Vibratie aandrijflijn?
Vibratie aandrijflijn?
Ik heb al een tijdje last van trilling die ik voel in de stoel en heb vermoedens dat het vanuit de aandrijflijn komt,je voelt het meest tussen de 80 en 130 boven de 140 lijkt het minder te worden maar zal wel minder voelen ivm snelheid.
Banden na laten kijken en zijn niet gecupt en/of last van hoogteslag,blijven er wat mij betreft 2 opties over.
1: De Hardyschijf die dus de trilling niet meer opvangt.
2: De cardanas die onbalans heeft.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mijn optie bevestigen?
Banden na laten kijken en zijn niet gecupt en/of last van hoogteslag,blijven er wat mij betreft 2 opties over.
1: De Hardyschijf die dus de trilling niet meer opvangt.
2: De cardanas die onbalans heeft.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mijn optie bevestigen?
Re: Vibratie aandrijflijn?
Bij mij was uiteindelijk de grootste boosdoener de homokineet.
Re: Vibratie aandrijflijn?
bijna altijd de hardy schijf.
Bij mijn e46 alswel e39 al vervangen. Tip koop wel een fatsoenlijke en geen chinese rommel.
Homokineet hadden ze niet allemaal toch? ik weet dat e46 330i touring dit had, maar e39 volgens mij weer niet.
groeten loentje
Bij mijn e46 alswel e39 al vervangen. Tip koop wel een fatsoenlijke en geen chinese rommel.
Homokineet hadden ze niet allemaal toch? ik weet dat e46 330i touring dit had, maar e39 volgens mij weer niet.
groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
Re: Vibratie aandrijflijn?
Als de e39 geen homokineet heeft, dan hebben ze me een verkeerde term genoemd. Het is de verbinding tussen aandrijfas en differentieel en bij de vriendelijke in Franeker noemt men die verbinding een homokineet. 

Re: Vibratie aandrijflijn?
Ik zal er binnenkort eens naar laten kijken,om nou altijd 140/150 te gaan rijden om minder last te hebben van het trillen is ook zo wat 

Re: Vibratie aandrijflijn?
Excuus,
net even realoem gekeken en volgens mij hebben inderdaad de meeste e39s een homokineet
als hier de lagers uitliggen wordt je inderdaad ook niet vrolijk, bij mijn e46 ook vervangen. Zo gebeurd, dat is dan wel het voordeel
groeten loentje
net even realoem gekeken en volgens mij hebben inderdaad de meeste e39s een homokineet
als hier de lagers uitliggen wordt je inderdaad ook niet vrolijk, bij mijn e46 ook vervangen. Zo gebeurd, dat is dan wel het voordeel
groeten loentje
BMW e39 540i touring 2001
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
BMW e30 325i cabriolet 1987
BMW 323i baur 1980 (wacht op restauratie)
BMW e12 520/4 1973
BMW 2000 touring 1973 (wacht op restauratie)
BMW 2002 sedan 1969 (in restauratie)
Re: Vibratie aandrijflijn?
Iedere E39 heeft tussen het differentieel en de aandrijfas een homokinetische koppeling. Dat is om de hoek te overbruggen. Het is eigenlijk een kogelagers en is gevuld met vet. De pakking wil wel eens lek gaan en door de warmte wordt het vet dunner. Daardoor kan het vet er uit slaan en kan die droog lopen waardoor je trillingen krijgt. De onderkant van de auto rond deze homokineet zit dan onder het vet. Op mijn topic "hoe vergaat het mijn bmw 528 touring" kun je een foto vinden. Succes met het vinden van de oplossing.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Vibratie aandrijflijn?
Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag bij plaatselijke garage bij mijn werk,volgens monteur kon het ook wel eens het tussenas lager zijn wat niet goed meer is.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen, eerst los halen wat ongeveer 1uur tot 1,5 uur gaat kosten en dan maar zien wat hij aantreft?
Ben benieuwd wat er uit gaat komen, eerst los halen wat ongeveer 1uur tot 1,5 uur gaat kosten en dan maar zien wat hij aantreft?
Re: Vibratie aandrijflijn?
Vandaag de auto laten nakijken en uit voorzorg een nieuwe Hardy schijf laten plaatsen,hij was nog niet op, geen haarscheuren maar het kon geen kwaad om te vervangen(Wel 120€ handgeschakeld).
Kruiskoppeling zagen er nog prima uit evenals het tussenaslager dus maar naar huis rijden met met nieuwe Hardy schijf eronder,het trillen is wel wat minder maar niet helemaal weg,eigenlijk heb ik geen andere ideeën meer waar het aan zou kunnen liggen.
Kruiskoppeling zagen er nog prima uit evenals het tussenaslager dus maar naar huis rijden met met nieuwe Hardy schijf eronder,het trillen is wel wat minder maar niet helemaal weg,eigenlijk heb ik geen andere ideeën meer waar het aan zou kunnen liggen.
Re: Vibratie aandrijflijn?
Ben je er zeker van dat het door de aandrijflijn komt en niet aan de banden ligt. De E39 is erg gevoelig voor hoogteslag in de banden. Hoogte slag op een Hunter balanceer machine laten controleren geeft meer zekerheid. Je zou je voor met achterbanden kunnen wisselen om te kijken wat voor effect dat geeft. Of een ander setje (winter banden) proberen mocht je dat hebben.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Vibratie aandrijflijn?
Hebben ze ook naar de homokineet gekeken? Dat was bij mij de hoofd oorzaak, zoals gemeld.
Ze hebben dus bij jouw nummer 2 op de volgende tekening vervangen. Bij mij was het dus nummer 16.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=26_0188
Hebben ze ook nummer 1 (de centreer bus) vervangen?
Ze hebben dus bij jouw nummer 2 op de volgende tekening vervangen. Bij mij was het dus nummer 16.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=26_0188
Hebben ze ook nummer 1 (de centreer bus) vervangen?
Re: Vibratie aandrijflijn?
Klopt bij mij hebben ze inderdaad ook nummer 2 vervangen. Bij BMW specialist heb ik daar inclusief BTW en arbeidsloon € 294,00 voor betaald.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Vibratie aandrijflijn?
Ik heb de banden zeker laten controleren,alleen niet op een hunter.pnbmw schreef:Ben je er zeker van dat het door de aandrijflijn komt en niet aan de banden ligt. De E39 is erg gevoelig voor hoogteslag in de banden. Hoogte slag op een Hunter balanceer machine laten controleren geeft meer zekerheid. Je zou je voor met achterbanden kunnen wisselen om te kijken wat voor effect dat geeft. Of een ander setje (winter banden) proberen mocht je dat hebben.
Ik zal eens uitzoeken waar in de buurt bij mij er 1 zit en dit binnenkort laten testen!
Re: Vibratie aandrijflijn?
Vandaag de banden na laten kijken door een Hunter en er bleek LA een ei om de velg heen te liggen.
Nu hebben ze de band anders op de velg gelegd dmv force matching oftewel de band wordt met het punt met de meeste onbalans op het laagste punt van de velg gemonteerd.
Even korte proefrit gemaakt en het lijkt verholpen ,morgenvroeg naar werk 40Km snelweg even aanvoelen!
Nu hebben ze de band anders op de velg gelegd dmv force matching oftewel de band wordt met het punt met de meeste onbalans op het laagste punt van de velg gemonteerd.
Even korte proefrit gemaakt en het lijkt verholpen ,morgenvroeg naar werk 40Km snelweg even aanvoelen!