Stuur trilt bij hoge snelheid (~120km/u)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
thijsvanzwam

Re: Stuur trilt bij hoge snelheid (~120km/u)

Bericht door thijsvanzwam » 02 jun 2016, 13:24

vlak nadat ik mijn E61 kocht, heb ik meteen die herriemakende runflats er af gegooid. michelin premacy hd ervoor in de plaats en rijden maar. toen had ik ook in ene een trilling in de banden. op een normaal balanceerapparaat stond alles op 0 maar op de roadforce balanceermachine van de dealer kwam naar voren dat er een behoorlijke zijdelingse slag in zat. Michelin gebeld en nieuwe banden geeist. Zij wilden het rapport zien van het roadforce balanceren en twee dagen later lag er een nieuwe band voor me klaar, geheel kosteloos.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Wasteland

Bericht door Wasteland » 10 jul 2016, 21:08

Hallo allemaal,

Even een update. Wat is er allemaal gebeurd in chronologisch volgorde:

1.) Vier nieuwe Pirelli banden (Pirelli Cinturato P7 225/50 R17) laten monteren en laten balanceren.
2.) Auto trilt in stoel en voor bij hoge snelheid: draagarm rubbers voor allemaal vervangen.
3.) Probleem was minder geworden maar nog steeds aanwezig, banden en velgen laten super balanceren (Hunter)
4.) Een band bleek niet goed te zijn, hardheid in rubber niet in orde. Nieuwe band ontvangen en laten monteren middels super balanceren.
5.) Status nu, remmen bij hoge snelheid, trillen in stuur. Rijden bij precies 120 km/h lichte trilling in stuur niet in stoel.

Ik ben op een punt dat ik niet meer weet wat ik ermee aan moet. Wat kan ik verder nog doen? Het trillen bij het remmen schijnt in de remschijven te zitten lees ik in dit forum. Is het wat om de remschijven voor te vervangen? Wat kan ik nog doen aan het trillen bij 120 km/h? Volgens mij heeft het wegdek ook nog invloed. Op bepaalde delen snelweg heb ik er geen last van.

Voor de geinterreseerden onder ons. Hunter rapport:

http://www.filehosting.org/file/details ... icht07.pdf

In bovenstaande pdf zit nog de band die niet goed is, deze is dus vervangen.

Tips meer dan welkom!

tom_il

Bericht door tom_il » 10 jul 2016, 21:57

Dat ligt niet in de band of het wiel, ik heb dezelfde bandenmaat en op mijn 2 sets van velgen er eentje met een deuk in de velg binnenkant, duidelijk zichtbaar. Geen trillingen merkbaar. Zoals ik hierboven reeds vermeld heb.
Dit was zelfs voor het gewoon balanceren.
Mijn ervaring is dat onze wagens nauwelijks vatbaar zijn voor trillingen.
Nu ik heb de standaard ophanging met oem 17" velgen zonder verlaging of spacers.
Hoe ziet die van jou eruit ?
525d E61 2007 pre-LCI

Rico40

Bericht door Rico40 » 11 jul 2016, 06:14

Ik zou de rubbers van je draagarmen controleren,deze kunnen ook trillingen veroorzaken tijdens het remmen bij hoge snelheden doordat ze teveel speling hebben!

Wasteland

Bericht door Wasteland » 11 jul 2016, 14:49

@Tom_il: ik heb niks aan mijn auto verbouwt. Alles is origineel.

@Rico40: ik heb 4 draagarm rubbers vervangen voor. Zijn er nog andere rubbers die ik moet vervangen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”