Automatische achterklep sluit niet

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rcgzantvoo

Automatische achterklep sluit niet

Bericht door Rcgzantvoo » 09 okt 2016, 18:58

Hallo allemaal,

Vandaag de twee rechter kabelbomen van de achterklep vervangen. Ik had/heb meerdere problemen aan de achterzijde nl:

1. achterruit ontgrendelde niet
2. ruitenwisser deed het niet
3. verwarming achterruit werd niet echt warm
4. automatische sluiten van de klep werkte niet als ik op de knop van de klep drukte.

Heb op Ebay een set van Sencom besteld en met hun YouTube filmpje ben ik aan de slag gegaan.

Het vervangen van de kabelbomen ging moeizaam. Allereerst moest ik het achterraam zien te ontgrendelen. Hiervoor moet de bekleding aan de binnenzijde van de achterklep er af. Om die bekleding er af te halen moet je, voor de laatste 2 schroefjes, de achterruit open hebben... Lekker logisch.. Na het losschroeven van het slot van de achterklep kon ik de bekleding best ver open buigen. Ik kon met een lange dunne schroevendraaier en wat gewurm overal tussendoor om zo de achterruit te ontgrendelen via een opening in de vergrendeling.

Nadat de achterruit los was ben ik het filpmje gaan volgen. Had nog wat problemen met het los krijgen van het stekkertje van de plafondspeaker maar is uiteindelijk gelukt. Uiteindelijk was ik lekker op weg en heb ik dus de bomen vervangen. Vervolgens ben ik gaan testen alvorens alles terug te monteren.
De mantels van de bedrading van de oude bomen waren op veel plekken gescheurd dus het was sowieso nodig om de boel te vervangen.

Tijdens het testen:
1. Achterruit ontgrendelt nog steeds niet. (microswitch doorgemeten maar maakt geen contact dus dat wordt een nieuwe)
2. Ruitenwisser deed nog steeds niks. Bleek muurvast geroest te zitten. Na wat wrikwerk in de bankschroef brak het framepje af, wordt dus ook een nieuw ruitenwissermechanisme.
3. Verwarming lijkt prima warm te worden, al weet ik niet of deze nu door de rechter of juist door de linker kabelboom (moet ook nog een keer) wordt voorzien van stroom?
4. Automatische klep gaat netjes open/omhoog als ik de knop boven de nummerplaat bedien. Als ik vervolgens op de automatisch sluiten knop druk hoor ik de pomp wel geluid maken maar gaat de klep nog een cm omhoog maar stopt daar dan. Geen neergaande beweging dus. Wat kan hier mis zijn? Zit er misschien een soort sensor die ziet dat de klep helemaal open staat en is die bij mij kapot?

Al met al lekker bezig geweest... Maar weinig resultaat behalve dan dat de kabels weer heel zijn... Morgen maar even langs de dealer voor de ruitenwisser en microswitch.

Iemand enig idee wat er met de klep aan de hand kan zijn?

Gr Rick

tom_il

Re: Automatische achterklep sluit niet

Bericht door tom_il » 09 okt 2016, 19:27

Ik meen dat de verwarming links en rechts zit.
525d E61 2007 pre-LCI

Rcgzantvoo

Bericht door Rcgzantvoo » 10 okt 2016, 10:20

Dat denk ik eigenlijk ook ja. In de Sencom reparatieset zit ook de boom voor de linkerkant. Die ga ik binnenkort ook maar even vervangen uit voorzorg, maar als ik de rechter kabelbomen zag denk ik ook wel nodig.
Vooral de dikkere aders waren erg versleten. Buitenkant van de kabelboom was niks te zien, maar na het afpellen van de zwarte tape kwam het koper met tegemoet.

tom_il

Bericht door tom_il » 10 okt 2016, 12:19

Sowieso alle 4 vervangen (2 van de ruit en 2 van de klep). Aan de linkerkant gaat het meeste zitten van de elektrische klep daar de elektrische pomp links zit.
Ook is deze kritisch daar het regelmatig gebeurt dat de waterleiding naar de sproeier doorsmelt of de antenne kabel beschadigd geraakt.
Bij mij waren er er links en rechts kabels beschadigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Rcgzantvoo

