wel of geen xenon ?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
sweetspeed

wel of geen xenon ?

Bericht door sweetspeed » 12 dec 2016, 13:58

Volgens mij heb ik weer wat aparts gekocht...het begon al met het feit dat mijn 530D op papier 120KW heeft. Zal wel administratief foutje van de RDW zijn of zo.
Nu vreemde geval twee: Een vorige eigenaar heeft twee complete nieuwe lampunits gemonteerd, ziet er prachtig uit. Er zitten mooie heldere lenzen in. Mijn auto hoort Xenon te hebben, je ziet ook dat de automatische hoogteverstelling werkt en hij geeft verder geen foutmeldingen. Maar ik verwed er mijn schoenen voor dat er geen xenon lampen in zitten ?? Licht is te gelig voor xenon en ik mis ook dat typisch "aanspringen" van xenon lampen.
Zou het kunnen dat ze de auto hebben teruggebouwd naar halogeen met behoud van hoogteregeling ? En geeft ie dan geen foutmeldingen ?

Peerke007

Re: wel of geen xenon ?

Bericht door Peerke007 » 12 dec 2016, 17:59

Dat is wel een mysterieuze auto die je hebt aangeschaft. Een 530d met het vermogen van een 525d en lampjes die niet zijn wat ze volgens de optielijst, neem ik aan, zouden moeten zijn. Uit hoeveel auto's is de jouwe gemaakt? Heb je hem van een betrouwbaar adres?

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 dec 2016, 18:22

Hallo beste Sweetspeed,

Dat is simpel te controleren.
Haal er een gloeilamp uit, om het te kunnen controleren!

Er zijn ook verschillende tinten licht bij Xenonlampen.
Het begint vanaf 4300 Kelvin tot wel 12.000 Kelvin.
Hoe lager de Kelvin waarde, hoe geler.
En hoe hoger de Kelvin waarde, hoe paarser!

Vele lampen die gebruikt worden, die beginnen bij de 4300 Kelvin, tot een goede 6.000 Kelvin.
Dus van Warm wit tot fel wit!

De hoogte verstelling zit volgens mij altijd in de koplampen, al dan niet met automatische hoogte verstelling!
Dus bij een Halogeen koplamp zit dit er dus ook gewoon in!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 13 dec 2016, 09:16

Dan haal je er toch 1 lampje uit, zie je gelijk of het xenon is.
maar je kunt natuurlijk ook kijken of er xenon ballasten op de achterkant van de koplampbehuizing geschroefd zitten. kan eigenlijk niet missen.

Xenon heeft automatische hoogteverstelling, halogeen handmatige hoogteverstelling af fabriek.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

sweetspeed

Bericht door sweetspeed » 13 dec 2016, 09:36

Dit is er denk ik aan de hand; er zijn nieuwe (best mooie) aftermarket lampunits geplaatst die geschikt zijn voor xenon (want de auto hoogteverstelling werkt) maar volgens mij hebben ze daar halogeenpitten in gestoken. De units zijn voorzien van lenzen dus in het ergste geval kan ik er altijd nog een aftermarket xenon set in monteren.

BartS

Bericht door BartS » 14 dec 2016, 23:35

De E39 koplampen hebben standaard projectoren met lenzen. maak eens een paar goede fotos van je auto en van je koplampen dan ben je er zo achter.

Daarnaast is stock xenon op een E39 4300k. dat is gelig. Overigens hebben facelift E39''s ook automatische koplampstelling. Mijn non xenon lampunits hebben het ook.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”