ik ben al langere tijd lid, maar (gelukkig) is het niet eerder nodig geweest om te reageren.
Na een paar jaar alfa, rij ik nu al jaren met groot plezier een BMW E46 316 (200k). Nu heeft deze echter al een tijdje een vervelende ratel op stationair (duur: tot 2 minuten na starten) en wanneer het gaspedaal heel licht wordt aangeraakt (ook bij warme motor), verder denk ik de ratel ook tijdens het rijden af en toe lichtjes te horen.
In de veronderstelling dat dit een E46-kwaal was die niet direct kwaad kon, heb ik er niet bijzonder veel aandacht aan geschonken totdat de auto onlangs spontaan uit ging vallen, stuurbekrachtiging weg, DSC-lampje en handrem/remvloeistof-lampje aan. foutcodes op nokkenassensoren + krukassensor.
Ondertussen heb ik de Solenoids al vervangen en nokkenassensoren + stekkers schoongemaakt echter zonder verbetering van resultaat. Nu ga ik deze week beide nokkenassensoren vervangen en heb daarbij 3 vragen:
1)Ik vraag mij nu af of het noodzakelijk is de foutcodes te verwijderen na het vervangen van de nokkenassensoren of dat een goed resultaat ook merkbaar zal zijn zonder verwijderen?
2)Gaat het vervangen van de sensoren ook het ratelende geluid verhelpen of zou ik hiervoor een nieuwe kettingspanner moeten proberen?
3)of klinken deze ratel-symptomen alsof er een ander probleem is?
Alvast hartelijk dank voor het delen van jullie kennis