Problemen wiebelen motor 325I E90

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MotorMuis

Problemen wiebelen motor 325I E90

Bericht door MotorMuis » 08 nov 2016, 11:58

Beste Forumleden,

Voordat ik jullie lastig val met mijn probleem zal ik mij eerst even voorstellen!

Ik ben Maurice en kom uit de omgeving van Zuid-Holland.
Dit jaar, Maart heb ik besloten om voor het eerst een BMW aan te schaffen en ben nu in het bezit van een prachtige BMW 325I e90 n54 6cil uit 2007.
Buiten het feit dat ik al een aantal keren flink mijn portemonnee heb moeten opentrekken om mijn auto rijdend te houden, rijd de auto geweldig.
Echter ondervind ik wel wat problemen met deze auto.

Inmiddels is mijn bougies, hogedrukpomp(brandstofpomp), nox-sensor en lambdasonde bank 2 al vervangen. Toch blijf ik problemen ondervinden met een wiebelende motor. Soms met een koudestart wiebelt mijn motor zo erg dat ik helemaal door elkaar geschut word, rij/geef ik gas voor 1 minuut is het probleem zo goed als over. Echter blijft de motor licht fluctueren 600/650 rpm, dit komt niet consequent voor, soms heeft de motor nergens last van en draait als een zonnetje.
Ook bij het remmen voor een stoplicht of dergelijk, valt mijn toerental terug naar 500rpm waarnaar hij zich hersteld naar 600/650 rpm, de 500rpm lijkt mij erg laag omdat ik het gevoel krijg dat de motor wilt afslaan.
Verder licht soms het motorstoringslampje op, in dashboard(uitstoot niet helemaal pluis volgens handleiding). Dit lampje blijft soms met 3 a 4 koude starts branden, en is vervolgens als sneeuw voor de zon verdwenen, om vervolgens weer eens terug te keren na 15x koude starts. Wel wil ik nog vermelden dat mijn motor beter lijkt te draaien met de airco aan, hierdoor draait de motor 50rpm hoger. Ook met het gasgeven rond 2000rpm om het schudden te laten stoppen gaat mijn motor wiebelen van 1500 naar 2000rpm en weer terug enz. Het lijkt op een soort beveiliging?? Dit doet de motor ook als er geen problemen zijn, echter is dit wel in P of N stand niet in D.

Bij het uitlezen komen er geen rare storingen naar voren op de uitstoot na dan, van de lambdasonde 2(het beruchte lampje). Volgens de BMW dealer zijn mijn injectoren versleten, wat ik erg raar vind met 125000km op de teller. Dit grapje kost maar liefst 1600 euro :( , buiten het feit dat ik al ruim 2000 euro ben kwijt geweest aan bovenstaande defecten -_- .

Wat ik weet is dat de vorige eigenaar al eens een beeldscherm, boordcomputer, nox-sensor ( ja, dit is idd de 2de keer binnen 2 jaar) vervangen heeft. Er is natuurlijk ook een terugroepactie op de bobines geweest.

Nu is mijn vraag, herkennen jullie bovenstaand probleem? Zijn dit echt mijn injectoren, en is er misschien een tuningszaak die de injectoren kan testen bekijken enz.. voordat ik nog eens mijn bankrekening moet plunderen.

Ik begin langzaam tot zeker toch te twijfelen of dit geen maandag morgen auto is, aangezien de vorige eigenaar het één en andere al vervangen heeft.

Rene Harley

Re: Problemen wiebelen motor 325I E90

Bericht door Rene Harley » 12 nov 2016, 03:45

Als je de motor uitzet als hij wiebelt en je start opnieuw is het problem dan weg?
Geen misfires?
En hoe zit het als je een stuk gereden hebt en de auto lekker warm geworden is? Nog steeds wiebelen dan?
En als je na een rit de auto opnieuw start en dan bedoel ik na een paar uur ofzo, krijg je dan weer dat gewiebel of start hij dan goed? Sorry voor alle vragen, maar heb zelf ook last af en toe bij koude start....bij mij wel een misfire in cilinder4, nu weer een paar dagen nergens last van, misschien dat de injectorcleaner weer zijn werk gedaan heeft? Het voelt toch niet prettig dit problem!

groet René

MotorMuis

Bericht door MotorMuis » 12 nov 2016, 17:58

Vooral bij een koude start wiebelt de motor soms extreem, echter komt dit zelden voor. Eenmaal warm heeft hij dat extreem wiebelen niet meer, wel een lichte schomeling in toeren. Als ik idd herstart als dit gebeurd dat "extreem wiebelen" is het daarna over.
Die lichte schommeling in toeren blijft starionair wel voelbaar, rijdend heb ik nergens last vam en zweeft hij over de weg.
Warm of koud die lichte schommeling blijft! Maar is soms ook gewoon helemaal niet aanwezig.
Laaste tijd krijg ik het idee dat het probleem erger wordt, met remmen voor het stoplicht zakt hij soms terug naar 500rpm en hersteld hij zich weer naar 650rpm, dit was voorheen niet, lager dan 650rpm kwam de motor niet.