Bericht door Rcgzantvoo » 10 okt 2016, 14:19

Ga ik de ander kant ook maar eens aanpakken. Rechts was een aardige klus maar nu zou het voor links een stuk sneller moeten gaan na al die oefening :leip:

Rcgzantvoo

Bericht door Rcgzantvoo » 10 okt 2016, 20:52

Vanmiddag direct langs de dealer gereden voor een ruitenwissermechanisme en microswitch. Raamontgrendeling en ruitenwisser doen het weer prima! Nu de klep nog.

mitglied007

Bericht door mitglied007 » 12 okt 2016, 22:39

t.a.v. de elektrische klep,

er zit een rotatieschakelaar c.q. rotatiesensor in de hydraulische cilinder verwerkt. Mogelijk dat deze kapot is? Ik heb er in ieder geval nog niet van gehoord, met het blijft een schakelaar. (ik meen uit mijn hoofd dat het de schakelaar met de benaming S236 is, wat BMW eraan gegeven heeft, maar dit terzijde)

Loopt samen met de hydraulische slangen aan de linkerzijde de carrosserie in vanaf de achterklep...

Hoe is de stand van hydraulische olie in de pomp? dit wil ook wel eens problemen geven met sluiten. (linker vak in kofferbak, en dan achter het zwarte dempingsmateriaal zit de cilinder)

Elektrische klep een retrofit of origineel? Goed aangesloten? Draad van de sturing kapot? Brand het lampje in de schakelaar nog wel? Draad is door te meten, ik meen een grijze draad, maar als je het lampje eruit lepelt kun je 3 draden waarnemen. stuureenheid 204a zit in de kofferbak, is vrij simpel door te meten. Check mijn DIY omtrent de elektrische kofferklep maar eens, staan de pinnummers wel in benoemd. Maar het draad loopt wel langs het scharnier punt, en dat blijft een zwakke plek.... volgens mij nog links, maar dat weet ik niet geheel zeker....

Succes in ieder geval!

groet,

Mitglied007
viewtopic.php?f=120&t=48143

mod's:
$316A (deel 1) - mod afgerond
$316A (deel 2) - mod in progress
$496A - mod afgerond
$248A - mod in progress
$5AD - mod in progress

Rcgzantvoo

Bericht door Rcgzantvoo » 19 okt 2016, 10:34

Hey Mitglied,

Bedankt voor je reactie. Zal eens in je DIY kijken.

Klep is volgens mij origineel. Heb samen met Gregor de rotatiesensor uitgelezen inderdaad (deze zit aan/op het uiteinde op de cilinder geklikt). Volgens de software zouden de waarden tussen de 0 en 5 V moeten liggen. Wij zagen waarden van 0.8V (klep gesloten) tot 4.11V (klep hoogste stand open). Als ik vervolgens op de 'sluiten' knop druk gaat de klep nog een klein stukje verder open. Lijkt erop alsof hij niet weet dat hij op het einde is.

Verder brandt het lampje in de 'sluiten' schakelaar niet dus misschien is er toch iets met een kabelbreuk. Zag dat de schakelaar helemaal gesloten is dus hoe zou ik bij het lampje kunnen komen? Rode lamp in onderzijde achterklep brandt overigens wel.
Vloeistof heb ik even naar gekeken achter de bekleding maar deze staat op niveau '+' dus lijkt me ok.
Verder zou volgens mij de bagageafdekhoes elektrisch naar beneden gedrukt moeten worden.. ik zie in de zijkant volgens mij een nokje zitten met een sleuf. Lijkt erop dat deze de hoes weer naar horizontaal drukt nadat ik de klep of raam heb opengehad?

Eerst maar eens de kabelboom links aanpakken en dan kijken we wel even verder.

Rick

Rcgzantvoo

Bericht door Rcgzantvoo » 28 nov 2016, 08:30

Gisteren weer lekker aan het sleutelen geweest. Kabelboom aan de linkerzijde achter vervangen. Tijdens het verwijderen van de oude boom geen beschadigde draden tegengekomen helaas. De klep wil ook nog steeds niet sluiten. Wat zou het kunnen zijn?

Het lampje in de knop brandt niet, maar kan dat de oorzaak zijn dat de klep niet wil sluiten? Is de klep in te leren/te initialiseren? Misschien is hij zijn bovenste positie kwijt?

Rick

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”