afwatering onder de motorkap
afwatering onder de motorkap
Hallo, kan iemand mij vertellen waar de afwatering onder de motorkap precies zit deze wil ik schoonmaken omdat de laatste tijd wel heel veel bladeren naar beneden vallen.
gr.
gr.
Re: afwatering onder de motorkap
Beste Louis,
De afwatering zit onder de bakken waar de interieurfilters zitten. Dus motorkap open, dan de deksels van filters verwijderen en vervolgens de klemmetjes aan de voorzijde van de bakken. Daarna moet je de aansluiting van de luchtinlaten van het interieur loskoppelen, dan kun je de bakken verwijderen en eronder kijken. Heel goed dat je dat doet want het gebeurt nog wel eens dat de afvoer verstopt raakt door bladeren die niet bijtijds verwijderd zijn. Ik woon zelf in een boomrijke omgeving en neem elke dag de moeite om alle bladeren die op mijn auto terecht komen te verwijderen, vooral die bij de ruitewissers onder de motorkap in de afwateringsgeul. Gelukkig heb ik nooit problemen gehad maar lees vaak genoeg dat anderen het wel meemaken, grote electronische storingen tot grote motorschade aan toe.
Veel succes,
Groet, Jos
De afwatering zit onder de bakken waar de interieurfilters zitten. Dus motorkap open, dan de deksels van filters verwijderen en vervolgens de klemmetjes aan de voorzijde van de bakken. Daarna moet je de aansluiting van de luchtinlaten van het interieur loskoppelen, dan kun je de bakken verwijderen en eronder kijken. Heel goed dat je dat doet want het gebeurt nog wel eens dat de afvoer verstopt raakt door bladeren die niet bijtijds verwijderd zijn. Ik woon zelf in een boomrijke omgeving en neem elke dag de moeite om alle bladeren die op mijn auto terecht komen te verwijderen, vooral die bij de ruitewissers onder de motorkap in de afwateringsgeul. Gelukkig heb ik nooit problemen gehad maar lees vaak genoeg dat anderen het wel meemaken, grote electronische storingen tot grote motorschade aan toe.
Veel succes,
Groet, Jos
Of erger... je rembekrachtiger vol met water! Dat remt bijzonder slecht kan ik je uit ervaring vertellen....
Regelmatig schoonmaken dus!

Regelmatig schoonmaken dus!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Goedemiddag, beste forum leden,
Ja, beste HJ2, dat remt verdraaid slecht!
Dat water in de bekrachtiger!
Maar wat nog veel erger is, en dat zegt Jos ook al, dat water komt wel in de motor terecht!
En de motor gaat er echt van naar de haaien!
Op deze manier is er al menige motor gesloopt!
Waar onze BMW staat, vallen momenteel ook de bladeren van de bomen, en elke dag veeg ik ze weg.
Ik zorg er dus voor, dat deze nattebakken voor de winter geleegd zijn!
Dat doe ik ook weer als het blad van de bomen is gevallen weer.
Ik doe het maar zeker voor het onzekere.
Dat blad dat verteerd, en het word compost, wat steeds lang nat blijft en grote roestschade teweeg kan brengen!
Dat is vergelijkbaar met de randen van de wielkasten van de auto, met het slik, wat steeds veel langer nat blijft.
En erg veel roest teweeg kan brengen!
Ook dat verhelp ik dus ook, met het wassen van de BMW.
Eerst de auto geheel goed afspoelen, dus ik begin altijd eerst bij de wielkasten, daarna van boven naar onder schoonspoelen.
En wassen.
De nattebakken onder de interieurfilters.
Dit is echt een hele serieuze klus, die men beter een paar keer per jaar doet!
het scheelt je enorm veel ellende!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Maar wat nog veel erger is, en dat zegt Jos ook al, dat water komt wel in de motor terecht!
Waar onze BMW staat, vallen momenteel ook de bladeren van de bomen, en elke dag veeg ik ze weg.
Dat blad dat verteerd, en het word compost, wat steeds lang nat blijft en grote roestschade teweeg kan brengen!
Dat is vergelijkbaar met de randen van de wielkasten van de auto, met het slik, wat steeds veel langer nat blijft.
Eerst de auto geheel goed afspoelen, dus ik begin altijd eerst bij de wielkasten, daarna van boven naar onder schoonspoelen.
En wassen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Mocht je dit nog een keer doen, kan je dan wat foto's maken en een DIY plaatsen. Interieurfilter vervangen gaat nog wel, maar hoe dan verder om onder de interieurfilterhouder te komen? Volgens de beschrijving van Jos535i hierboven een paar klemmetjes (AdE39 schreef:Goedemiddag, beste forum leden,
En wassen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad

Als er al een DIY is, dan hoor ik dat graag.
