Diverse storingen - AFS

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
malle pietje

Diverse storingen - AFS

Bericht door malle pietje » 29 jun 2016, 20:32

Beste allemaal,

paar dagen geleden kreeg ik de foutmelding aribag, gordelspanner etc. Uitgelezen en gereset, kwam na een half uurtje weer terug. Wel viel me een lage accuspanning op van onder de 12 volt. Wijdde het toen aan vocht in de stoel (dak bij regen open laten staan)...

Vergeet ik 's avonds na het uitlezen de OBD dongel te verwijderen, is vanmorgen de accu volledig dood. Niks deed het meer. ANWB heeft de boel weer opgeladen, daarna kwamen natuurlijk nog meer storingen. Na 2 keer resetten en een uur rijden, bleven over de airbagstoring en AFS active front steering. Mn stuur staat ook scheef. En wederom accuspanning onder 12V, Bij rijden overigens tussen 13,5 en 14,2V.

Is mijn dynamo overleden? Is mn accu na een jaar alweer op? Iemand ideeën / tips?
Laatst gewijzigd door malle pietje op 10 aug 2016, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

malle pietje

Re: Diverse storingen

Bericht door malle pietje » 29 jun 2016, 20:59

Goed, inmiddels staat het stuur een stuk minder scheef. Las de tip
- stuur volledig naar links en naar rechts, daarna met volle stuuruitslag contact uit. Even wachten en weer rijden. Dat hielp zodanig dat de afwijking nu minimaal is. Maar: de foutmelding blijft helaas?

Vintiem

Bericht door Vintiem » 30 jun 2016, 06:25

Het voltage bij rijden is wel wat aan de lage kant. Dynamo zelf overlijd trouwens haast nooit, het is bijna altijd de regelaar die erop zit. Kan je voor €100,- bij de dealer halen.

Wat betreft het leeglopen doordat de dongel erop zit is niet zo heel raar. Maar wat je verder noteert verwacht ik dat je accu niet fris meer is. Je kan dit laten testen bij een garage maar kost ook snel €50/€60 terwijl een nieuwe accu (bijv Varta) ergens rond 150,- kost.

Uit praktijk herken ik je probleem. Ik had vergelijkbare. Had er een nieuwe accu (Varta silver dynamic) 100ah ingezet en toch steeds accu snel leeg etc. Accu was keuring aangemeld, mijn IBS sensor had ik al vervangen en ook mijn regelaar op de dynamo.
Ik heb toen uit frustratie een originele BMW accu gekocht van 110ah, wederom keurig aangemeld en rij nu al ruim een jaar rond zonder problemen.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 30 jun 2016, 19:52

Wat is een IBS sensor? Voltage tijdens rijden vanmiddag was rond 15V, en bij stilstand 11,8V. Volgens mij zit daar iets niet helemaal lekker.

Foutmeldingen van de AFS blijven terug komen, en iedere keer dat ik startte, had het stuur weer een andere positie, iedere keer overigens niet recht :(

Geen verdere foutmeldingen vandaag gek genoeg.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 30 jun 2016, 20:22

IBS sensor zit op je massa van je accu. Deze zorgt ervoor dat alles na bepaalde tijd in rust gaat

Ik zou het zoeken in de accu als ik dit zo lees

malle pietje

Bericht door malle pietje » 12 jul 2016, 20:56

De accu is inmiddels vervangen voor een nieuwe. Ingeleerd via de bmw app maar helaas, de AFS foutmelding blijft. Foutcode:

Dynamische Stabilitaets Kontrolle / DSC:
- Fault: AFS exchange DSC signal invalid
- Code: 005F62

Na een avondje googlen ben ik er uit dat de centrale unit onder de rechter stoel of tapijt zit (onderdeel nummer 32436772742) en laat dat nou net een plek zijn die nat wordt als je het dak open laat, de aanleiding voor dit topic. Het ligt redelijk voor de hand dat ik het daar ergens in moet zoeken.

Weet iemand specifiek waar die unit zit? En of daarvoor de trim en stoel er uit moeten? Lang geleden bij een E39 gedaan, maar geen idee meer....

