Aanbevolen motor- en transmissie olie? BMW 535i E39 V8.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
E39V8

Aanbevolen motor- en transmissie olie? BMW 535i E39 V8.

Bericht door E39V8 » 24 jul 2016, 14:11

Beste forum leden,

Sinds twee dagen ben ik eigenaar van mijn 1e bimmer, de 535i E39 uit eind '97.
Ik wil hem graag direct een beurt geven waarbij ik het e.e.a. wil vervangen als:
-Motorolie + filter
-Transmissieolie + filter
-2x Luchtfilter
-Eventueel differentieel olie
-Koelvloeistof

Ik vroeg me af, wat voor olie raden jullie mij aan?
Ik lees veel slechte verhalen over 5W30 en 15W40 (ookal is 15W40 is aangeraden door BMW zelf) en was toch van plan om voor 10W40 te gaan.

En waar moet ik eigenlijk op letten als ik transmissieolie ververs? Welke transmissie is goed voor mijn auto?
En bij koelvloeistof?

Hopelijk heb ik jullie geen hoofdpijn gegeven met al die vragen maarja ik moet het weten haha :gekdoen:

Greetings,

E39V8

AdE39

Re: Aanbevolen motor- en transmissie olie? BMW 535i E39 V8.

Bericht door AdE39 » 26 jul 2016, 12:53

Goede middag,

Kijkt u eens op de site van het merk olie wat u gaat gebruiken.
Daar staat alles over olie soorten en viscositeit, en ook over de koelvloeistof.
Ook de soort remolie en voor de achter as en de versnellingsbak!
IK weet niet of u een automaat heeft of een schakelbak, want bij deze beide bakken is een verschillende olie nodig!
Ook staat vermeld hoeveel vloeistof u dient te gebruiken bij al deze vloeistoffen, het aantal liters dus.

Bij al deze vloeistoffen is de verversing steeds om de 24 maanden!

Met vriendelijke groet,

Ad

E39V8

Bericht door E39V8 » 26 jul 2016, 18:41

AdE39 schreef:Goede middag,

Kijkt u eens op de site van het merk olie wat u gaat gebruiken.
Daar staat alles over olie soorten en viscositeit, en ook over de koelvloeistof.
Ook de soort remolie en voor de achter as en de versnellingsbak!
IK weet niet of u een automaat heeft of een schakelbak, want bij deze beide bakken is een verschillende olie nodig!
Ook staat vermeld hoeveel vloeistof u dient te gebruiken bij al deze vloeistoffen, het aantal liters dus.

Bij al deze vloeistoffen is de verversing steeds om de 24 maanden!

Met vriendelijke groet,

Ad
Nee ik bedoel, wat voor soort motor- en transmissie olie is aanbevolen voor de BMW E39 535i pre-facelift automaat?
Bijvoorbeeld: Castrol 10W40 Full synthetic motor olie

En maakt de kleur van de koelvloeistof echt uit? Ik hoor van meerdere mensen dat het gewoon een fabeltje is.

Jos535i

Bericht door Jos535i » 26 jul 2016, 20:53

Het maakt echt helemaal geen moer uit welk merk, als je je maar aan de specificaties houdt zoals BMW het voorschrijft voor het betreffende model. Over het algemeen is het 5w30 wat BMW voorschrijft, die slechte verhalen waar je het over hebt is onzin. Verder sluit ik me helemaal aan bij de uitleg van Ad, de merken olie geven vanzelf op hun website aan welk type vloeistof je moet gebruiken. Wat de koelvloeistof betreft, hou je ook daarbij aan de specificaties. Kleur op zich maakt ook niets uit zolang je het maar bij een kleur houdt en niet verschillende kleuren door elkaar gaat mengen.
Veel succes,
Jos

E39V8

Bericht door E39V8 » 26 jul 2016, 21:14

Jos535i schreef:Het maakt echt helemaal geen moer uit welk merk, als je je maar aan de specificaties houdt zoals BMW het voorschrijft voor het betreffende model. Over het algemeen is het 5w30 wat BMW voorschrijft, die slechte verhalen waar je het over hebt is onzin. Verder sluit ik me helemaal aan bij de uitleg van Ad, de merken olie geven vanzelf op hun website aan welk type vloeistof je moet gebruiken. Wat de koelvloeistof betreft, hou je ook daarbij aan de specificaties. Kleur op zich maakt ook niets uit zolang je het maar bij een kleur houdt en niet verschillende kleuren door elkaar gaat mengen.
Veel succes,
Jos
Okee top dan weet ik genoeg.

Ik heb toch maar gekozen voor de Castrol 10W40 Full Synthetic die ik er morgen in ga gieten.
Transmissie e.d. komt later wel.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”