Ja die klemmetjes, het zijn eigenlijk meer knijpertjes. Ze zitten aan de voorzijde van de filterhuizen, ze klemmen de houders aan het chassis. Net als een huishoudknijper voor de waslijn zeg maar, maar dan van metaal. De luchtkanalen weet je inmiddels dus als je de klemmetjes weet te vinden aan de voorzijde haal je ze zo los. Misschien heeft Ad een wat betere omschrijving.
Groet, Jos
Groet, Jos
Met dankJos535i schreef:Ja die klemmetjes, het zijn eigenlijk meer knijpertjes. Ze zitten aan de voorzijde van de filterhuizen, ze klemmen de houders aan het chassis. Net als een huishoudknijper voor de waslijn zeg maar, maar dan van metaal. De luchtkanalen weet je inmiddels dus als je de klemmetjes weet te vinden aan de voorzijde haal je ze zo los. Misschien heeft Ad een wat betere omschrijving.
Groet, Jos

Klemmetjes zitten direct geklemd op een van de 4 moeren waarmee de voordempers gemonteerd zijn, duidelijker kan toch niet, toch...?
Jos
Jos
Goede nacht, beste Peerke,
Ik zal een zo goed mogelijke beschrijving plaatsen.
Het verwijderen van de linker interieur filterhuis.
Haal allereerst de stekker los van de motorkap beveiliging, bij de schakelaar ( Alarm )
Haal de afdichtings rubber los.
Duw de sluitbeugel van het deksel van de interieur filterhuis naar voor, en til het deksel van het filterhuis.
Haal de aanzuigbuis los, die naar het schutbord loopt, dat zijn 4 clips, die even iets opgelicht dienen te worden, en u duwt nu de borging van het filterhuis naar de aanzuigbuis.
De aanzuigbuis zit geborgd door middel van een grote bajonet sluiting!
Wees voorzichtig, deze bajonet sluiting is best wel kwetsbaar!
Nu zit het interieurfilter huis nog geborgd door een soort spelt borging vast aan de voorzijde midden van het filterhuis.
Deze sluiting dient u weg te halen, en wees erg voorzichtig, de meeste borg spelden vallen naar beneden, en worden zeer zeldzaam terug gevonden! ( is mij dus ook overkomen ) ;-).
Als deze borging weggehaald is, dan kunt u het filterhuis weg nemen.
En ziet u ineens de hoofdrem cilinder zitten, en de rembekrachtiger, de ronde trommel met de hoofdrem cilinder.
Nu kunt u onder in de natte ruimte kijken.
Het zwarte afscherm schotje kunt u ook nog losnemen, door dat ene zeskantboutje 10 mm los te draaien.
Nu kunt u erg gemakkelijk de natte ruimte goed reinigen, dat mag gerust men een zwakke straal water uit de tuinslang, maar ik neem altijd de hogedruk plantenspuit!
En schrob deze natte ruimte erg goed schoon, met een natte doek.
Daarna wrijf ik de ruimte goed droog, en doe er een goede laag auto wax in, en die poets ik weer uit.
Dan zit er in elk geval een beschermlaagje in de natte ruimte.
Nu kunt u in omgekeerde richting, alles weer inbouwen.
Maar let wel heel goed op de speld sluiting, want nu kan dat ding weer naar beneden kukelen!
En dan word het weer een hele grote zoektocht, en de kans dat u dit vervelende ding vind wel erg klein.
Haak de aanzuigbuis in de bajonet sluiting, en wees voorzichtig, dat u de bajonet niet beschadigd met het indraaien!
Vergeet de alarm schakelaar niet te bedraden met de stekker!
Hopelijk is de beschrijving duidelijk.
En anders lees ik het wel, als het niet zo is.
Maar ik weet haast erg zeker, dat het gaat lukken.
De andere zijde, die kunt u best ook doen, enkel daar zit een hele grote trommel met het motormanagement verstopt!
Mocht u uw nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, draai de inbus boutjes 5 mm los, en licht het deksel op.
Maar blijf overal af met de vingers!
Als u de imbus boutjes weer vast gaat zetten, doe dit echter voorzichtig, en niet met een te grote kracht!!
Anders krijgt u deze imbus boutjes niet meer los!
Dat probleem had ik dus ook, de vorige eigenaar ha dus ook zeer grote moeite met dit advies.