Source

Bericht door Source » 12 jul 2016, 21:57

De stoel hoeft er niet uit enkel de strip op de dorpel.
De module zit tegen de dwarsbalk aan bevestigd.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

gk5

Bericht door gk5 » 12 jul 2016, 22:01

Stoel hoef niet eruit alleen twee schroefjes voor en bekleding om hoog kunt je zo bij.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 13 jul 2016, 06:51

Nou Gregor/Ryan ik zou de stoel toch in z'n geheel loshalen. Daarna achterover kantelen zodat je de vloerbekleding gemakkelijker omhoog kan halen. Het is best een grote unit, als je het wilt kan je de vloerbekleding van de bijrijderskant eruit halen. Je moet dan wel deze voorzichting kapot snijden (bijv net onder de rand van je middenconsole en onder de afdekking bij je kachelunit) maar geen hond die dat ooit ziet en het blijft ook gewoon goed zitten. Maar zo kan je wel het gemakkelijkst erbij. Zeker als je nog meer moet dan. Check als je daar bezig bent eens je massakabels de gemonteerd zitten aan de dwarsriggel. Bij mij waren de massakabels zwart ipv koperkleurig

malle pietje

Bericht door malle pietje » 13 jul 2016, 16:19

De schroefjes had ik nog niet gevonden en de rand van de bekleding optillen was heel zwaar! Vanavond kijken hoever ik kom zonder stoel.

Overigens, van wat ik zo kon zien, was het niet zeiknat. t Zou me nu toch enigszins verbazen als het wel blank heeft gestaan....Bijzonder allemaal dit.

malle pietje

Bericht door malle pietje » 13 jul 2016, 21:22

Ik heb voor de lompe optie gekozen en de isolatie doorgesneden. Computer er uit gehaald en open gemaakt maar geen sporen van vocht aan de binnenzijde. Flinke kitlaag langs de rest dus daar is geen vocht ingekomen. Wel opvallend is een vocht ventieltje bovenop, kennelijk toch om vochtproblemen te voorkomen.

Ik laat hem lekker een dag drogen, hopelijk dat als er toch vocht in zit, het daarmee is opgelost.

En daarnaast probeer ik een INPA apparaat te vinden zodat ik echt kan opzoeken wat er mis is met de AFS>

malle pietje

Bericht door malle pietje » 14 jul 2016, 21:21

Computer een dagje met open ventiel laten 'stomen' in de zon, terug gezet en helaas foutmelding blijft.

Vandaag dus zonder AFS computer gereden, DSC doet het dan ook niet. Is dit 1 computer? Betekent dit, dat als ik alleen een AFS foutmelding krijg, de computer niet overleden is (anders zou dsc het ook niet doen?)?

Vintiem

Bericht door Vintiem » 15 jul 2016, 07:22

Het zit allemaal aan elkaar gekoppeld, je AFS werkt nauw samen met je DCS/ABS module.
Ik zou zoeken of naar een tweede hands exemplaar of uitwisselen met iemand anders. Het enige wat je wel moet doen is de module coderen op je auto. Als het een exemplaar is van iemand anders zal je twee maal moeten coderen, eenmaal op jouw auto en weer terug naar de originele auto.

Zomaar een nieuwe module uitproberen is nogal een prijzige gok....

malle pietje

Bericht door malle pietje » 15 jul 2016, 21:31

Had ik begrepen inderdaad, nieuwe of gebruikte opnieuw coderen.

Heb vanavond een computer met INPA gekocht, maar krijg hem nog niet aan de praat (part of the deal). Eerst dat regelen, daarna kijken wat de echte storingen zijn en misschien daarna een gebruikte vinden.

malle pietje

Re: Diverse storingen - AFS

Bericht door malle pietje » 10 aug 2016, 20:22

Even een update. DIS aan de praat gekregen en de actieve besturing AL kunnen controleren. Die levert consistent (na resetten) de volgende storingen op:
AL 613F AL aannemelijkheid stuurhoek
AL 613D Blokkering; elektrische storing
AL 613C Hoeksomverhouding onjuist

Daarna wordt geadviseerd om de bekabeling tussen A467 Aktiv-besturing en Y14035 elektrische blokkering te controleren (signaalnamen Sperre+ en sperre). En indien dat niets oplevert, stekker X13718 van de regeleenheid Aktiv besturing los te nemen en de weerstand te meten over pin 21 en 22. Richtwaarde 2 tot 10 Ohm. Ook de stekkerverbinding en bekabeling van X13773 moet worden gecontroleerd.

Uiteraard geen flauw benul waar ze het over hebben, dus eerst maar eens opzoeken waar die dingen zitten en de kabels controleren. De storing is tenslotte na de waterschade ontstaan.

Iemand tips?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”