Diverse storingen - AFS

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
malle pietje

Re: Diverse storingen - AFS

Bericht door malle pietje » 02 sep 2016, 21:42

Vanavond alles nog maar eens los gehaald, rechterstoel er uit en gekeken of ik vocht kon vinden. Niets rond de AFS computer, sensoren onder de stoel of units onder het tapijt doen vermoeden dat het nat is geweest. Niets gecorrodeerd of bewijs van opgedroogd regenwater. Ik verwact eigenlijk niet dat het daar in zit.

De pinnen 21 en 22 doorgemeten, 4.8 Ohm, keurig halverwege de bandbreedte dus ook dat is het niet.

De enige richting waarin ik nog kan zoeken is de mysterieuze AL 613 blokkering hoewel uit de beschrijving in DIS ik vermoed dat dat een relais of zekering is die spanning op de pinnen 21 en 22 geeft. En daar is dus niks mis mee.

Zit erg weinig schot in de zaak :(

malle pietje

Bericht door malle pietje » 02 sep 2016, 22:01

Zou iemand via WDS kunnen achterhalen waar stekker Y14035 zit? Mijn computer (werkcomputer) ondersteunt geen java wat ik nodig heb om de spagetticoder via internet te bekijken.

Overigens, iedere ochtend stuurt hij zoals het hoort, de oprit af, om dan bij de tweede stuurbeweging de foutmelding te geven en direct zwaarder te sturen.

Hij werkt dus wel, maar heel kort....

Edit: achterhaald via een andere post dat de stekker Y14035 achterop de stuurkolom zit en als daar gebroken draden zitten, meet je oneindige weerstand op de connector pinnen 21 en 22. Da's bij mij dus niet het geval. Ergo, hoef niet te zoeken naar de stekker.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 03 sep 2016, 07:25

Heb je je massadraden die vanuit de afs unit komen en daar achter op de carrosserie zitten al gecheckt? Mijn kabels waren kompleet zwart van binnen ipv koperkleur. Ik had exact dezelfde symptomen (bij 2e keer sturen gelijk weer zwaar) alleen had ik geen enkele foutmeldingen

malle pietje

Bericht door malle pietje » 03 sep 2016, 13:29

Die heb ik wel van buitenaf gecontroleerd, alle contactpunten waren mooi chroomkleurig, geen corrosie te zien.

Heb je je probleem wel kunnen oplossen?

Vintiem

Bericht door Vintiem » 03 sep 2016, 15:12

Bij mij kon ik aan de contactpunten helemaal niets zien, en toch waren ze zwart. Ik was het destijds zo zat dat ik de kabel gewoon doormidden had geknikt en toen een stukje gestript. Zo kwam ik erachter

malle pietje

Bericht door malle pietje » 06 sep 2016, 20:45

Hmm, dan toch de moeite van het onderzoeken waard!

Hhoving

Bericht door Hhoving » 12 sep 2016, 20:13

Hallo,

Ik heb ook een AFS storing, nadat de accu eraf is geweest. Ik ben langs de dealer geweest en die constateerde dat de unit onder de bijrijdersstoel mogelijk vervangen moet worden. Ik vind dat nogal vreemd want de storing treedt pas na 10-20 minuten rijden op en alles werk tot moment van de melding allemaal perfect. Een nieuwe kost iets van €700, dus dat is nogal een prijzige optie.

Voordat de accu eraf geweest is, werkte alles perfect, ik denk dus niet dat de AFS module defect is. Woont er iemand in de buurt van Groningen die een laptop heeft met de software die een goede storingsanalyse kan doen? Of die de module opnieuw kan inleren?

malle pietje

Bericht door malle pietje » 13 sep 2016, 20:59

Tja bij de dealer kunnen ze eigenlijk vrij weinig, en de eerste conclusie is dan al snel vervangen van de computer.

Vanavond de AFS unit los gehad en de massa draad (bruin) van de stekker doorgemeten (met contact uit). Ruim 6kOhm! Dat lijkt me niet de bedoeling?

Kan iemand mij helpen om te bevestigen dat de bruine draad gewoon 0 Ohm moet geven op de massa? Ik kan helaas niet in WDS namelijk.

Edit: blijkt WDS op de uitlees-laptop te zitten:)

De bruine dikke draad uit de AFS stekker blijkt naar het stuurhuis te gaan en is niet als massa aangeduid. Vreemd overigens, dacht dat bruin altijd massa was. In ieder geval zou het verklaren waarom hij zoveel weerstand geeft op massa.

Balen, dacht dat ik t gevonden had -_-

Vintiem

Bericht door Vintiem » 14 sep 2016, 20:58

Op je AfS zitten twee stekkers, de kleine met drie dikke draden (waarvan jij er nu eentje gemeten hebt) en een grotere met veel draadjes waaronder een dikke massa en een dikke voeding. Deze dikke massa was bij mij van begin tot einde zwart

malle pietje

Bericht door malle pietje » 15 sep 2016, 10:17

Vanavond weer verder checken! Ik heb wel de helft van alle massa's op die verzamelstekkers die aan het chassis onder de stoel vast zitten doorgemeten vanaf contactpunt tot halverwege draadboom zonder opvallende dingen. vanavond maar een nieuwe poging en de massakabel controleren.

Voordeel van iedere stap is dat de oplossing dichterbij zou moeten komen
:)

malle pietje

Bericht door malle pietje » 25 sep 2016, 21:29

Helaas in dit draadje een onbevredigend einde, want ik heb de auto (met euvel en al) verkocht. Zal het wel nooit te weten komen.... :nee:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”