De boutjes kreeg ik niet los! Doch met een slimme vinding is het toch gelukt!
U kunt enkel deze ruimte goed spoelen, verder kunt u daar weinig eer aan behalen.
Goed doorspoelen, dat is het enige.
Of u dient echt alles daar los te gaan halen.
Ik raad het u niet aan!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik zal een zo goed mogelijke beschrijving plaatsen.
Het verwijderen van de linker interieur filterhuis.
Haal allereerst de stekker los van de motorkap beveiliging, bij de schakelaar ( Alarm )
Haal de afdichtings rubber los.
Duw de sluitbeugel van het deksel van de interieur filterhuis naar voor, en til het deksel van het filterhuis.
Haal de aanzuigbuis los, die naar het schutbord loopt, dat zijn 4 clips, die even iets opgelicht dienen te worden, en u duwt nu de borging van het filterhuis naar de aanzuigbuis.
De aanzuigbuis zit geborgd door middel van een grote bajonet sluiting!
Wees voorzichtig, deze bajonet sluiting is best wel kwetsbaar!
Nu zit het interieurfilter huis nog geborgd door een soort spelt borging vast aan de voorzijde midden van het filterhuis.
Deze sluiting dient u weg te halen, en wees erg voorzichtig, de meeste borg spelden vallen naar beneden, en worden zeer zeldzaam terug gevonden! ( is mij dus ook overkomen ) ;-).
Als deze borging weggehaald is, dan kunt u het filterhuis weg nemen.
En ziet u ineens de hoofdrem cilinder zitten, en de rembekrachtiger, de ronde trommel met de hoofdrem cilinder.
Nu kunt u onder in de natte ruimte kijken.
Het zwarte afscherm schotje kunt u ook nog losnemen, door dat ene zeskantboutje 10 mm los te draaien.
Nu kunt u erg gemakkelijk de natte ruimte goed reinigen, dat mag gerust men een zwakke straal water uit de tuinslang, maar ik neem altijd de hogedruk plantenspuit!
En schrob deze natte ruimte erg goed schoon, met een natte doek.
Daarna wrijf ik de ruimte goed droog, en doe er een goede laag auto wax in, en die poets ik weer uit.
Dan zit er in elk geval een beschermlaagje in de natte ruimte.
Nu kunt u in omgekeerde richting, alles weer inbouwen.
Maar let wel heel goed op de speld sluiting, want nu kan dat ding weer naar beneden kukelen!
En dan word het weer een hele grote zoektocht, en de kans dat u dit vervelende ding vind wel erg klein.
Haak de aanzuigbuis in de bajonet sluiting, en wees voorzichtig, dat u de bajonet niet beschadigd met het indraaien!
Vergeet de alarm schakelaar niet te bedraden met de stekker!
Hopelijk is de beschrijving duidelijk.
En anders lees ik het wel, als het niet zo is.
Maar ik weet haast erg zeker, dat het gaat lukken.
De andere zijde, die kunt u best ook doen, enkel daar zit een hele grote trommel met het motormanagement verstopt!
Mocht u uw nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, draai de inbus boutjes 5 mm los, en licht het deksel op.
Maar blijf overal af met de vingers!
Als u de imbus boutjes weer vast gaat zetten, doe dit echter voorzichtig, en niet met een te grote kracht!!
Anders krijgt u deze imbus boutjes niet meer los!
Dat probleem had ik dus ook, de vorige eigenaar ha dus ook zeer grote moeite met dit advies.
De boutjes kreeg ik niet los! Doch met een slimme vinding is het toch gelukt!
U kunt enkel deze ruimte goed spoelen, verder kunt u daar weinig eer aan behalen.
Goed doorspoelen, dat is het enige.
Of u dient echt alles daar los te gaan halen.
Ik raad het u niet aan!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Het zijn geen klemmetjes, maar het is 1 klemPeerke007 schreef:Met dankJos535i schreef:Ja die klemmetjes, het zijn eigenlijk meer knijpertjes. Ze zitten aan de voorzijde van de filterhuizen, ze klemmen de houders aan het chassis. Net als een huishoudknijper voor de waslijn zeg maar, maar dan van metaal. De luchtkanalen weet je inmiddels dus als je de klemmetjes weet te vinden aan de voorzijde haal je ze zo los. Misschien heeft Ad een wat betere omschrijving.
Groet, Jos. Als ik er niet uitkom met m'n 2 linker handen en deze toch wel duidelijke omschrijving weet ik het ook niet meer
.

Met dank heren. Weer wat (simpels) geleerd