zwarte rook

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
speedycon

zwarte rook

Bericht door speedycon » 07 aug 2016, 19:23

Ik heb al geruime tijd zwarte rook/roet uit de uitlaat. Als ik flink gas geef bij het wegrijden zie je zelfs een zwarte streep op het wegdek. Ook bij normaal rijden/normaal gas zie je hem roeten wanneer je erachter rijd. De kleur is naar mijn idee niet wit en ook niet blauw. Bij de laatste beurt is daarom de carterventilatie vervangen in de hoop dat dit het euvel was

Helaas heeft dit niets geholpen. Aangezien ik hier op het forum ook veel las over de EGR heb ik hier afgelopen weekend naar gekeken. De EGR klep werkt naar behoren (zie hem gewoon open en dicht gaan). Ook is deze niet vies met aangekoekte roet. De EGR klep was echter wel helemaal nat. Het kan vochtige roet zijn maar het zou ook olie kunnen zijn. Ik kan het verschil niet zien.

Vervolgens heb ik ook nog even naar het oliepeil gekeken. Ik weet dat die voor de beurt al zwarte rook pluimde. Toen was het oliepeil vrij laag (nog net boven het minimum). Nu na de beurt (ong. 6000 km terug) was het pijl (ver) boven het maximum. Ik heb niet naar het peil gekeken direct na de beurt.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Wat kan ik nog meer bekijken/proberen?

streamline

Re: zwarte rook

Bericht door streamline » 08 aug 2016, 10:54

Al naar de verstuivers gekeken? Zwarte roet duid op een slechte verbranding, dus teveel brandstof of te weinig lucht.
Heb je de auto al uitgelezen? Daar zou wel wat uit moeten komen lijkt mij.

Teveel olie is overigens ook niet goed, dat moet je ook even verhelpen door wat af te tappen

JdM

Re: zwarte rook

Bericht door JdM » 08 aug 2016, 19:00

Verhoogd oliepeil kan ook duiden op verstuiverproblemen zoals Streamline ook aangeeft, wanneer onverbrande brandstof langs de zuigers loopt in je carterpan gaat je peil ook omhoog: Tot de olie zo dun wordt en het peil zo hoog dat je inlaattraject ervan begint te snoepen (en de smering voor andere draaiende delen ook echt slecht wordt) en dan heb je wel een probleem. Ik zou hier vlot serieus naar (laten) kijken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”