Grootlichtassistent schakelt niet ??

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
kenza750

Grootlichtassistent schakelt niet ??

Bericht door kenza750 » 02 jul 2016, 00:39

Goedenacht :gek:

Ik heb de optie Grootlichtassistent, maar volgens mij schakelt hij niet automatisch het groot licht aan en uit.

Ik doe het volgende:
1. Lichtschakelaar op stand AUTO
2. Richtingaanwijzer hendel een duw naar voren: er verschijnt nu in het display een lichtsymbool met een A.
3. Rijden in het donker.

Ik heb bewust een onverlichte weg opgezocht waar geen tegenliggers reden. Weg was echt pikdonker maar grootlicht bleef vrolijk uit :nee:

Doe ik iets verkeerd?

Als mijn sensor niet zou werken, moet ik dan geen foutmelding krijgen?
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

frazz

Re: Grootlichtassistent schakelt niet ??

Bericht door frazz » 03 jul 2016, 17:51

Halle Kenza,

Heb je in je iDrive menu ook het grootlicht ingeschakeld? Bij mij werkte het wel, maar dan moet het echt pikke donker zijn, dus ook geen enkele lantaarnpaal in een afstand van zo een 200 meter.

kenza750

Bericht door kenza750 » 03 jul 2016, 22:32

In iDrive zie ik nergens een optie voor grootlicht. In de Licht-instellingen staat alleen een instelling voor de tijdsduur van Follow-me-home en dagrijverlichting (aan of uit).

Ik reed ook op een stuk weg waar geen enkele verlichting was. Zal een dezer dagen wel even een stuk door t bos gaan om te proberen.
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

HarkoB

Bericht door HarkoB » 04 jul 2016, 09:09

nog een tip; hij doet het alleen vanaf een bepaalde snelheid (uit mn hoofd boven de 50 ofzo). denk om te voorkomen dat je in de bebouwde kom met grootlicht rijdt...

kenza750

Bericht door kenza750 » 04 jul 2016, 09:23

o, die snelheids-eis ken ik niet. Zal dan maar een geschikter weggetje moeten opzoeken. Om nou met 120 door het bos te crossen is ook weer zo iets. Er steekt nogal eens een hert of wild zwijn over :roll:
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

tom_il

Bericht door tom_il » 04 jul 2016, 12:01

HarkoB schreef:Denk om te voorkomen dat je in de bebouwde kom met grootlicht rijdt...
Of omdat je helemaal geen groot licht nodig hebt bij lage snelheid :)
525d E61 2007 pre-LCI

frazz

Bericht door frazz » 07 jul 2016, 20:32

Ik denk dat Tom gelijk heeft, ik heb het overigens nog eens getest na mijn vorige reactie.
Wat ik heb gedaan:

- Ervoor zorgen dat je in de iDrive in "Vehicle Tyres" de optie ingeschakeld is.
- Grootlicht pook van me afgeduwd totdat je de grootlicht teken ziet met een 'A' ernaast in je dashboard.
- En rijden door boerenwegen.
Laatst gewijzigd door Jeremy op 25 jul 2016, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten van bovenstaande bericht niet toegestaan, zie forumregels.

kenza750

Bericht door kenza750 » 07 jul 2016, 20:43

Snap even niet wat Vehicle Tyres ermee te maken heeft, dat heeft toch met de bandendruk te maken of niet?
Ik ga wel even kijken. Ben alleen ff 2 weken op vakantie zonder auto (snik).

Trouwens: ook nog gelet op de snelheid en of hij boven bepaalde snelheid pas schakelt? Of rij jij altijd >50km/u :ja:
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 07 jul 2016, 21:30

Volgens mij heb ik ook geen optie in mijn IDrive menu hiervoor. Als ik de knipperlicht hendel naar voren druk zodat grootlicht op A staat dan pakt hij hem direct. Echter bij het minste of geringste licht in de buurt gaat het grootlicht weer uit. Opzich werkt het wel maar vind wel dat hij erg snel weer van het grootlicht af gaat ;)

kenza750

Bericht door kenza750 » 07 jul 2016, 21:43

het grootlicht-teken met de A verschijnt bij mij ook wel als ik de hendel naar voren druk, alleen schakelt hij niet tussen groot- en normaal licht.

ik ga mijn onderzoek nog wel een keer uitbreiden :driving:
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

frazz

Bericht door frazz » 07 jul 2016, 22:33

Quadrantz schreef:Volgens mij heb ik ook geen optie in mijn IDrive menu hiervoor. Als ik de knipperlicht hendel naar voren druk zodat grootlicht op A staat dan pakt hij hem direct. Echter bij het minste of geringste licht in de buurt gaat het grootlicht weer uit. Opzich werkt het wel maar vind wel dat hij erg snel weer van het grootlicht af gaat ;)
Klopt, gaat er zeer snel van af, volgens mij is dit te coden, ik heb de optie gecheckt en geloof dat deze instelling o.b.v. pixel contrast werkt.
Als je dit kan aanpassen dan zou je de gevoeligheid bijvoorbeeld kunnen veranderen.

Kenza; Ik ga zo even een filmpje maken en een :driving: maken en uploaden, dan kan je zien wat ik bedoel met de iDrive instelling.

kenza750

Bericht door kenza750 » 07 jul 2016, 22:45

GAAF! helemaal top Frazz!
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

frazz

Bericht door frazz » 08 jul 2016, 11:17

Hallo Kenza,

Gisteren nacht heb ik een rondje gemaakt langs de boeren met grootlichtassistent aan en op youtube gezet.
Ik laat ook zien wat ik bedoel met de optie in iDrive, in mijn vorige post noemde ik "Vehicle Tyres", wat ik bedoelde te schrijven is "Vehicle / Tyres", foutje van mij, excuus.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

kenza750

Bericht door kenza750 » 25 jul 2016, 08:17

Hoi Frazz,

Excuus voor de late reactie (vakantie) en dank voor het filmpje.

Ik heb even in mijn iDrive gekeken, maar ik heb die 2 onderste opties (High beam assistant en Welcome lights) helemaal niet :s. Wel apart, want volgens de VIN-decoder heb ik wel de High Beam Assistant en ik heb ook het icoontje met de A in mijn display als ik de grootlichthendel naar voren druk.

Zou er bij mij iets gecodeerd moeten worden ofzo? Zou toch gewoon af-fabriek goed moeten staan? Of wellicht staan deze 2 opties alleen bij de LCI in iDrive? Ik heb nog net een pre-LCI van feb-2007.
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

kenza750

Bericht door kenza750 » 09 aug 2016, 15:35

Gisteren even in het donker gereden en nogmaals GLA uitgeprobeerd. Hij schakelt nu wel in en uit! :gekdoen:

Ik merkte dat het kapje onder de binnenspiegel wat los zat en heb deze vastgeklikt. Lijkt erop dat de sensor nu ineens wel werkt :ja:

De optie heb ik overigens niet in mijn iDrive staan. Ik ben de laatste tijd ook bezig geweest met het coderen van Welcome Lights, en daarbij zou die optie ook in iDrive moeten verschijnen maar ook die verschijnt dus bij mij ook niet. Ik gok dat het aan de softwareversie ligt; wellicht moet ik die binnenkort een update geven...
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”