Vibratie aandrijflijn?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Rico40 » 17 jun 2016, 18:37

Ik heb al een tijdje last van trilling die ik voel in de stoel en heb vermoedens dat het vanuit de aandrijflijn komt,je voelt het meest tussen de 80 en 130 boven de 140 lijkt het minder te worden maar zal wel minder voelen ivm snelheid.
Banden na laten kijken en zijn niet gecupt en/of last van hoogteslag,blijven er wat mij betreft 2 opties over.
1: De Hardyschijf die dus de trilling niet meer opvangt.
2: De cardanas die onbalans heeft.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mijn optie bevestigen?

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Peerke007 » 18 jun 2016, 06:27

Bij mij was uiteindelijk de grootste boosdoener de homokineet.

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door loentje » 21 jun 2016, 09:13

bijna altijd de hardy schijf.

Bij mijn e46 alswel e39 al vervangen. Tip koop wel een fatsoenlijke en geen chinese rommel.

Homokineet hadden ze niet allemaal toch? ik weet dat e46 330i touring dit had, maar e39 volgens mij weer niet.


groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Peerke007 » 21 jun 2016, 14:00

Als de e39 geen homokineet heeft, dan hebben ze me een verkeerde term genoemd. Het is de verbinding tussen aandrijfas en differentieel en bij de vriendelijke in Franeker noemt men die verbinding een homokineet. :jack:

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Rico40 » 22 jun 2016, 04:02

Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken,om nou altijd 140/150 te gaan rijden om minder last te hebben van het trillen is ook zo wat ;)

loentje
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 mei 2015, 23:30

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door loentje » 22 jun 2016, 09:51

Excuus,

net even realoem gekeken en volgens mij hebben inderdaad de meeste e39s een homokineet

als hier de lagers uitliggen wordt je inderdaad ook niet vrolijk, bij mijn e46 ook vervangen. Zo gebeurd, dat is dan wel het voordeel

groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door pnbmw » 22 jun 2016, 20:16

Iedere E39 heeft tussen het differentieel en de aandrijfas een homokinetische koppeling. Dat is om de hoek te overbruggen. Het is eigenlijk een kogelagers en is gevuld met vet. De pakking wil wel eens lek gaan en door de warmte wordt het vet dunner. Daardoor kan het vet er uit slaan en kan die droog lopen waardoor je trillingen krijgt. De onderkant van de auto rond deze homokineet zit dan onder het vet. Op mijn topic "hoe vergaat het mijn bmw 528 touring" kun je een foto vinden. Succes met het vinden van de oplossing.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Rico40 » 24 jun 2016, 17:06

Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag bij plaatselijke garage bij mijn werk,volgens monteur kon het ook wel eens het tussenas lager zijn wat niet goed meer is.

Ben benieuwd wat er uit gaat komen, eerst los halen wat ongeveer 1uur tot 1,5 uur gaat kosten en dan maar zien wat hij aantreft?

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Rico40 » 29 jun 2016, 18:14

Vandaag de auto laten nakijken en uit voorzorg een nieuwe Hardy schijf laten plaatsen,hij was nog niet op, geen haarscheuren maar het kon geen kwaad om te vervangen(Wel 120€ handgeschakeld).

Kruiskoppeling zagen er nog prima uit evenals het tussenaslager dus maar naar huis rijden met met nieuwe Hardy schijf eronder,het trillen is wel wat minder maar niet helemaal weg,eigenlijk heb ik geen andere ideeën meer waar het aan zou kunnen liggen.

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door pnbmw » 30 jun 2016, 11:11

Ben je er zeker van dat het door de aandrijflijn komt en niet aan de banden ligt. De E39 is erg gevoelig voor hoogteslag in de banden. Hoogte slag op een Hunter balanceer machine laten controleren geeft meer zekerheid. Je zou je voor met achterbanden kunnen wisselen om te kijken wat voor effect dat geeft. Of een ander setje (winter banden) proberen mocht je dat hebben.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Peerke007 » 30 jun 2016, 16:06

Hebben ze ook naar de homokineet gekeken? Dat was bij mij de hoofd oorzaak, zoals gemeld.

Ze hebben dus bij jouw nummer 2 op de volgende tekening vervangen. Bij mij was het dus nummer 16.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=26_0188

Hebben ze ook nummer 1 (de centreer bus) vervangen?

Gebruikersavatar
pnbmw
Berichten: 346
Lid geworden op: 20 feb 2010, 20:04

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door pnbmw » 30 jun 2016, 18:29

Klopt bij mij hebben ze inderdaad ook nummer 2 vervangen. Bij BMW specialist heb ik daar inclusief BTW en arbeidsloon € 294,00 voor betaald.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Rico40 » 30 jun 2016, 19:49

pnbmw schreef:Ben je er zeker van dat het door de aandrijflijn komt en niet aan de banden ligt. De E39 is erg gevoelig voor hoogteslag in de banden. Hoogte slag op een Hunter balanceer machine laten controleren geeft meer zekerheid. Je zou je voor met achterbanden kunnen wisselen om te kijken wat voor effect dat geeft. Of een ander setje (winter banden) proberen mocht je dat hebben.
Ik heb de banden zeker laten controleren,alleen niet op een hunter.
Ik zal eens uitzoeken waar in de buurt bij mij er 1 zit en dit binnenkort laten testen!

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Rico40 » 06 jul 2016, 18:40

Vandaag de banden na laten kijken door een Hunter en er bleek LA een ei om de velg heen te liggen.
Nu hebben ze de band anders op de velg gelegd dmv force matching oftewel de band wordt met het punt met de meeste onbalans op het laagste punt van de velg gemonteerd.

Even korte proefrit gemaakt en het lijkt verholpen ,morgenvroeg naar werk 40Km snelweg even aanvoelen!

Gebruikersavatar
Peerke007
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2015, 10:46

Re: Vibratie aandrijflijn?

Bericht door Peerke007 » 07 jul 2016, 10:48

:duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”