Wat mij nu ook opvalt, in "N" of "D" licht gas geven rond de 2000 rpm lijkt het of de motor een soort sinus golf maakt 1500, 2000, 1500, 2000 enz.. hoe meer gas ik geeft b.v. 4000rpm wordt dit principe erger?, 3000, 4000, 3000 enz.. Is dit normaal of is dit een beveiliging zodat de motor zijn vermogen gewoon kwijt kan? Een handgeschakelde bmw heeft dit principe niet en blijf netjes stabiel hoeveel gas je ook geeft. Ik weet niet of dit al was, nu die wiebelt is het mij gaan opvallen omdat ik even paar seconden gas geeft om dat extreem wiebelen eruit te krijgen.

Volgens bmw dealer ligt het aan mijn injectoren, ze komen met het verhaal dat deze zijn verouderd, nog het oude type injector. Maar heeft dit niks met de boordcomputer te maken? Bobines of bougies? Volgens de history van de auto is er al eens een nieuwe boordcomputer in gegaan. Ook zijn de bobines al vervangen en heb ik de bougies ook al eens laten doen. Ook is brandstofpomp(hogedrukpomp) vervangen. Bijna alles aan het motorblok is vernieuwd. Bmw dealer kan echter geen garantie geven dat de injecotren de boosdoener is. Wel zou de sporadische storing van het motormanagment lampje (uitstoot) doen verhelpen!
Laatst gewijzigd door MotorMuis op 12 nov 2016, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.

MotorMuis

Bericht door MotorMuis » 12 nov 2016, 18:00

Owja! Moet wel zeggen het probleem lijkt te verminderen met injector cleaner. Eenmaal een nieuwe tank lijkt het per direct weer terug te zijn!

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 13 nov 2016, 16:03

Dan zou je idd zeggen dat het aan een injector ligt, heb laatst 2 flesjes gedaan op kwart tank en nu is het een week niet meer voorgekomen bij mij, maar om nu iedere tankbeurt zo'n fles erbij te doen is ook wel gek! Wel goedkoper dan nieuwe injectoren.....maar toch!

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 15 nov 2016, 10:27

Ik weet wel een bedrijf die je injector(en) kan testen! Die hebben net een nieuw apparaat wat geschikt is voor piëzo-elektrische injectoren. Als je het adres wilt PM me dan even.
Ik weet niet waar je woont, maar als het vervuiling is dan kunnen zij hem reinigen. Kan per cilinder of allemaal!
Je leest op allerlei fora dezelfde problemen als die wij ondervinden, de oplossing van de dealer is iedere keer gelijk, eerst bougies, bobines en dan soms nog de hpfp met als klap op de vuurpijl de injectoren, volgens mij weten zij prima dat het de injectoren zijn, maar kunnen gelijk wat extra aan je verdienen! Of zeg ik nou iets geks? :gek: :gek:

Groet René

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 15 nov 2016, 17:54

Is je gasklephuis al een keer schoongemaakt? Motormuis?

MotorMuis

Bericht door MotorMuis » 19 nov 2016, 10:19

Idd, overal lees je het zelfde! Ik denk dat vervangen dan toch de oplossing is!
Om ze nou per stuk te laten testen kost dat wss ook rond de €800,- voor €800,- meer heb ik nieuwe.
Mijn gasklep/huis is nog niet nagekeken! zou idd stuk of vervuilt kunnen zijn!

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 19 nov 2016, 16:10

Testen kost €50!incl per verstuiver en je hoeft dan alleen de cilinder die problemen geeft te doen!
Plus arbeid natuurlijk!

Elsje

Bericht door Elsje » 24 dec 2016, 14:20

MotorMuis schreef:Idd, overal lees je het zelfde! Ik denk dat vervangen dan toch de oplossing is!
Om ze nou per stuk te laten testen kost dat wss ook rond de €800,- voor €800,- meer heb ik nieuwe.
Mijn gasklep/huis is nog niet nagekeken! zou idd stuk of vervuilt kunnen zijn!
Wat een geld, 800,= voor testen ?! Moet voor veel minder kunnen. Ik kan nieuwe injectoren voor minder dan 700,= in duitsland bestellen via Leebmann24.de. Ik ga ze eerst laten testen en als blijkt dat een paar niet optimaal functioneren vervang ik ze alle 6.

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 13 jan 2017, 01:00

Sorry voor de late reactie, maar 6 x €50 is €300, ;-) maar hoe is het afgelopen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”