting geen probleem is.
Als ik echter de valvetronic data uitlees, dan zie ik dat deze een adjustment angle heeft van 3 graden in de kop van cilinders 1-4 en 0 graden bij cilinders 5-8. Die 3 graden varieert telkens, dat is ook goed. Maar die van cilinders 5-8 blijft altijd 0. Daar maak ik me zorgen over. Moet ik die sensor soms inleren? Of de servomotor calibreren? Kan iemand me hiermee helpen?

Groet Peter

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Peter1970 E65 745i

Bericht door mieske90 » 30 dec 2016, 16:05

Welkom Peter,

Een heel verhaal, maar helaas heb ik daar geen verstand van :nee:
sicces met het oplossen

Foto's van je wagen doen het hier ook altijd goed ;)

Als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
Als er vragen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen uw graag.

Vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
Veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E65 een keer op één van onze meetings/events.
Dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:
Afbeelding
Volgende evenement:


Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”