ratel + nokkenassensor, reset foutcodes noodzakelijk?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Vreeken

ratel + nokkenassensor, reset foutcodes noodzakelijk?

Bericht door Vreeken » 27 jul 2016, 14:49

Beset forumleden,

ik ben al langere tijd lid, maar (gelukkig) is het niet eerder nodig geweest om te reageren.
Na een paar jaar alfa, rij ik nu al jaren met groot plezier een BMW E46 316 (200k). Nu heeft deze echter al een tijdje een vervelende ratel op stationair (duur: tot 2 minuten na starten) en wanneer het gaspedaal heel licht wordt aangeraakt (ook bij warme motor), verder denk ik de ratel ook tijdens het rijden af en toe lichtjes te horen.

In de veronderstelling dat dit een E46-kwaal was die niet direct kwaad kon, heb ik er niet bijzonder veel aandacht aan geschonken totdat de auto onlangs spontaan uit ging vallen, stuurbekrachtiging weg, DSC-lampje en handrem/remvloeistof-lampje aan. foutcodes op nokkenassensoren + krukassensor.

Ondertussen heb ik de Solenoids al vervangen en nokkenassensoren + stekkers schoongemaakt echter zonder verbetering van resultaat. Nu ga ik deze week beide nokkenassensoren vervangen en heb daarbij 3 vragen:

1)Ik vraag mij nu af of het noodzakelijk is de foutcodes te verwijderen na het vervangen van de nokkenassensoren of dat een goed resultaat ook merkbaar zal zijn zonder verwijderen?
2)Gaat het vervangen van de sensoren ook het ratelende geluid verhelpen of zou ik hiervoor een nieuwe kettingspanner moeten proberen?
3)of klinken deze ratel-symptomen alsof er een ander probleem is?

Alvast hartelijk dank voor het delen van jullie kennis :amen:

Dutchie
Contacteer:

Re: ratel + nokkenassensor, reset foutcodes noodzakelijk?

Bericht door Dutchie » 01 aug 2016, 21:15

De ratel zal te maken hebben met de kettingspanners, tevens zou het wel is kunnen dat juist de kettingspanners je nokkenassensoren een foutcode laat geven. Als je kettingspanner aan het falen is dan staat de ketting niet meer strak en kan de timing niet meer kloppen, daardoor gaan de nokkenassensoren foutcodes geven omdat de timing dan niet meer klopt.

krukas sensor is wel een kwaal, deze kan moeilijk doen of compleet uitvallen. Deze zou ik gewoon (laten) vervangen, dan weet je zeker dat het goed zit. Maar OOK dit kan met je timing te maken hebben.

Beste eerst de kettingspanner vervangen, dat moet je als eerste uit sluiten.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Vreeken

Bericht door Vreeken » 02 aug 2016, 08:43

Hartelijk dank voor je reactie!

De nokkenassensoren blijken het inderdaad niet te zijn. Deze heb ik al vervangen en de auto valt nog steeds uit. Het uitvallen is al enkele minuten na het starten, als de motor warm begint te worden. daarna start hij ook enige tijd niet meer, totdat de motor wat is afgekoeld.

Voor wat betreft het ratelend geluid heb ik inderdaad aan de kettingspanner zitten denken, echter het geluid is voornamelijk hoorbaar wanneer je licht gas geeft of de airco aanzet. ergens anders kon ik lezen dat dit geluid alleen op te lossen is door een van de nokkenastandwielen te vervangen inclusief nieuwe ketting + geleiders. :s
het ratelen bij aanzetten van de airco, is dat een bevestiging dat het de kettingspanner is?

Om dat ik de sensor toch al heb liggen ga ik deze eerst vervangen, de kettingspanner zal de volgende stap worden.

Bij het localiseren van de krukassensor bleek er een dun slangetje (uit de diepte van mijn motorruimte) los te hangen. Op de filterbehuizing/luchtinlaat (bij lmm) zat een 'piefje' waar ook een rubber slang (doorlaat +- 5mm) op gezet kon worden. het leek me een vacuumslangetje. Ik heb de 2 in verbinding gebracht door een stukje rubber slang over het piefje te schuiven en over het loshangende slangetje.

Nu lijkt het of de ratel een stuk minder is en er een dieper/voller/pittiger geluid uit de motor/uitlaat komt.
Is dit te verklaren?

Vreeken

Bericht door Vreeken » 18 aug 2016, 10:26

Laat ik voor de eventueel geinteresseerde lezer toch maar even posten hoe het is afgelopen.
De krukassensor heb ik laten vervangen. Op de N42 motor is dat voor hobbyist niet te doen, een brug is om te beginnen al noodzakelijk. Na het vervangen van de krukassensor heb ik al vele veilige kilometers gereden zonder uitvallen, oftewel dat probleem is verholpen.

De ratel zit er nog steeds in, ik heb daarop dan ook geen reparaties uitgevoerd. In de berichtgeving en informatie op het internet is er te veel tegenstrijdigheid te vinden om op basis daarvan willekeuring kosten te gaan maken.

rob75

Bericht door rob75 » 18 aug 2016, 15:16

Krukassensor is een bekende bij deze motoren. Een foutmelding is eigenlijk altijd terug te voeren op een defect sensor.
Bij deze motoren (die ik goed ken ondertussen) is de ratel op te lossen met een nieuwe kettingspanner. Deze is vrij eenvoudig van buitenaf te vervangen door een nieuw type. Dit is een verbeterde versie. De kettinggeleiders kunnen breken bij deze motoren, volgens mij door een te slappe spanner.
Het slangetje is een vacuum aansluiting die naar het brandstoffilter loopt. Daar zit namelijk ook een drukregelaar ingebouwd. Het afdoppen hiervan (tenminste daar lijkt het op uit je verhaal) zorgt ervoor dat er geen valse lucht meer binnen komt. Dat heeft direct een gevolg op de loop en geluid van de auto. Het afslaan kan hier trouwens ook mee te maken hebben gehad. De nokkenasfout kan hier ook mee samenhangen.
Ook in de gaten houden: carterventilatie, de klep en alle slangen. Die geven ook nokkenasfouten en afslaan.

Groet,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”